Aktiv støydemping

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Solo-rider
Innlegg: 866
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Aktiv støydemping

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

I min søkning fant jeg dette temaet.. Aktiv støydemping .
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen her som har erfaring med dette ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av DrGreve »

http://www.madstad.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av knutk »

La ned mye tid på å finne ut om dette var et alternativ for en del år tilbake.
Prinsippet som sådan funker, men for å virke tilfredsstillende må systemet ha kontroll på all lyd innefor dempesonen.
Det betyr at på innsiden av hjelmen må man ha en form for høreklokker. Høreklokkene må sitte tett inntil hodet.

I praksis vil det bli problematisk å kombinere med en MC hjelm. Da måtte man trolig ha en spesialbygget hjelm.

Tatt i betraktning enkelheten, prisen og enkelheten med vanlige enkle ørepropper kom jeg til at innsatsen ikke ville stå til resultatet brukt på MC.

Men en spennede tanke, og kanskje nyere teknikk åpner for nye muligheter.

Solo-rider
Innlegg: 866
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av Solo-rider »


Flott reklame der da... Men fungerer det ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av DrGreve »

Solo-rider skrev:

Flott reklame der da... Men fungerer det ?
He, he. Aner ikke :)
Jeg kom over ett amerikansk GW-forum hvor de skrøt av løsningen, men men..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Solo-rider
Innlegg: 866
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av Solo-rider »

knutk skrev:La ned mye tid på å finne ut om dette var et alternativ for en del år tilbake.
Prinsippet som sådan funker, men for å virke tilfredsstillende må systemet ha kontroll på all lyd innefor dempesonen.
Det betyr at på innsiden av hjelmen må man ha en form for høreklokker. Høreklokkene må sitte tett inntil hodet.

I praksis vil det bli problematisk å kombinere med en MC hjelm. Da måtte man trolig ha en spesialbygget hjelm.

Tatt i betraktning enkelheten, prisen og enkelheten med vanlige enkle ørepropper kom jeg til at innsatsen ikke ville stå til resultatet brukt på MC.

Men en spennede tanke, og kanskje nyere teknikk åpner for nye muligheter.

Ja det er jo noen år siden denne linken jeg referer til var aktuell.Tenkte også på at det kunne være noe nytt på den fronten..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Solo-rider
Innlegg: 866
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av Solo-rider »

DrGreve skrev:
Solo-rider skrev:

Flott reklame der da... Men fungerer det ?
He, he. Aner ikke :)
Jeg kom over ett amerikansk GW-forum hvor de skrøt av løsningen, men men..

Ja etter og etter ha søkt mye på dette temaet flere nettsteder så har jeg ikke den helt store troen på "vidunder" løsninger.
Ser at de fleste som har problemer med vindstøy ender opp med øreplugger.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av knutk »

Solo-rider skrev:
Flott reklame der da... Men fungerer det ?
Justerbar vindskjerm er en praktisk og høyt verdsatt finess hos undertegnede.

Men siden dette er en streng om støydemping ønsker jeg å legge til at vindkjermer stort sett medfører mer støy i hjelmen.
Man kan riktig nok gjøre skjermen så stor og høy at man slipper unna ekstra støy, men da har luftstrømmen en tendens til å trykke en i ryggen.

Så ja, det funker. Man oppnår bedre kjørekomfort med hensyn til vindbeskyttelse mot kroppen. Prisen man betaler er mere støy i hjelmen.

Solo-rider
Innlegg: 866
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av Solo-rider »

knutk skrev:
Solo-rider skrev:
Flott reklame der da... Men fungerer det ?
Justerbar vindskjerm er en praktisk og høyt verdsatt finess hos undertegnede.

Men siden dette er en streng om støydemping ønsker jeg å legge til at vindkjermer stort sett medfører mer støy i hjelmen.
Man kan riktig nok gjøre skjermen så stor og høy at man slipper unna ekstra støy, men da har luftstrømmen en tendens til å trykke en i ryggen.

Så ja, det funker. Man oppnår bedre kjørekomfort med hensyn til vindbeskyttelse mot kroppen. Prisen man betaler er mere støy i hjelmen.

Ja det er bedre kjørekomfort med vindbeskyttelse. Men støyen den blir større. Har vurdert disse ørepropper fra hørselslabben.
Om jeg har forstått det riktig så kan en høre trafikantene rundt seg bedre med disse enn vanlige øreplugger.. Og er ergo bedre trafikksikre ...
Et annet alternativ er jo og fire på komforten og kjøre uten skjerm da.. Gjorde det før og fikk laaaaange armer..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av RuneMC »

Teorien bak aktiv støydempning er grei nok, men det krever mikrofoner som fanger opp lyden som når ørene helt presis. Jeg vil nok først bli interessert i slike løsninger når de er blitt endra mindre og bedre.

P.t. bruker jeg Etymotic's musikk-øreplugger som demper passivt 35dB. Dvs har de koblet til musikkspiller. Vil jeg bare bruke de som øreplugger så går det bra også, er jo bare å la musikkspilleren være av.

En eller annen hørselsbeskyttelse er å anbefale, for det er de lavfrekvente vindblaffene som virkelig kan ta kål på hørselen (uten at du merker det).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Solo-rider
Innlegg: 866
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av Solo-rider »

Dette med hørselen er det som har fått meg til å fokusere på dette med støydemping.
Da jeg var på helsesjekk sist var hørselen min blitt redusert noe. Spesielt de høye frekvensene.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av LordShaft »

Dette er helt naturlig at skjer litt pga alder også!

Jeg er så glad i hørselen min at jeg kjører med plugger uansett

Sendt med Note2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aktiv støydemping

Legg inn av AJ »

Det er ikke til å komme fra vindstøy ofte er et problem for mange motorsykler. Moto Guzzi Stelvio er i så måte heller ikke fritatt...
Skjermene på dagens MC'er beskytter gjerne godt mot vær og vind, men produserer støy.
Hjelmen demper ikke støyen godt nok, uansett hvor godt støydempet den er. Støydempende øreplugger er et must om en ikke skal ta skade av den lumske vindstøyen. Ja, for det er den som er den største faren.

Jeg har ingenting imot vindpress, men plages av og til at vindstøyen. Derfor har jeg prøvd forskjellige buffer og balaklavaer og Biltemas støydempende krage, som jeg syns var ubehagelig å bruke. Den dempet nok støyen under gusntige forhold, men var altså trælete å bruke.

Her om dagen kom jeg over denne saken:

Bilde

Så såpass interessant ut at jeg likesågoidt bestilte en. Den kom i dag og er, som bildet viser, nå festet på HELD hjelmen.
En testtur i kveldinga var lovende. Merkbart mindre støy!
Litt jobb med å få satt på, men straks dette er gjort sitter den godt.
Skal bli interessant å teste ut denne vindstopperen videre utover i sesongen.

Kjøpte den for løvrig herfra - en butikk jeg ikke har noen som helst slag økonomisk interesser i. Tror ikke jeg har handlet her før heller.
Veldig fornøyd denne gangen. Akseptabel pris og rask levering:

http://www.norskmotorimport.no/Bekledni ... vercatid=8" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar