PAULUS skrev:Desmo skrev:L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri.

Etter mitt syn er det alt for mye jåleri (sløseri som Desmo sier) og 3-fotssyke; enten det gjelder båt, MC, ski, eller golf. Hva i all verden skal man med en motor med større kubikkvolum og antall sylindere enn en personbil? Med norske veier og fartsgrenser, og ikke minst norske avgifter, som atpå til er progressive, mener jeg det er rart å ha store maskiner. Da er det bedre å ha to (en crosser, og en racer for eksempel). Selv har jeg parallelltwin på 500 cc og tror nok man må være ganske prinsesse på erten for å plages av vibrasjoner. Så med mindre man skal på 3000-km-turer burde dette holde. "3-fotssyken" - som i høyeste grad gjelder motorsyklister også, gjør deg ikke lykkelig. Jeg tror du slutter med motorsykkel tidligere, om du blir bitt av den basillen.
Dette er ikke personlig til deg ... jeg vet jo ikke noe om din mc-historie ... men generelt så er jo det du sier her en ganske vanlig mening blandt forholdsvis ferske førere ... det finnes ganske mange unntak også.
Det var ganske mye fornuft i ditt innlegg ... det er ikke mange som kjøper mc basert på fornuft ... stort sett bare interesse, lidenskap og følelser. Mange kjøper en forholdsvis liten sykkel som første sykkel, og tenker " jeg kjøper bare en liten, det er nok til å pendle til jobb + noen småturer", men etterhvert kommer interessen og lidenskapen for selve kjøringen, følelsen de enkelte motorene gir kroppen, noen liker vibrasjonene i en twin, mens andre liker den litt mere turbinaktige følelsen i en R4/R6, som drar godt fra 0 r/pm og i det uendelige ... kanskje prøver man andre modeller, bare av nysgjerrighet, så er det gjort ... suget etter den, for deg, perfekte sykkel er ikke lett å overse ... det ligger der som en evig søt kløe/gnagsår ... (kan være ganske plagsomt)
Så leiter man desperat etter gode argumenter (både overfor seg selv og eventuell partner) for å bytte sykkel.
Man finner som regel noen gode, som i andres ører er helt på jordet.
Men kanskje alt dette er velkjent for deg, og du bare prøver å overbevise deg selv om at du har sykkel nok ... i såfall beklager jeg å ødelegge dine egentlige gode og saklige argumenter med følelsebasert svada
Det med fartsgrenser er jo egentlig et dårlig argument, du når sikkert 200 på din mc også, og har sikkert like bra aks som jeg har på min 1000 ccm. Jeg tror det er andre årsaker enn å øke toppfarten fra 230 til 290 som får folk til å ønske seg mere motor.
Ellers så har jeg inntrykk av at de aller fleste med mc kjører nesten årlig på en 3000 km tur, gjerne lengere