jonnykr skrev:Logikke er å vite at ALLE mcførere ikke kjører med kåpe eller vindskjerm. Logikk er å vite at ike alle mcførere kjører rundt med store toppbokser. Logikke er å vite at ikke alle ulykker skjer forfra men også fra siden og bakfra.EasyRider skrev:jonnykr skrev: Og rent logisk, OM de har en effekt på skolebarn, så må de ha en effekt på ALLE som bruker det, innkludert motorsyklister.
Og hvis ikke dette er synsing så vet ikke jeg.
Kan jeg spørre hvor du ser skolebarn med 12v pære i panna og bremselys i ræva?
Mulig det er noe som forekommer der du bor, Men jeg har enda ikke sett det i de dype skoger i indre øsfold..
Jeg er ikke sikker på at du trenger refleksvest når du går langs veien, hvis du hadde brukt samme lysetting som en motorsykkel har.
Hva tror du?
De som sykler, går på rulleski, jogger osv. i vinterhalvåret synes veldig godt med disse ledlyktene de bruker.
Logikk er å vite at det vil være store veriasjoner i hvor synlig man er og at der hvor føreren er eksponert der vil en refleksvest være synlig. Og det vil kunne være i mange situasjoner avhengig av hva man kjører.
Og hadde du hatt litt logikk selv, krydret med litt sunn fornuft så ville du skjønt at OM refleksvest øker synligheten så gjelder det også ALLE som bruker dem NÅR de er eksponerte. Og som sagt, det er mange situasjoner hvor mcføreren vil være eksponert for sine omgivelser.
Og hele poenget er jo at ingen påstår at det gjelder alle i alle situasjoner, men det vil kunne omfatte mange i mange situasjoner. Alle skjønner jo at en vest er lite synlig om man kjør en stor Goldwing med kåpe, vindskjerm og store kofferter bak.
Men ALLE kjører ikke Goldwing. Så det er ikke synsing i det hele tatt, men ren logikk og sunn fornuft.
Så lenge alt er så logisk for deg så kan du gjøre en ting for oss.
1. sett deg på sykklen din med vest. la sykklen din gå med motor og lys på. Og få en kamerat til å ta bilde av deg rett forfra fra 150, 100, 50 og 30 meters hold.
NB husk at han som tar bilde må ta bilde fra sånn det ville sett ut fra førersete (høyde) i en normal familiebil.
Det beste hadde vært å gjort dette i fart. men jeg er villig til å se åssen dette blir fra stillestående.
2. du kan gjerne finne et kryss også hvor kameraten står sånn som han hadde ville gjort, hvis han skulle ut av krysset og ta bilde av deg i samme avstand, hvis mulig. dvs, du tar bilde skrått forfra.
Du kan gjerne prøve med litt forskjellige bakgrunner, med og uten sol i mot etc.
For gjør du dette, så kan du, som har så god logikk og sunn fornuft (i forhold til oss andre) overbevise oss om at vesten er det som skal til for at vi ser motorsykkelen.
Og mer har jeg vel egentlig ikke tenkt å si om saken, For du har nå begynnt å rakke ned på folk. Og da gidder jeg ikke å forsette denne usaklige diskusjonen som det har blitt, i forhold til en
saklig debatt.
God Påske