Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Kan en da spørre seg hvor avhengig vi egentlig er? :-k

Jeg må si at det var overraskende lett å slutte med snus. Selv hvor mye jeg har snuset de siste 9 årene.
Kan det spille inn om vedkommende har sterk eller svak psyke :-k
Det var skuffende lett å slutte, når motivasjonen plutselig var der :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Jeg hadde røyka i nærmere 20 år da jeg slutta.
Det er noen år siden nå, da det enda var lov å røyke i detta lande her.
Problemet var at jeg ble så inni helvete fyllesyk, først 15-20 røyk på dagen og da 20 til på byen.
Hvis jeg var ute på lørdag, kunne ikke jeg røyke før kansje mandag morgen/lunsj tider.
Til slutt måtte jeg bstemme meg for enten å slutte å røyke eller å drikke.....
Det var ikke lett å slutte, men det gikk. Kjøpte en ny pakke tobakk som jeg hadde i bilen i 3-4 mnd i tilfelle, det værste er ofte å ikke ha muligheten til å få røyk,og har ikke hatt en røyk etter på, men mange pils. Og formen er MYE bedre dagen derpå.
Fikk astma, la på meg 15 kg osv men det er bagateller i forhold skikkelig fyllesyke.. :D

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

jonnykr skrev:
Godtvoksen skrev:
jonnykr skrev:
Og da er det et ugyldig og verdiløst sammenligningsgrunnlag når målet med å sette dette opp mot hverandre tilsynelatende er å bagatellisere farene med røyking.
Målet er ikke å bagatellisere farene med røyking, det er ingen som benekter farene med røyking eller tallene du oppgir fra Helsedirektoratet. Like fullt, så behøver en ikke bli fanatiker fordi en selv har klart å slutte. Tror du virkelig noen slutter pga de tall du her viser til? Tror du dine tallopplysninger fra rapporten forteller oss noe nytt?
Hvem er fanatiker? Men når du formulerer deg slik i et tidligere innlegg og jeg siterer:

" Helseargumentene er det så som så med. Jeg fikk diabetes og mistet smaks og luktesans når jeg sluttet å røyke, så helseargumentene er sterkt overdrevet. Ingen kan nok gi noen garanti på god helse."

Så leser jeg det som at du bagatelliserer farene med røyking når du sier om å slutte å røyke: "helseargumentene er sterkt overdrevet".

Så enten så fikk du dårlig hukommelse av å slutte å røyke også eller så er du bare direkte klønet i din formulering. For dette, kan ikke misforstås.

Og det er det jeg reagerer på, for du går legevitenskapen midt i mot med de argumentene og å påpeke det, har ingenting med å være fanatiker å gjøre.
Med utgangspunkt i min opplevelse så er helseargumentene sterkt overdrevet. Legevitenskapen overprøver ikke min subjektive opplevelse. Apropos "hukommelse", trolig på grunn av din røykeslutt, så glemte du visst å svare på begge spørsmålene mine. Imidlertid må det inrømmes at jeg trolig har møtt min overmann i å kverulere, ha en fin røykfri dag videre :thumleft
Sist redigert av Godtvoksen den 07 apr 2013, 08:57, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:

Jeg må si at det var overraskende lett å slutte med snus. Selv hvor mye jeg har snuset de siste 9 årene.

Nope, det har rett og slett med motivasjon å gjøre.

Jeg sluttet for mange år siden og holdt opp i 8 år... og den gang opplevde jeg det som veldig lett å slutte.
I dag..... NOT så lett, er rett og slett ikke motivert
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg må helle til at jeg tror dette går mer enn bare på motivasjon. Jeg ser dette veldig mye innenfor trening også.
Folk som vil gå så langt som å legge seg under kniven. Ta en risikofylt operasjon, men å gjøre jobben det tar å gå ned i vekt. Nei det er de ikke motivert til.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt, ja men jeg klarer ikke å la være å spise sjokolade. Jeg klarer ikke å slutte å drikke brus. Må være lov å unne seg litt godt av og til.
Joda, dette er helt klart lov, å ikke for å kjøre debatten helt av sporet her. Så er dette noe de fleste kan unne seg. Men ikke de som er ekstremt overvektig og har lyst ned i vekt. Har dette bare med motivasjon å gjøre?

Er det BARE motivasjon som gjør om du klarer å slutte å røyke eller ikke? Har det ingen ting med at en faller lett for fristelser? trøster seg for at en har det jo så vondt. eller går gjennom en tøff periode akkurat nå? unnskyldningene er i 100 tall overlegne. :-k

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

LordShaft skrev:Jeg må helle til at jeg tror dette går mer enn bare på motivasjon. Jeg ser dette veldig mye innenfor trening også.
Folk som vil gå så langt som å legge seg under kniven. Ta en risikofylt operasjon, men å gjøre jobben det tar å gå ned i vekt. Nei det er de ikke motivert til.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt, ja men jeg klarer ikke å la være å spise sjokolade. Jeg klarer ikke å slutte å drikke brus. Må være lov å unne seg litt godt av og til.
Joda, dette er helt klart lov, å ikke for å kjøre debatten helt av sporet her. Så er dette noe de fleste kan unne seg. Men ikke de som er ekstremt overvektig og har lyst ned i vekt. Har dette bare med motivasjon å gjøre?

Er det BARE motivasjon som gjør om du klarer å slutte å røyke eller ikke? Har det ingen ting med at en faller lett for fristelser? trøster seg for at en har det jo så vondt. eller går gjennom en tøff periode akkurat nå? unnskyldningene er i 100 tall overlegne. :-k

Produksjonen av unnskyldninger begynner den dagen en røyker tenker på at nå må jeg slutte å røyke. Den beste unnskyldninger er å bli sur.

Kan du klare å gjøre tilværelsen til ett lite helvete for familie og venner og skylde på at du har sluttet å røyke så slipper du maset en periode og du kan med litt dårlig samvittighet fortsette å røyke en stund til med aksept fra omgivelsene....

Neste unskyldning kan jo være vektoppgang - for den kommer - ikke bare fordi du slutter å røyke med siden du sannsynligvis er litt opp i årene så er det tid for en vektoppgang og den kommer lett når du har sluttet å røyke....

Så er det jobben da som krever så mye akkurat nå så jeg må kose om den en periode og da går jo kraavet om slutting over til jobben går mer av seg selv.....

Disse kanskje de beste og mest brukte unnskyldningene....... men det sikkert flere. Noen som har forslag..

Ja, en til - røyking er godt etter middag. Røyk hører sammen med en pils på kvelden joda....

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:

Jeg sluttet for mange år siden og holdt opp i 8 år... og den gang opplevde jeg det som veldig lett å slutte.
Må vel si meg enig med Carpa her ... motivasjon har alt å si. Jeg sluttet å røyke for 3-4 år siden ... meget lett, men må vel innrømme at jeg røyker en del nå, og det er ikke like lett å legge røyken bort nå ... motivasjon er ikke der.
Jeg har vært utsatt for en del prøvelser opp gjennom tidene, både på sjø og land, og vil være så ubeskjeden å påstå at jeg har en forholdsvis sterk psyke, folk som har forutsetning for å mene noe om det mener det samme.
:-k Men på den annen side ... hvor flink man er til å motiviere seg selv til å ikke gjøre idiotiske ting, er vel en del av psyken det også, så du, LordShaft, har vel også litt rett

Brukeravatar
SuperMorten

Dette er 3. gangen jeg slutter, dvs har klart å holde opp så lenge som jeg har gjort nå. Nærmer meg et halvt år nå. Nå vet jeg hvilke feil jeg har gjort tidligere. Skal ikke falle i den fella igjen. Tidligere har jeg tatt en og annen festrøyk, ferierøyk, sosialt-selskap-røyk, etter-sex-røyk (ups.. måtte bare :lol ) osv. Denne gangen er det helt slutt. :prf

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

SuperMorten skrev:Dette er 3. gangen jeg slutter, dvs har klart å holde opp så lenge som jeg har gjort nå. Nærmer meg et halvt år nå. Nå vet jeg hvilke feil jeg har gjort tidligere. Skal ikke falle i den fella igjen. Tidligere har jeg tatt en og annen festrøyk, ferierøyk, sosialt-selskap-røyk, etter-sex-røyk (ups.. måtte bare :lol ) osv. Denne gangen er det helt slutt. :prf
Helt slutt på Ferie, Fest, Selskap og Sex :scratch Da skjønner jeg at det er vanskelig å slutte å Røyke.....
Sist redigert av ArcticTiger den 07 apr 2013, 12:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Jeg synes fortsatt alle deres argumenter minner om mangel på motivasjon.
å klare å si nei til sjokolade, finne på unnskyldninger for å slippe å røyke etc.
Alt minner om mangel på motivasjon men jeg tror ikke det henger sammen med om man har en sterk eller svak psyke.
Jeg anser meg selv for å være ganske sterk psykisk og jeg er temmelig sta så når jeg finner motivasjonen til å slutte så klarer jeg det ganske lett.

Jeg sluttet forresten i noen uker for 1,5 år siden også, da var motivasjonen at jeg skulle på operasjonsbordet og fordi jeg har hatt ubehagelige opplevelser med narkose tidligere så var motivasjonen for å slutte å røyke at jeg kanskje kunne unngå det igjen
Var i grunn lett å begynne å røyke igjen en stund etter operasjonen for da hadde jeg ikke noe som motiverte meg lenger....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten

ArcticTiger skrev:
SuperMorten skrev:Dette er 3. gangen jeg slutter, dvs har klart å holde opp så lenge som jeg har gjort nå. Nærmer meg et halvt år nå. Nå vet jeg hvilke feil jeg har gjort tidligere. Skal ikke falle i den fella igjen. Tidligere har jeg tatt en og annen festrøyk, ferierøyk, sosialt-selskap-røyk, etter-sex-røyk (ups.. måtte bare :lol ) osv. Denne gangen er det helt slutt. :prf
Helt slutt på Ferie, Fest, Selskap og Sex :scratch
Jepp.. Enda godt jeg ikke hadde noe som het motorsykkelrøyk.. :knegg

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Oppskriften er ganske enkel SuperMorten.
Om du aldrig tar bare en røyk igjen,
er nok sjansen for at du har greid å
slutte for godt ganske stor :lol
Snakker av erfaring :vs

Så utrolig det en høres ut, er det også fornuft
i det Carpa skriver :-k
Min løsning på dette var å vedde med kjerringa.
Hun skulle få 1500 kr/månten i all framtid til
egetbruk, som jeg ikke fikk :-)å IKKE AKTUELLT =;
Her blir det faan ikkenoe festrøyk nei =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

Godtvoksen skrev:
jonnykr skrev:
Godtvoksen skrev:
jonnykr skrev:
Og da er det et ugyldig og verdiløst sammenligningsgrunnlag når målet med å sette dette opp mot hverandre tilsynelatende er å bagatellisere farene med røyking.
Målet er ikke å bagatellisere farene med røyking, det er ingen som benekter farene med røyking eller tallene du oppgir fra Helsedirektoratet. Like fullt, så behøver en ikke bli fanatiker fordi en selv har klart å slutte. Tror du virkelig noen slutter pga de tall du her viser til? Tror du dine tallopplysninger fra rapporten forteller oss noe nytt?
Hvem er fanatiker? Men når du formulerer deg slik i et tidligere innlegg og jeg siterer:

" Helseargumentene er det så som så med. Jeg fikk diabetes og mistet smaks og luktesans når jeg sluttet å røyke, så helseargumentene er sterkt overdrevet. Ingen kan nok gi noen garanti på god helse."

Så leser jeg det som at du bagatelliserer farene med røyking når du sier om å slutte å røyke: "helseargumentene er sterkt overdrevet".

Så enten så fikk du dårlig hukommelse av å slutte å røyke også eller så er du bare direkte klønet i din formulering. For dette, kan ikke misforstås.

Og det er det jeg reagerer på, for du går legevitenskapen midt i mot med de argumentene og å påpeke det, har ingenting med å være fanatiker å gjøre.
Med utgangspunkt i min opplevelse så er helseargumentene sterkt overdrevet. Legevitenskapen overprøver ikke min subjektive opplevelse. Apropos "hukommelse", trolig på grunn av din røykeslutt, så glemte du visst å svare på begge spørsmålene mine. Imidlertid må det inrømmes at jeg trolig har møtt min overmann i å kverulere, ha en fin røykfri dag videre :thumleft
I den sammenhengen du skrev det så brukte du din egen opplevelse som et eksempel på at: "helseargumentene er sterkt overdrevet". Det var ingen subjektiv mening med det innlegget som var en kommentar til et annet innlegg.

At du nå tar det ut av sin sammenheng og reformulerer det til at det da du skrev det var din subjektive opplevelse som var temaet, forandrer ikke noe som helst. Du bruker deg selv som et eksempel på at: "helseargumentene er sterkt overdrevet".

Og det kjære venn er noe HELT annet. Og ja, jeg er en skikkelig kverulant. Spesielt når folk prøver å vri seg unna det de faktisk skrev i den sammenhengen de skrev det i.

Det er en tråd i debatten og alle innlegg som skrives som kommentarer eller tilsvar til andres, innlegg må ses i sin faktiske sammenheng. Tas det ut av den sammenhengen så blir det rett og slett meningsløst. :mk
Tut & Kjør!

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:Jeg synes fortsatt alle deres argumenter minner om mangel på motivasjon.
å klare å si nei til sjokolade, finne på unnskyldninger for å slippe å røyke etc.
Alt minner om mangel på motivasjon men jeg tror ikke det henger sammen med om man har en sterk eller svak psyke.
Jeg anser meg selv for å være ganske sterk psykisk og jeg er temmelig sta så når jeg finner motivasjonen til å slutte så klarer jeg det ganske lett.

Jeg sluttet forresten i noen uker for 1,5 år siden også, da var motivasjonen at jeg skulle på operasjonsbordet og fordi jeg har hatt ubehagelige opplevelser med narkose tidligere så var motivasjonen for å slutte å røyke at jeg kanskje kunne unngå det igjen
Var i grunn lett å begynne å røyke igjen en stund etter operasjonen for da hadde jeg ikke noe som motiverte meg lenger....
Du er inne på noe viktig her. Jeg tror ikke du får det ene uten det andre.
Du må nok ha motivasjon for å ha lyst å slutte, uansett hva det gjelder. Hvor sterk denne motivasjonen er tror jeg avhenger veldig av hvor sterk du er som person.

Så hva vil det si å være psykisk sterk? Dette er også et definisjonsspørsmål. Mange har hope seg gjennom livet med prøvelser etter prøvelser, men er dette noe som automatisk sier at en er sterk psykisk? eller har en bare svømt med strømmen og endt opp der en er i dag? :-k Er veldig gråsone dette.
Men jeg har mine erfaringer på feltet. Jeg har vært i kontakt med så mye folk som jobber og sliter for et mål. Hvorfor er det så få som lykkes. Det har ikke bare med motivasjon å gjøre. Men det er ikke til å stikke under en stol at dette er en drivkraft som er sinnsykt sterk. Motivasjon er undervurdert.

Vanskelig å bli enig med meg selv her jeg sitter å skriver kjenner jeg hehe :lol

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
Carpa skrev:
SuperMorten skrev:

Må vel si meg enig med Carpa her ... motivasjon har alt å si. Jeg sluttet å røyke for 3-4 år siden ... meget lett, men må vel innrømme at jeg røyker en del nå, og det er ikke like lett å legge røyken bort nå ... motivasjon er ikke der.
Jeg har vært utsatt for en del prøvelser opp gjennom tidene, både på sjø og land, og vil være så ubeskjeden å påstå at jeg har en forholdsvis sterk psyke, folk som har forutsetning for å mene noe om det mener det samme.
:-k Men på den annen side ... hvor flink man er til å motiviere seg selv til å ikke gjøre idiotiske ting, er vel en del av psyken det også, så du, LordShaft, har vel også litt rett
Jeg har også et sterkt psyke. Har også en del ballast som støtter det. Men jeg tror det er en stor forskjell på å handle i og takle stressa sistuasjoner/hendelser hvor man MÅ handle, til å motivere seg til noe man ikke må. Jeg tror at motivasjonen er noe man kan opparbeide seg slik som en f.eks. bokser forbereder seg til en kamp. man bygger seg bevisst opp til et punkt hvor motivasjonen er på topp. Man psyker seg opp. Og det er først når røykeslutt er et faktum, at psyket ditt hjelper deg tror jeg. At du er mentalt sterk nok til å styre unna alle fellene som ligger der ute. Som f.eks. festrøyking o.s.v. som andre er inne på.

Når jeg sluttet for 4 år siden, så var det første gangen jeg var skikkelig motivert. Jeg jobbet mentalt med meg selv i ca 3 uker før jeg sluttet og stengte alle mulige rømningsveier. Det er over 4 år siden nå og jeg har aldri sett meg tilbake og jeg kommer aldri til å begynne å røyke igjen. :D
Sist redigert av jonnykr den 07 apr 2013, 13:29, redigert 2 ganger totalt.
Tut & Kjør!

Svar