Alle dør-hva er vitsen med å leve da?...SuperMorten skrev:Mc-førere mister livet til tross for at de bruker hjelm... Hva er vitsen med hjelm da?
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Alle dør-hva er vitsen med å leve da?...SuperMorten skrev:Mc-førere mister livet til tross for at de bruker hjelm... Hva er vitsen med hjelm da?
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Bare så det er klart, jeg bruker ikke vest. I hvertfall ikke enda. Men de argumentene jeg svarer på er argumenter enten mot vest eller som har som formål å bagatellisere effekten av det.Duville skrev:Er du virkelig så retardert og ensporet at du ikke klarer å ha mer enn en tanke i hodet så synes jeg virkelig at du skal bruke vest.... den argumentasjonsmåten du bruker her er på barnehagestadie så jeg gir meg her:jonnykr skrev:HeHe, merkelige argumenter. For OM man får en økt synlighet med vest/klær som den undersøkelsen som det bli vist til lengere opp konkluderer med OG bruker hodet når man kjører som nevnt over i TILLEGG, så kan jo ikke det bli noe annet enn poistivt.Duville skrev:Er jo selvfølgelig hva du selv gjør som teller i hverdagen. Å tre på seg en vest i denne sammenhenger tviler jeg sterkt på hjelper det minste ut fra mine erfaringer fra mine 3,5 år i trafikken (sammenhengende kjøring 24/356) siste 35 år.EasyRider skrev:For meg, så blir ikke en vest aktuellt før det kommer flere bevis på at det faktisk hjelper.
Og da trenker jeg på forskning, ikke hva folk tror.
I enkelte ulykker så kunne sikkert sykkelen sett ut som et blinkede disco kule, uten at det hadde gjort noe forskjell. Folk sovner bak rattet, folk kjører i rus, folk surer i mobilen, folk kjører med stress osv.
For å være helt ærlig, så tror jeg at det er holdningene til hvordan en bruker sykkelen, tenker da på fart,plassering, avstandsbedøming, erfaring og selvbeherskelse ville ha mye mer effekt en vest.
Vi er uansett de mykeste av de motoriserte framkomstmiddlene du kan bruke, og da må en kjøre deretter.
Jeg tror at ingen vest i verden kan slå et velfugerende hode som har fokus på hvordan du skal komme deg fra A til B.
X fatoren kan du aldri gjore noe med. Den vil alltid være der. Og det gjelder ikke bare motorsykkel. Den gjelder fra du blir født, til du går over til de evige jaktmarker.
At en enkelt MC kjører skiller seg ut fra de to andre med en annen farge betyr jo ikke annet enn at han har en annen frge ssom skiller seg ut fra de andre. Alt etter bakgrunnsfarge så skiller de fleste farger seg ut i enkelttilfeller. Kommer det en gul MC med en ambulanse bak er det ikke sikker MCen skiller seg så mye ut, bedre da med en sort MC....
Å være årvåken og forutseende teller mye mer enn å stole på at andre skal se en, selv med refleks og andre effeekter.![]()
En fornuftig kjøreadferd pluss vest som gir økt synlighet må jo bli 1+1=2. Og det er jo ingen som sier at man tror at en vest "slår" å bruke hodet. Jeg mener, hvor FÅR dere det fra?![]()
Det det er snakk om er om en vest BIDRAR til økt SYNLIGHET! Ikke at den erstatter å bruke hodet eller redder deg fra alle mulige situasjoner. Og OM den i tillegg til at man bruker hodet ØKER synligheten og dermed trafikksikkerheten, hva i all verden kan være negativt med det?
Bruk vesten din, kanskje du vil føle deg tryggere, kanskje den øker synligheten, kanskje den i ett tilfelle av en million kan redde deg i en situasjon. da synes jeg ikke du skal ta sjansen på å kjøre uten! Du gjør som du vil vil, vi andre gjør som vi vil - IKKE argumenter for at vi andre skal bruke vest..... undersøkelser viser at virkningen av bruken ikke er så godt dokumentert at ett påbud skal komme pr i dag - god tur.
Nei, vi har registrert at du ikke har tro på at vest hjelper hjelper deg i noe større grad. Men det er din mening hverken mer eller mindre og en mening du har al rett til å ha. Og det finns kansje ingen forskning som sier at de kan garantere bedre statestikk for de som kjører med vest kontra uten men det finnes heller ingen forskning som som sier det motsatte. Derimot foreligger det en undersøkelse linket til for noen innlegg siden, som konkluderer med at det HAR en udiskutabel nytteverdi. Men jeg registrerer at den velger du å hoppe bukk over. Og det må du selvfølgelig få lov til, men det er noe merkelig at mens du selv etterlyser "forskning" på området, så hopper du bukk over den undersøkelsen. Men det er klart, en undersøkelse er jo ingen forsking. Men jeg personlig setter mer lit til den, enn til din synsing.EasyRider skrev:Du har tydligvis enten missforstått hva jeg mente, eller så vrir du bare det jeg skrev til å passe inn i ditt syn på saken.jonnykr skrev:HeHe, men det er da ingen som sier at en vest skal ertstatte de momentene du nevner?EasyRider skrev:For meg, så blir ikke en vest aktuellt før det kommer flere bevis på at det faktisk hjelper.
Og da trenker jeg på forskning, ikke hva folk tror.
I enkelte ulykker så kunne sikkert sykkelen sett ut som et blinkede disco kule, uten at det hadde gjort noe forskjell. Folk sovner bak rattet, folk kjører i rus, folk surer i mobilen, folk kjører med stress osv.
For å være helt ærlig, så tror jeg at det er holdningene til hvordan en bruker sykkelen, tenker da på fart,plassering, avstandsbedøming, erfaring og selvbeherskelse ville ha mye mer effekt en vest.
Vi er uansett de mykeste av de motoriserte framkomstmiddlene du kan bruke, og da må en kjøre deretter.
Jeg tror at ingen vest i verden kan slå et velfugerende hode som har fokus på hvordan du skal komme deg fra A til B.
X fatoren kan du aldri gjore noe med. Den vil alltid være der. Og det gjelder ikke bare motorsykkel. Den gjelder fra du blir født, til du går over til de evige jaktmarker.
Det kommer jo i TILLEGG TIL de momentene du nevner. Og hvordan kan det være så gæli?
Jeg har forsatt IKKE tro på at vesten hjelper deg i noe større grad. Og så vidt jeg vet så er det heller ingen forskning som sier at de kan garantere bedre statestikk for de som kjører med vest kontra uten.
Som jeg sa og forsatt mener, så er hode ditt, og din oppførsel/handling i trafikken som er med på å sikre en trygg tur, ikke vesten. Sånn jeg ser det kan vesten bare gi deg en falsk tryghet. Du skal ikke trenge en vest for å bli sett i trafikken.
Det finne folk som ikke ser en trailer og bare dundrer ut i krysset.. hva da? hadde det hjelpet da tror du om trailen hadde vært Neon gul? Neppe.
Her er det folk som av en eller annen grunn ikke er i stand til å lese trafikken av diverse årsaker, som sikkert ikke skulle hatt førerkort. Men det hjelper ikke oss andre medtrafikanter. Her er det vi som må ta hensyn og prøve å lese disse galingen som ferdes på våre veier og tilpasse oss. Slik at en ungår slike ulykker.
Jeg har også ihverfall for mitt vedkommende vansklig for å se at noen skulle se meg raskere forfra med vest.
Det du ser først er nok lyset, kåpa og hjelmen. Jo du kunne se vesten fra siden.. men hvis du ikke ser meg før jeg passerer deg, eller noen meter før da er det nok uansett for seint. Og jeg har driti meg ut, for jeg skulle da alt ha bremset ned og forusett at du skulle bare dundre ut i veien fordi du IKKE så meg.
Ved feltskifte på motorvei, så har jeg også driti meg ut hvis du bytter felt uten å se meg. Da ligger jeg i blindsonen og da hadde du vel ikke sett meg om jeg hadde et lysende juletree bakpå.
Vist du tok et feltsifte uten å se i speilene.. Ja da hjelper vel ikke vesten stort tror jeg..
Hvis du skulle klare å kjøre på meg bakfra. Da har du faen meg sovet, eller fikla med mobilen din og hadde ikke sett meg uansett. Vel, jeg kunne ha bråstoppet da jeg har mye kortere bremsestrekk en bil, men da er det jo jeg som har dritti meg ut og ikke sjekket speil, lest trafikken som jeg burde..
Så du kan gjerne kjøre med vest for all del. Men ikke forvent at da er du plutselig synlig. For å være synlig må du bruke hue ikke vest.
dette er visst ikke gjeldene lengre??. eller? finner ikke noe definitivt.erik m skrev:Uansett, Frankrike har alt innført påbud om minimum 15 cm2 refleks på overkroppen for mc-førere (Og passasjerer). Det er jo mye mer enn de fleste av oss har på jakka, så vurderer du vest, og tenker deg på kontinentet, kan det være lurt å velge en med reflex. Den vanlige gule f. eks. oppfyller dette kravet.
Kawasaki skrev:
Duville skrev:
heyyyyyyy VÅKN OPPPPPP
Det som er interessant med dette er den påfallende mangelen på undersøkelser og statistikker på emnet refleksvest og MC kjøring. Ikke bare i Norge, men over hele verden. Og når jeg sier at det er en påfakllende mangel på verifiserte indersøkelser, så gjelder det OGSÅ undersøkelser som kan vise at vest IKKE har noen effekt. Man har den undersøkelsen som er linket til tidiligere i tråden som faktisk konkluderer med at økt synlighet i sammenheng med klær, er udiskutabel.RuneMC skrev:Refleksvest gir i mitt hode en marginal effekt i forhold til å bli oppdaget av bilførere som er nogenlunde oppegegående.
Hjelm med signalfarge gir noe bedre effekt enn vest ifølge min personlige erfaring fra Oslo-trafikken. (Dvs slik jeg tolker reaksjonsmønster fra bilførere).
Begge deler gir marginal gevinst ift sikkerhet, men hjelm har flere fordeler da den alltid er med og faktisk gjør en beskyttende jobb i et kræsj.
Bedre synlighet på selve kjøretøyet er nok også en fordel (LED, kontrastfarger/signalfarger, laser-markører, lykter etc). Selv høy lyd fra eksosanlegget kan være til hjelp da. Men her henger også lovverket etter, eller setter begrensninger (som jo blir en slags dobbeltmoral når lovverket skal gi maksimal sikkerhet i trafikken).
Til slutt er det en stor gruppe bilister som alskens tiltak har NULL effekt på. Denne gruppen inneholder
- bilister som er rusede (se også oppfølger-artikkel)
- bilister som taster på mobilen
- bilister som leser avis, ser på film etc mens de kjører
- bilister som er for gamle eller har for liten kjørekompetanse (som ikke ville bestått ny oppkjøring)
Med hhv hvit hjelm, grei størrelse MC med vindkåpe og gode lykter mener jeg at jeg bør være godt nok synlig i trafikken, derfor velger jeg personlig å ikke bruke vest. Jeg er klar over at dette gjør at noen bilister ikke legger like godt merke til meg, og oppveier dette med hhv å lese trafikken som best jeg kan og dertil ikke nøle når det gjelder å dele ut audiovisuelle signal til bilister som "kjører i tåka" - jeg har bl.a. tenkt å montere sterkere horn før denne sesongen.