Jeg tror det å bytte kamkjedestrammer er rett spor :)
Det er vel den største svakheten på CBR600-motorene, heldigvis enkelt å bytte. Da CBR kom i 87, var det ofte kast i kamdrevene, noe som førte til raskt utslitte strammere, og utslitte kamkjeder.
Lyd fra motor CBR600F
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Re: Lyd fra motor CBR600F
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Kjellrf var nicket, ja. Da husker jeg det til en annen gang :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Setter veldig pris på svarene deres. Tusen takk!
Da gjenstår det å se om jeg klarer å motstå fristelsen til å kjøre for mye frem til den 16 :)
Da gjenstår det å se om jeg klarer å motstå fristelsen til å kjøre for mye frem til den 16 :)
- tor2502
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
DrGreve skrev:Skal jeg ta en ukvalifisert gjetting, så tipper jeg at strammeren til registerkjeden sliter med å henge med når omdreiningen øker... men som nevnt i en annen tråd, jeg har tatt feil før og vil gjøre det igjen. :)
For meg høres det ut som ett kamdrevsproblem og ved rett omdreining/ressonans så slår kjeden i skinnen..
Hei
Jeg vil også gjette på kamkje strammeren, har faktisk hatt en slik sykkel og den lyden hørtes kjent ut.
Den koster ikke mange kronene og er lett å skifte.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-15 Honda CBF
Hei igjen
Til orientering, så var det kamkjedestrammer som var problemet. Nå går sykkelen (skummelt) godt uten ulyder. Greit å vite for andre som måtte søke på dette, og eventuelt kjenner igjen lyden. Takk for alle innspill
Til orientering, så var det kamkjedestrammer som var problemet. Nå går sykkelen (skummelt) godt uten ulyder. Greit å vite for andre som måtte søke på dette, og eventuelt kjenner igjen lyden. Takk for alle innspill
-
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Hvordan gikk det med ulydene, kom det i orden?Honda600 skrev:God kveld!
Som nevnt i mitt åpningsinnlegg her på forumet, så hadde jeg litt problemer med å få motoren til å gå stabilt på tomgang. Etter å ha fått motoren opp til driftstemperatur i dag, så virker dette problemet å være løst, og det er gledelig.
Merket meg imidlertid en litt ubehagelig lyd fra motoren rundt 3500-4000 rpm. Litt vanskelig å beskrive denne lyden, men nærmest en mekanisk lyd som var temmelig fremtredende i dette intervallet, men det virket som den forsvant når man kom litt høyere opp i turtallsregisteret. Noen som har vært borte i noe lignende og har ideer om hva dette kan være?
Til informasjon så har sykkelen vært svært lite i bruk de siste årene, og har ikke blitt kjørt mer enn noen få min de siste 2 årene.
innser at dette er lite å gå etter :) Kan eventuelt forsøke å laste opp en liten filmsnutt senere om dette kan hjelpe
- tor2502
Ja hvordan gikk det ??gbruaset skrev:Hvordan gikk det med ulydene, kom det i orden?Honda600 skrev:God kveld!
Som nevnt i mitt åpningsinnlegg her på forumet, så hadde jeg litt problemer med å få motoren til å gå stabilt på tomgang. Etter å ha fått motoren opp til driftstemperatur i dag, så virker dette problemet å være løst, og det er gledelig.
Merket meg imidlertid en litt ubehagelig lyd fra motoren rundt 3500-4000 rpm. Litt vanskelig å beskrive denne lyden, men nærmest en mekanisk lyd som var temmelig fremtredende i dette intervallet, men det virket som den forsvant når man kom litt høyere opp i turtallsregisteret. Noen som har vært borte i noe lignende og har ideer om hva dette kan være?
Til informasjon så har sykkelen vært svært lite i bruk de siste årene, og har ikke blitt kjørt mer enn noen få min de siste 2 årene.
innser at dette er lite å gå etter :) Kan eventuelt forsøke å laste opp en liten filmsnutt senere om dette kan hjelpe
Disse motorene er knallgode som nesten er uslitelige, jeg hadde et bekymringsfritt sykkelhold med min.
Håper at du finner ut av det , venter på at du laster opp en lydfil.....
Tor2502
-15 Honda CBF
-15 Honda CBF
- tor2502
Honda600 skrev:Takk for tips, her er linken
http://www.youtube.com/watch?v=k1Jt07wj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Nettopp hørt litt på lyden på youtube , det hørtes ut som en metall-skramlelyd , vanskelig å si......
det høres ikke ut som en motorlyd , da burde den vært der hele tiden.
som sagt vanskelig å si...... beklager at jeg ikke kunne være mer til hjelp....
on second thought...... begynn å demontere alt av plastdeler , rensk hele sykkelen for alt som kan lage ulyden......
Tor2502
-15 Honda CBF
-15 Honda CBF
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Honda600 skrev:Hei igjen
Jeg tror problemet er løst..tor2502 skrev:Nettopp hørt litt på lyden på youtube , det hørtes ut som en metall-skramlelyd , vanskelig å si......
det høres ikke ut som en motorlyd , da burde den vært der hele tiden.
som sagt vanskelig å si...... beklager at jeg ikke kunne være mer til hjelp....
on second thought...... begynn å demontere alt av plastdeler , rensk hele sykkelen for alt som kan lage ulyden......
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Hei! Har en 2000 cbr600f4 selv med samme problem. Byttet du kamkjede strammeren selv eller tok du sykkelen til verksted?
Er det mye arbeid å gjøre det selv?
Og hvis jeg tar sykkelen til verksted, hvor mye vil det ca. koste?
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Er det mye arbeid å gjøre det selv?
Og hvis jeg tar sykkelen til verksted, hvor mye vil det ca. koste?

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
På 99-modellen (91 og nyere) er det å ta av h. kåpesida, strammeren er festet med 2 skruer på sida.
Trenger ny strammer og pakning. Lett å gjøre.
Trenger ny strammer og pakning. Lett å gjøre.
Medlem av Tønsberg mc klubb