Snømåking er fin trening. Jeg måker snø og gleder meg over å kunne være ute samtidig som jeg får mosjon. Men forutsetningen er at jeg kan styre tempoet selv. Sånn stressmåking av hyttetak f.eks. er ikke særlig artig.
Dessuten hjelper det ikke å klage på været. Det er som det er. Blir det for ille, er det jo bare å kvitte seg med syklene og finne seg en annen hobby.
Kvinnfolk derimot, er mer egnet til å irritere seg over. De lever jo i sin egen verden. Alt som de ikke er interessert i for øyeblikket, kan tas vekk. Og alt som de ER interessert i, skal selvfølgelig alle i nærheten være interessert i også. Finnes ikke logikk i det der.
Hver gang jeg skal måke snø f.eks. så får jeg beskjed om hvordan jeg skal gjøre det. Selv om jeg har nærmere 40 års erfaring i snømåking i gården her. Og spinnesiden i husstanden har ingen erfaring. Så etter en stunds måking får jeg beskjed om at jeg ikke må slite meg ut, men heller slappe av med en kopp kaffe. Så under kaffedrikkinga kommer beskjeden om at måkinga aldri blir ferdig når det bare skal drikkes kaffe. Så rusler jeg ut for å måke videre, og da kommer beskjeden om at jeg må passe på ryggen og ikke stresse så fælt.