MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Det var etter ønske fra det amerikanske markedet de lagde denne sykkelen.
Både italienske stat og flere andre var med på å finansiere dette prosjektet.
Den amerikanske impotøren var også inne med penger med tanke på å importere den og selge til den amerikanske stat.
Du må huske på at dette var en sykkel Ducati fikk i oppdrag å utvikle, ikke en sykkel de hadde ønske om å utvikle selv og ble laget etter spesifike krav.
Men til opplysning har vel Ducati laget en av de råeste V4 i en gatesykkel uansett :vs
Det kan være, men det har jeg ikke motstridd overhodet. Jeg mener at V-twin er en halv motor og det er det jeg gitt uttrykk for i denne tråden :)
Jeg har også skrevet at jeg mener BMW sin boxermotor er den styggeste motor som er montert i en mc-ramme. Og legg merke til at "jeg mener" :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

For meg er en motor som går for egen maskin, en HEL motor uansett antall sylindre.
En annen ting er at england, tyskland, italia m.f. lagde banebrytende motorkonstruksjoner mens japsene enda gikk selvlysende rundt i atomstøvet, så det er ikke tvil om at det er fler enn japsene som har motorhistorie å banke i bordet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:For meg er en motor som går for egen maskin, en HEL motor uansett antall sylindre.
En annen ting er at england, tyskland, italia m.f. lagde banebrytende motorkonstruksjoner mens japsene enda gikk selvlysende rundt i atomstøvet, så det er ikke tvil om at det er fler enn japsene som har motorhistorie å banke i bordet.
Omstilling kan på mange områder være nødvendig og først i etterkant ser man om den var vellykket eller ikke.
Ta Italia for eks. Hadde ikke de allierte hatt med i kapitulasjonskravene at landet ikke fikk bygge krigsfly, så hadde vel verden aldri sett ikonet vepsen.
Det samme med Japan, den eneste som har en noenlunde "lang" historie som sykkelprodusent er vel Suzuki?
Men nå beveger vi oss litt OT...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

Det kommer vel av at vi begynner å bli litt Snø-blinde nå.....
@Drgreve: Hvor "mye" mottor er en Triple da :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

ArcticTiger skrev:Det kommer vel av at vi begynner å bli litt Snø-blinde nå.....
@Drgreve: Hvor "mye" mottor er en Triple da :-k
Det må da være logisk?
Siden twin er 2/4 motor må jo trippel være 3/4 eller? :scratch
Eller en åtter? 8/4?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

ArcticTiger skrev:Det kommer vel av at vi begynner å bli litt Snø-blinde nå.....
@Drgreve: Hvor "mye" mottor er en Triple da :-k
He, he, det må vel bli trekvart, det vel :)
Helt ærlig, så har jeg hatt og kjørt sykler med på 1, 2, 3 og 4 sylindre og til sitt bruk er det meste brukbart, men jeg kommer aldri til å kjøpe en V-twin og jeg kommer aldri til å kjøpe en custom, kanskje bortsett fra en v-rod som i mine øyne er den eneste med slik motor som er noenlunde tiltalende. Men jeg tviler på at jeg blir så gammel i hodet at det blir en rod :)
Sist redigert av DrGreve den 03 apr 2013, 20:42, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

:-k "til sitt bruk er det meste brukbart" Nei, hørt sånnt GPP, nå skuffer du meg Dr, og jeg som trudde du var en mann med egne meninger :-)å

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har hatt 1, 2, 4, 6, 8 og 10. Jo flere jo bedre :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

ArcticTiger skrev::-k "til sitt bruk er det meste brukbart" Nei, hørt sånnt GPP, nå skuffer du meg Dr, og jeg som trudde du var en mann med egne meninger :-)å
Og du skal ikke tvile på at jeg har egne meninger, men jeg må jo jenke meg litt fordi noen har like høyt turtall som de syklene de kjører :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
ArcticTiger skrev::-k "til sitt bruk er det meste brukbart" Nei, hørt sånnt GPP, nå skuffer du meg Dr, og jeg som trudde du var en mann med egne meninger :-)å
Og du skal ikke tvile på at jeg har egne meninger, men jeg må jo jenke meg litt fordi noen har like høyt turtall som de syklene de kjører :lol
Nettop.
Kjør V-twin så slipper du det høye turtallet :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

SuperMorten skrev:Jeg har hatt 1, 2, 4, 6, 8 og 10. Jo flere jo bedre :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Regner med at dette gjelder bil OG sykkel?
Jeg har eid en 12sylindret bil, rigtinok sammen med min far, men lell :)
I den forbindelse, så startet faktisk Jaguar med å produsere sidevogner til motorsykler. De startet med forkortelsen SS(swallow side car) men på grunn av Hitlers elitesoldater het SS endret de navn til Jaguar. De syns navnet ble belastende.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

@DrGrevet: Joa, du har rett i det, disse Hondane er jo noen ånnkli turtallsmaskiner. Selv er jeg sjelden noe særlig over 4000rpm, for det meste ligger jeg på 3-3.5oo, det sørger den vibrasjonsfrie, silkemyke Tiger 1050 Triple mottorens hæærlige brede dreiemomment- og effektkurve for. Makks momment og tilnærmet flat mommentkurve fra 3.500 til 9.000 :prf
Triplen er jo den perfekte Mottor-konstruksjon, nok syllindre til perfekt, vibrasjonsfri, villig gange og masse kraft, uten å sløse med unødige syllindre :[-X
Sist redigert av ArcticTiger den 03 apr 2013, 20:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:
SuperMorten skrev:Jeg har hatt 1, 2, 4, 6, 8 og 10. Jo flere jo bedre :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Regner med at dette gjelder bil OG sykkel?
Jeg har eid en 12sylindret bil, rigtinok sammen med min far, men lell :)
I den forbindelse, så startet faktisk Jaguar med å produsere sidevogner til motorsykler. De startet med forkortelsen SS(swallow side car) men på grunn av Hitlers elitesoldater het SS endret de navn til Jaguar. De syns navnet ble belastende.
Bil OG sykkel ja. Har ingen planer om Boss Hoss eller andre særegenheter

Chevrolet sliter vel litt med sin SS. Spesielt i Israel

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

feil

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Her var det noe som ble feil! Hva var det da?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Her var det noe som ble feil! Hva var det da?
Det var bare jeg som skrev noe som jeg i ettertid så blei feil ... forhåpentligvis før noen andre så det :-)å

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av MaxTron »

I de senere åra har jo også Ducati skjønt at hvis de skal hevde seg i MotoGP må de ha V4 :-J
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

DrGreve skrev:
Desmo skrev:Det var sant, den hadde 4 av de uhyrlighetene de kalte stempler, ikke 2, så den var en bastard mellom V4 og V8. Sånn var det.
Beklager da at jeg skrev at en V-twin er en halv motor. Etter dine påstander er det jo bare en kvart motor og jeg skal ikke argumentere mot deg :)
Da må jeg si jeg er ganske imponert over hva enkelte har fått til med en "kvart" motor.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

MaxTron skrev:I de senere åra har jo også Ducati skjønt at hvis de skal hevde seg i MotoGP må de ha V4 :-J
Nå har vel Ducati aldri stilt til start med twin?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
MaxTron skrev:I de senere åra har jo også Ducati skjønt at hvis de skal hevde seg i MotoGP må de ha V4 :-J
Nå har vel Ducati aldri stilt til start med twin?
Nei, det er det som Desmo så treffende kalte en hybrid. 2 L-twin plassert ved siden av hverandre :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

Desmo skrev:
DrGreve skrev:
Desmo skrev:Det var sant, den hadde 4 av de uhyrlighetene de kalte stempler, ikke 2, så den var en bastard mellom V4 og V8. Sånn var det.
Beklager da at jeg skrev at en V-twin er en halv motor. Etter dine påstander er det jo bare en kvart motor og jeg skal ikke argumentere mot deg :)
Da må jeg si jeg er ganske imponert over hva enkelte har fått til med en "kvart" motor.
Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
1 Sylinder 85ccm og 29 hk....liker det ikke mye, men likevel imponerende topp ytelse. dette vil si 0,34 Hk/ccm. Mens MV Agust RR1078 (som også er en Imponerende sykkel) (redd for å tråkke noen på tåa) yter 195 Hk. Dette blir da 0,18 hk/ccm.
Konklusjon: Bare halvparten av ytelsen med 4 sylinder som med 1. :-)

Med andre ord en 1/4 motor blir da 4 ganger så effektiv som en hel...!!!!???? eller.... :-k

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

L-NA skrev:Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
Du glemmer Hr. Wankel i all euforismen :)
Og det er, uavhengig av hvilken sykkel eller annet motorisert kjøretøy som er ment å bevege seg, ratioen mellom HK og vekt som er viktig. Å begynne å dissekere slik du gjør blir som å begynne å skjære ut hullene i gaudaosten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1pwge32HdE[/video]
67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
Du glemmer Hr. Wankel i all euforismen :)
Og det er, uavhengig av hvilken sykkel eller annet motorisert kjøretøy som er ment å bevege seg, ratioen mellom HK og vekt som er viktig.
Og der har du mye av grunnen til av twinner gjør det bra i racing.
Eks Ducati 1199, 166 kg, BMW S1000RR, 183 kg, og da med den store forskjellen i moment i tillegg i twinnens favør så er det som du selv sier forholdet mellom vekt/effekt som er viktig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Og der har du mye av grunnen til av twinner gjør det bra i racing.
Eks Ducati 1199, 166 kg, BMW S1000RR, 183 kg, og da med den store forskjellen i moment i tillegg i winnens favør så er det som du selv sier forholdet mellom vekt/effekt som er viktig.
Å overføre en racingrigget konfigurasjon over på vei er litt feil i mine øyne. Jeg tviler på at Casey Stoner ville kjørt riggen sin fra Lindesnes til Nordkapp en normal norsk sommer med trailere, bobiler og Volvo med en Kabe 750 etter seg som sine medtrafikkanter.
I tillegg blir racingekvipasjene justert ut i fra banenes beskaffenhet.
Hvis du leser en av mine første kommentarer i denne tråden så bryr jeg meg lite hva hverken Ducati eller Honda gjør på bane siden jeg ikke skal kjøre der.
Først når disse nyvinningene som formel1 og motogp utvikler blir "offentlig" vet vi hvordan driftsikkerheten på dette nye blir og her er Honda V-4 sine motor i en særklasse og har vært det helt siden VF1000R og VFR-ene ble lansert :)
Og til slutt, så er min konklusjon at de som kjøper disse rakettene med mer hester enn kilo, bruker de som en penisforlenger, siden de reagerer vel så mye når sykkelen blir kritisert som om at kjæresten skulle klage på penislengden etter en sex-akt :lol
Og hvorfor bruker Ducati en dobbel L-twin i racing og ikke en enkel twin hvis det er så saliggjørende?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar