Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Sted: Fauske, Nordland
Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Heisan, i fjor vår ble det litt for lite og henge fingrene i og for mye dau tid... så det ble impulskjøpt en Yamaha FZS 600 1998, kjempe kjøp, mye morro for lite penger
Men nå nærmer det seg sesong igjen, å garasjen er der ikke tegn til startvilje lenger.
Så dagens første case:
Startmotor hiver rundt til mannen med jåen kommer, og enda ikke livstegn.
Har hatt av pluggene og sett at der er gnist på samtlige, så da sitter jeg vell igjen med sviktene bensiltilførsel?
Mener og ha lest en eller annen gang at bensin kunne "krystalisere" seg i forgasserne på gamle yamaha motorer, er det hold i disse på standene?
Noen som har forslag på løsning her?
Slenger inn et spørsmål angående kjede og slikt også.
Planen er og bytte kjede og drev før sesongstart.
Spørsmål nr 1: X- eller o-ring, var også borti SO-ring en plass, hva passer best ballansert på pris og holdbarhet?
Spørsmål nr 2: Følger kjedelås med i pakkene når man kjøper kjede?
Spørsmål nr 3: Ser noen sterke meninger angående vanlig klipslås og klinklås, kan man ta "snarveien" på min 600 og bruke klipslås?
Håper noen kan oppklare noe av min uvitenhet
Men nå nærmer det seg sesong igjen, å garasjen er der ikke tegn til startvilje lenger.
Så dagens første case:
Startmotor hiver rundt til mannen med jåen kommer, og enda ikke livstegn.
Har hatt av pluggene og sett at der er gnist på samtlige, så da sitter jeg vell igjen med sviktene bensiltilførsel?
Mener og ha lest en eller annen gang at bensin kunne "krystalisere" seg i forgasserne på gamle yamaha motorer, er det hold i disse på standene?
Noen som har forslag på løsning her?
Slenger inn et spørsmål angående kjede og slikt også.
Planen er og bytte kjede og drev før sesongstart.
Spørsmål nr 1: X- eller o-ring, var også borti SO-ring en plass, hva passer best ballansert på pris og holdbarhet?
Spørsmål nr 2: Følger kjedelås med i pakkene når man kjøper kjede?
Spørsmål nr 3: Ser noen sterke meninger angående vanlig klipslås og klinklås, kan man ta "snarveien" på min 600 og bruke klipslås?
Håper noen kan oppklare noe av min uvitenhet
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Nurr majn mæ jåen tjæm,så ska dæ ittje vær myttje liv ijænn
Prøv å drenere flotørhusene på moppen din,kan være kondens. Helst burde du tatt forgasserne av og rengjort dem,med en påfølgende synkronisering.
Angående kjede på sånne småmopeder,går helt fint med klipskjedelås.Men akkurat det kan du sikkert lage en egen tråd om,der konklusjonen sansynligvis blir at du burde hatt kardang.
Prøv å drenere flotørhusene på moppen din,kan være kondens. Helst burde du tatt forgasserne av og rengjort dem,med en påfølgende synkronisering.
Angående kjede på sånne småmopeder,går helt fint med klipskjedelås.Men akkurat det kan du sikkert lage en egen tråd om,der konklusjonen sansynligvis blir at du burde hatt kardang.
ikkebike.norwegianforum.net
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Når du tok ut pluggene etter å ha forsøkt å starte den, var pluggene våte eller tørre?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Leijoh skrev:Heisan, i fjor vår ble det litt for lite og henge fingrene i og for mye dau tid... så det ble impulskjøpt en Yamaha FZS 600 1998, kjempe kjøp, mye morro for lite penger
Men nå nærmer det seg sesong igjen, å garasjen er der ikke tegn til startvilje lenger.
Så dagens første case:
Startmotor hiver rundt til mannen med jåen kommer, og enda ikke livstegn.
Har hatt av pluggene og sett at der er gnist på samtlige, så da sitter jeg vell igjen med sviktene bensiltilførsel?
Mener og ha lest en eller annen gang at bensin kunne "krystalisere" seg i forgasserne på gamle yamaha motorer, er det hold i disse på standene?
Noen som har forslag på løsning her?
Slenger inn et spørsmål angående kjede og slikt også.
Planen er og bytte kjede og drev før sesongstart.
Spørsmål nr 1: X- eller o-ring, var også borti SO-ring en plass, hva passer best ballansert på pris og holdbarhet?
Spørsmål nr 2: Følger kjedelås med i pakkene når man kjøper kjede?
Spørsmål nr 3: Ser noen sterke meninger angående vanlig klipslås og klinklås, kan man ta "snarveien" på min 600 og bruke klipslås?
Håper noen kan oppklare noe av min uvitenhet
Skal vel mye til at alle gasserene er tette.
Sikker på at pluggene ikke er våte.?
Startgass ?
bensinpumpe?
Kran?
x-ring kjede gir minst tap av krefter.Biltemas er vel bra nok for din sykkel.
jeg bruker clipslås,vil ikke ha noen mening om at andre kan bruke det.
If it ain't broke, I'll break it.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Jeg tømmer gasserne når jeg setter den i vinterhi og når våren kommer, så tyvkobler jeg pumpa. De aller, aller fleste bensinpumpene er trykkstyrt slik at når gasserne er fulle så stopper den til trykket faller.
Jeg tyvkobler pumpen fra kontakten til relèet, også kalt fuel cut relay. Så slår jeg på tenningen til pumpen stopper på grunn av trykket i gasserne før jeg setter kontakten i relèet igjen. Da vet jeg at gasserne er fulle og ett problem mindre å tenke på :)
Hvilke ledninger som skal "jumpes" finner du i manualen siden de fleste manualer beskriver hvordan du skal teste kapasiteten på pumpen, at den fungerer innenfor spec.
Jeg tyvkobler pumpen fra kontakten til relèet, også kalt fuel cut relay. Så slår jeg på tenningen til pumpen stopper på grunn av trykket i gasserne før jeg setter kontakten i relèet igjen. Da vet jeg at gasserne er fulle og ett problem mindre å tenke på :)
Hvilke ledninger som skal "jumpes" finner du i manualen siden de fleste manualer beskriver hvordan du skal teste kapasiteten på pumpen, at den fungerer innenfor spec.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Begynn med å drenere forgasserne,så oppnår du 2 ting:
1. Du ser om det i det hele tatt kommer noe ut av hver og en.
2. Du ser om det er vann eller bensin som kommer ut.
1. Du ser om det i det hele tatt kommer noe ut av hver og en.
2. Du ser om det er vann eller bensin som kommer ut.
ikkebike.norwegianforum.net
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Sted: Fauske, Nordland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Skjønner mann er smågutt med 600 små cc
Skal hive meg rundt i morgen og tømme hva som enn måtte komme ut av forgasserne..
Kommer en update når jeg har sett på gasserne..
Skal hive meg rundt i morgen og tømme hva som enn måtte komme ut av forgasserne..
Kommer en update når jeg har sett på gasserne..
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Symptomene som beskrives, og som allerede nevnt av andre, peker på alle måter på gammel bensin.
Tøm tanken for gammel bensin, og tøm forgasserne slik at ny bensin kommer til, så skal du se at motorn starter .
Enkelte motorer reagere mere på gammel bensin enn andre uten at jeg kan forklare hvorfor.
Feks hadde jeg en gang i tiden to sykkeler med ulike kåper men identisk motor. Ene ville ikke starte på våren, den andre fyra opp tvert.
Løsningen på problemt for min del (men det må gjøres på høsten, så det hjelper ikke nå) ble at jeg drog til en båtutstyrs forretning og kjøpte en flaske med et middel som båtfolket heller i bensintanken. Middelet forhindrer at tennmiddlene i bensinen blir borte og gjør at sykkelen, og gressklipper og snøfreser, starter lett etter lagring i et halvt år.
Kjede kan jeg desverre ingen ting om.
Tøm tanken for gammel bensin, og tøm forgasserne slik at ny bensin kommer til, så skal du se at motorn starter .
Enkelte motorer reagere mere på gammel bensin enn andre uten at jeg kan forklare hvorfor.
Feks hadde jeg en gang i tiden to sykkeler med ulike kåper men identisk motor. Ene ville ikke starte på våren, den andre fyra opp tvert.
Løsningen på problemt for min del (men det må gjøres på høsten, så det hjelper ikke nå) ble at jeg drog til en båtutstyrs forretning og kjøpte en flaske med et middel som båtfolket heller i bensintanken. Middelet forhindrer at tennmiddlene i bensinen blir borte og gjør at sykkelen, og gressklipper og snøfreser, starter lett etter lagring i et halvt år.
Kjede kan jeg desverre ingen ting om.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Rakk ikke å si det før knutk sa det...
Bensin er ferskvare! Allerede etter 3-4 måneder har bensinen tapt seg betydelig.
Tøm tanken, drener gasserne og ha på ny bensin... Dette løser nok det meste.
Bensin er ferskvare! Allerede etter 3-4 måneder har bensinen tapt seg betydelig.
Tøm tanken, drener gasserne og ha på ny bensin... Dette løser nok det meste.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Her er beskrivelsen på hvordan du skal tvangskjøre pumpen på sykkelen din. Hopp over punkt B :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
tsk, tsk.... det er et helt annet tema. Vil si at 600cc holder i lange baner.Leijoh skrev:Skjønner mann er smågutt med 600 små cc ...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 03 jan 2013, 19:55
- Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Detta med gammel bensin.... Hvorfor opplever alle det problemet utennom meg?! Starta en CB750 for noen uker siden som har stått de siste 3 år på samme bensin.. Eneste jeg gjorde var å bytte plugger (da jeg tilfeldigvis hadde nye plugger stående fra en annen sykkel) og kobla den til bilen.. Vips.. Sykkelen starta. Har mange veteran-sykler som har stått i lange perioder ved oppkjøp og jeg har aldri bytta bensin på noen av dem for å starte.. Tviler ikke på at bensinen mister en del av kvaliteten sin over perioder, men erfaringsmessig er ikke det grunnen til at sykkelen ikke starter... Vann i bensinen har jeg dog opplevd et par ganger..
Høres ellers ut som om du har et forgasserproblem.. Kjøp startgass og sprut litt inn i både luftfilter og litt på tennpluggene. Prøv så å start og se hva som skjer. Dersom sykkelen din har stått en stund kan det også være at du har korrosjon i forgasserne pga fukt/vann.. Det sees som et hvitt pulver lignende stoff.. Mener det skjer pga høyt sink-innhold. Dette pulveret kan tette gasserne og er et ganske vanlig problem.. Har skjedd med flere av mine gamle sykler og som regel er det derfor de ikke starter etter langtids lagring.. Da må forgasserne opp og renses SKIKKELIG.
Høres ellers ut som om du har et forgasserproblem.. Kjøp startgass og sprut litt inn i både luftfilter og litt på tennpluggene. Prøv så å start og se hva som skjer. Dersom sykkelen din har stått en stund kan det også være at du har korrosjon i forgasserne pga fukt/vann.. Det sees som et hvitt pulver lignende stoff.. Mener det skjer pga høyt sink-innhold. Dette pulveret kan tette gasserne og er et ganske vanlig problem.. Har skjedd med flere av mine gamle sykler og som regel er det derfor de ikke starter etter langtids lagring.. Da må forgasserne opp og renses SKIKKELIG.
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Ikke alle utenom deg,jeg har heller aldri hatt det problemet. Tenkte jeg skulle nevne det samme tidligere ikveld,men jeg vågde ikke.Er så beskjeden av megsuperduper skrev:Detta med gammel bensin.... Hvorfor opplever alle det problemet utennom meg?! .
"Alle" sier at forgassere skal dreneres og tømmes før vinterlagring også,dette er noe jeg aldri har gjort. Men moppen starter like forbannet hver vår,med den gamle bensinen som har stått på tanken.Av og til har jeg husket å fyllt den helt opp på høsten,men ikke alltid.
For et par uker siden tenkte jeg at det var på tide å gi forgasserrekka en skikkelig rengjøring,da jeg aldri har åpnet dem på de 7-8? årene jeg har hatt sykkelen.Det kunne jeg spart meg,det fantes ikke skit eller avleiringer inni dem.Tro det eller ei. Innbiller meg at det er bedre at de står fulle i bensin,enn tomme. Har også et lite filter på slangen,før bensinen kommer inn i gasserne,et sånt vanlig som man kjøper på bensinstasjonene.For meg har dette virket.
ikkebike.norwegianforum.net
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Sted: Sørum Kommune.
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Er det forgasseere på den? Så lengere opp at det besvarte seg selv. Har du prøvd med startgass? Eller en spruteflaske med litt bensin rett inn i luftinntaket til gasserne?Leijoh skrev:Heisan, i fjor vår ble det litt for lite og henge fingrene i og for mye dau tid... så det ble impulskjøpt en Yamaha FZS 600 1998, kjempe kjøp, mye morro for lite penger
Men nå nærmer det seg sesong igjen, å garasjen er der ikke tegn til startvilje lenger.
Så dagens første case:
Startmotor hiver rundt til mannen med jåen kommer, og enda ikke livstegn.
Har hatt av pluggene og sett at der er gnist på samtlige, så da sitter jeg vell igjen med sviktene bensiltilførsel?
Mener og ha lest en eller annen gang at bensin kunne "krystalisere" seg i forgasserne på gamle yamaha motorer, er det hold i disse på standene?
Noen som har forslag på løsning her?
Slenger inn et spørsmål angående kjede og slikt også.
Planen er og bytte kjede og drev før sesongstart.
Spørsmål nr 1: X- eller o-ring, var også borti SO-ring en plass, hva passer best ballansert på pris og holdbarhet?
Spørsmål nr 2: Følger kjedelås med i pakkene når man kjøper kjede?
Spørsmål nr 3: Ser noen sterke meninger angående vanlig klipslås og klinklås, kan man ta "snarveien" på min 600 og bruke klipslås?
Håper noen kan oppklare noe av min uvitenhet
En kompis med erfaring med crossere lærte meg et triks. Flottørene i gasserne kan henge seg opp om MC,n står en stund, f.eks over vinteren uten å bli startet. Teknikken da er å legge sykkelen ned på siden helt til det begynner å renne bensin ut av gasserne, for så å rette den opp igjen og prøve å starte.
jeg opplevde det samme med en nyinnkjøpt Dragstar som hadde stått et par år og var håpløs å starte. Kompisen kom, la Yamahaen ned på siden til bensinen rant ut av gasserne, rettet den opp igjen og den startet omtrent på første slaget.
Prøv det, før du begynner å skru fra hverandre gasserne på den.
Sist redigert av jonnykr den 31 mar 2013, 00:57, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Jeg har ikke hatt noe problem med gammel bensin så langt.superduper skrev:Detta med gammel bensin.... Hvorfor opplever alle det problemet utennom meg?
KZ550 har nå ca 10 månder gammel bensin på tanken, Startet den i dag.
Måte la den gå litt på startern før den kom, Men den har nå stått i garasjen min i vinter, med varierende tempratur.
ZX9R har nesten 6 månder gammel bensin på tanken nå, fylte den helt full i oktober. Men den har stått på vinterlagring, så det er vel litt juks. men har som sakt ikke hatt noe problem så langt.
Men jeg vet at bensin er ferskvare og at den taper seg ganske så fort.
Vann som kommer til når bensin blir lagret over lengre tid, er vel det som kan skape trøbbel.
Men å hele ut bensin.. jojo, kunne jo ha helt den over på gressklipperen Men grenser for hvor mye bensin den trenger i løpet av sommerhalvåret
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------