Nå fremstår du som enda mer historieløssimpson skrev: Historieløs?![]()
Neida.....Har hatt flere japser i tidligere dager, faktisk alle de fire kjente merkene.
Men hele dette tullet Honda drev med på disse motorene var at de hadde stor suksess på 60 tallet med 8 sylindra motorer.
Da de var vekke fra racing i mange år og skulle begynne igjen, fant de ut at nå var det lov med maks 4 syl.
Da kom de opp med denne 4 sylindra V8.
Den er bygget som en V8 med antall råder, ventiler osv, men siden de ikke kunne ha 8 syl, trodde de at de kunne da lage en firer basert på en åtter og måtte derfor ha ovale stmpler for å kunne ha 8 råder osv.
Men dette var en fiasko og de la hele dritten på hylla etter noen år og innså at dette ikke funket.

På slutten av 70 og begynnelsen av 80årene var Honda det mest suksessrike merket på bane med sin V-4konstruksjon. Faktisk så ble motoren også brukt til den "nye" leken" dragracing.
At de ikke var helt på høyde med tidligere innovative løsninger slik som rekkefirerne når det kom til driftsikkerhet er sant, men de brukte masse energi og penger på recalls og garanti utover det de strengt tatt var pliktig til. Når de endret drevet til kammene, først på VF1000R og deretter på VFR var problemet løst. Og den som vil påstå at ikke den nye geardriven cams var innovativ og skuddsikker er på viddene

Når VFR-en ble lansert ble også dobbeltvirkende ventilløftere fjernet som også er en grunn til den holdbarheten VFR-en er så kjent for.
At de tok litt av med NR750 skal ikke Honda skjemmes over. Sykkelen var ett smykke fra innerst til ytterst.
I min verden går historie litt lenger tilbake enn de siste 10 år og Valentino Rossi :)