Vask og polering/voks

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:
Bringisen skrev:
LordShaft skrev:Jeg er ikke beskjeden, har heller ingen problemer med å innrømme at jeg er stor en liten posør. Sykkelen skal heller vaskes en gang for mye, enn for lite! Kjører dere fine sykler, ja så skal det skinne! Tar ikke så mye tid. :P :p

Er det noen av dere som har prøvd dette produktet?
Bilde

Dette tar enkelt rester etter kjedespray både på hugger og bakfelg! Utrolig effektivt, for ikke å snakke om skånsomt. Bruker dette til å vaske hele sykkelen med. Prøv dette middelet på grønske/groe som typisk setter seg på plastikk hagemøbler :thumleft

Men jeg skulle gjerne hatt et tips på hva jeg kan dusje på sykkelen min før jeg spyler den. Som tar et meste av svevestøv osv. Før jeg går løs med svamp. Vil ikke ha unødvendige roser i lakken :knegg
Det er som å banne i kirken på detailers forumet når de hører dette , men Turtle Super vask er faktisk knakande god. Jeg bruker det som vintervask på bilen med meget godt resultat. Noen ivrige sjeler mener at produktet fjerner voksen som man eventuelt har lagt på siden produktet inneholder terpentin/parafin (du kjenner det på lukten). Men min erfaring er at om man velger en holdbar voks om vinteren som f.eks Collinite eller SW Shield , så er i allefall voksen intakt gjennom en vestlandsvinter. Supervask inneholder også en god del voks og i kombinasjon med terpentinen så preller vannet og skitten ganske godt av. Hvis man er redd for at en dyr voks som SW Shield skal renses bort av Supervasken så har jeg veldig god erfaring med Collinite 476 som er en rimelig men knallgod voks og har holdt gjennom denne vinteren. Blir ikke like fin glød som av sommervoksene til SW men om vinteren er beskyttelsen viktigst.

Når det gjelder spylevask før skikkelig vask så har jeg en slik såpedispenser fra Scandicshine som jeg fester på høytrykkspyleren. Beholderen fyller jeg med en blanding av mild såpe , skumfoam og vann. Når jeg spyler dette på sykkelen eller bilen blir den dekket av et tykt såpeskum som løser støv og slikt. Da renner dette av ved lett spyling eller høytrykks spyling. Genialt og skånsomt.

Skum.
Bilde

Spyleutstyr.
Bilde

Slik ser det ut.
Bilde
Her er en som liker å stelle med tingene sine slik som jeg gjør :=D> :=D> :=D>
Hvor får jeg tak i det skummet? Jeg skulle hatt en mulighet for å sprøyte det på uten å bruke høytrykk.... jeg har ikke mulighet for å få vann ut på dette her jeg bor. Ja jeg bor i borettslag.

Men jeg har en veldig god brannslange som henger rett ved siden av min spot :-D
Dette skummet i en vanlig sprayflaske må jo også være gull? eller må du mikse det med vann?
Takk :vs

Her kan man kjøpe dette . http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=397" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvordan det er i en sprayflaske vet jeg dessverre ikke , men den foamlanceren blander stoffene og sprer det utover med trykk. Blandingen gjør man alt etter som. Man kan også ha i avfetting om vinteren. Om sommeren har jeg flasken 1/3 med skum , 1/3 med såpe og resten med vann. Dette er etter min mening en grei blanding.
Det er jo bare og forsøke med løsningen din og brannslange , mulig det fungerer :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

er dette den såpen du bruker?

http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=527" onclick="window.open(this.href);return false;
Som du blander 1/3 del av?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:er dette den såpen du bruker?

http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=527" onclick="window.open(this.href);return false;
Som du blander 1/3 del av?
Nei , men jeg har lest mye bra om JIF såpen , selv om man tenker på helt andre vaskeoppgaver med navnet Jif. Skal prøve den til våren :D

Jeg bruker gjerne denne http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=159" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukter himmelsk og skummer godt , mild.

eller denne: http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=295" onclick="window.open(this.href);return false;
Luxus såpe som jeg ikke bruker i såpeskumkanonen ( alt for dyr til det :P :p 9

eller denne: http://www.bil-pro.no/index.php/verksted/bilextra" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt sterkere såpe som også lukter meget godt.

Alt etter hvor skitten eller hvilket produkt jeg har for hånden :P :p
Sist redigert av Bringisen den 07 apr 2013, 15:17, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Takk for tips :thumleft

Men tørr jeg å bruke de??? =;
Advarsel: Produktet er ment for bruk av fagfolk.
:lol :lol

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

Hehe , tror det går helt fint du. Regner med det er et triks for å få den til å virke mer profesjonell :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Bringisen skrev:Hehe , tror det går helt fint du. Regner med det er et triks for å få den til å virke mer profesjonell :P :p
I verste fall, får jeg jage ut kjærringa til å ta sykkelvasken. Er ikke hun "fagfolk" så vet ikke jeg :lol

odelien
Innlegg: 25
Registrert: 27 okt 2012, 14:20
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 750 2012

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av odelien »

Bringisen skrev:Nå er jeg litt nerd på dette punktet og følger med på et forum som heter detailersclub.no.

Jeg vasker regelmessig og i allefall en gang i uken.

1.Skummer sykkelen med Autofoam og en sjampoblanding via høytrykkspyler. Sykkelen blir helt hvit av skum som løser opp skitten før jeg spyler med vanlig hageslange.
2. Vasker sykkelen med en mild sjampo f.eks Swissvax Carbath eller hvis den er ekstra skitten Meguiars NXT sjampo. Bruker ikke svamp siden den holder på skitten slik at man lett kan gni dette utover lakken og lage striper. Jeg bruker en vaskemitt (hanske) av lammeull. Da trekker evt skitt langt inn i fibrene. Så har jeg en Swissvax vaskebøtte på 20liter med grittguard i bunnen. Grittguard er en rist i bunnen av bøtter som jeg gnir vaskehansken mot slik at skitten dras av og havner i bunnen av bøtten, da legger skitten seg på bunnen og risten gjør slik at jeg ikke får dette på hansken igjen.
Viktig å bruke masse vann, derfor stor bøtte. Spyler godt.
3. Tørker sykkelen godt men bruker ikke pusseskinn, det kan ripe lakk faktisk. Jeg bruker microfiber kluter til tørking. Starter sykkelen slik at motoren blir varm for å tørke ut der jeg ikke kommer til.
4. Til slutt bruker jeg Swissvax Protection Matt på sorte plastdetaljer for å sikre at disse delene fremstår helt sorte og blanke. Bruker også gjerne Swissvax Pneu på deksidene for å holde de sorte og blanke, men for all del ikke få det på dekkbanen, det blir farlig glatt.

Jeg vokser lakken hver 14 dag med en hurtigvoks som f.eks Swissvax Nano Express og tar en ordentlig voksing med Swissvax Shield hver annen måned. Før vinterlagring renses lakken med Swissvax Cleaner Fluide før voksing. På blankt metall bruker jeg Meguiars NXT Metalpolish , vokser ikke motor og varme deler da det lett setter gul farge.
Bruker du noe avfetting? surfex, prickport, iron x?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

odelien skrev:
Bringisen skrev:Nå er jeg litt nerd på dette punktet og følger med på et forum som heter detailersclub.no.

Jeg vasker regelmessig og i allefall en gang i uken.

1.Skummer sykkelen med Autofoam og en sjampoblanding via høytrykkspyler. Sykkelen blir helt hvit av skum som løser opp skitten før jeg spyler med vanlig hageslange.
2. Vasker sykkelen med en mild sjampo f.eks Swissvax Carbath eller hvis den er ekstra skitten Meguiars NXT sjampo. Bruker ikke svamp siden den holder på skitten slik at man lett kan gni dette utover lakken og lage striper. Jeg bruker en vaskemitt (hanske) av lammeull. Da trekker evt skitt langt inn i fibrene. Så har jeg en Swissvax vaskebøtte på 20liter med grittguard i bunnen. Grittguard er en rist i bunnen av bøtter som jeg gnir vaskehansken mot slik at skitten dras av og havner i bunnen av bøtten, da legger skitten seg på bunnen og risten gjør slik at jeg ikke får dette på hansken igjen.
Viktig å bruke masse vann, derfor stor bøtte. Spyler godt.
3. Tørker sykkelen godt men bruker ikke pusseskinn, det kan ripe lakk faktisk. Jeg bruker microfiber kluter til tørking. Starter sykkelen slik at motoren blir varm for å tørke ut der jeg ikke kommer til.
4. Til slutt bruker jeg Swissvax Protection Matt på sorte plastdetaljer for å sikre at disse delene fremstår helt sorte og blanke. Bruker også gjerne Swissvax Pneu på deksidene for å holde de sorte og blanke, men for all del ikke få det på dekkbanen, det blir farlig glatt.

Jeg vokser lakken hver 14 dag med en hurtigvoks som f.eks Swissvax Nano Express og tar en ordentlig voksing med Swissvax Shield hver annen måned. Før vinterlagring renses lakken med Swissvax Cleaner Fluide før voksing. På blankt metall bruker jeg Meguiars NXT Metalpolish , vokser ikke motor og varme deler da det lett setter gul farge.
Bruker du noe avfetting? surfex, prickport, iron x?
Har aldri hatt behov for avfetting på sykkelen , men på bilen bruker jeg gjerne surfex i såpeskumkanonen om vinteren og prickbort rett på lakken.
Iron-x er et helt fantastisk produkt som jeg tar på nybilklargjøring og etter vinteren før sommer voksing. Dette produktet henter ut sponpartikler og piggdekk spon som ellers kan ligge i lakken å lage rust , bare se her hvordan produktet virker på helt ny lakk.
Ofte er lakken så fersk når bilen/sykkelen forlater fabrikken at spon/avfallspartikler fra fabrikkområdet eller transport setter seg i den ferske lakken. Detta kan man ikke se før det har begynt å tære i lakken. Iron-x fikser dette og løser det opp og trekker det ut av lakken. Etterpå vasker man lakken , renser den og legger på voks eller sealer.

Bilde

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Mange flotte produkter her....
Noen som har erfaring med lakkforseglingsprodukter. Skulle gjerne hatt et produkt som holder hva som loves til tanken min.
En en hinne som hjelper mot slitasje riper.... Mye støv og dritt på vegene nå som er rene slipemiddel..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

Solo-rider skrev:Hallo !

Mange flotte produkter her....
Noen som har erfaring med lakkforseglingsprodukter. Skulle gjerne hatt et produkt som holder hva som loves til tanken min.
En en hinne som hjelper mot slitasje riper.... Mye støv og dritt på vegene nå som er rene slipemiddel..
Min erfaring er at det er en del myter angående dette der ute :-)

Ingen lakkforsegling eller voks hindrer dessverre slitasje riper , det en lakkforsegling eller voks gjør er å holde lakken glatt , myk og motstandsdyktig mot korrodering.
Fordelen med å holde lakken ren og myk er at den faktisk holder seg lenger pen og gjør at ikke lakken sprekker opp eller at inngrodd skitt lager riper.

Hvis man skal unngå riper i selve lakken må man rett og slett ha flere lag med klarlakk som man kan slipe på når ripene kommer.

Når det er sagt så er likevel de aller fleste lakker så pass tykke at de tåler en del ganger med slipende polering før det går på nervene løs.
Hvis jeg etter en vinter eller sesong oppdager slør og slitasje merker, går jeg hardere til verks med en slipende polish og gjerne maskin. Deretter en ikke slipende lakkrens og topper dette med voks. Fordelen med naturlig voks i forhold syntetisk forsegler et at den naturlige voksen ser "dypere" og "våtere" ut etter min mening. Dessuten så innbiller jeg meg at den trenger dypere ned i lakkens porer slik at lakken blir bedre beskyttet mot ut tørking.
Er lakken grei uten riper , bruker jeg kun ikke slipende lakkrens og topper med voks , altså ikke "polering" uten grunn.

Det finnes mange gode voks og forseglere på markedet , mine favoritter er de naturlige caranuba voksene fra Swissvax , de syntetiske voksene fra Collinite og de syntetiske sealerne fra Meguiars.

En favoritt som passer alle lakker er Swissvax Shield og inneholder teflon.
Bilde

Sånn skal det perle seg på en godt behandet lakk , porno :P :p
Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av MrPitlane »

Jeg pleier alltid etter vask å gi motor og Potter en dusj WD40. Ryker litt ved oppstart, men sørger for blanke rør og blank motor, og så føles det som motor og rør blir enklere å holde rene. :prop:

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av bjornen »

heisan,
var noe uheldig under polering i høst og klarte å søle polish på plast/gummi.
dette har "trukket ned i plasten"/ lagd grå flekker.
Noen som har ideer om hva jeg kan bruke for å få det bort :scratch

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av MrPitlane »

bjornen skrev:heisan,
var noe uheldig under polering i høst og klarte å søle polish på plast/gummi.
dette har "trukket ned i plasten"/ lagd grå flekker.
Noen som har ideer om hva jeg kan bruke for å få det bort :scratch
Autoglym bumpercare kan virke. Er plasten sort kan også sort Turtlewax virke. :thumleft

[video]http://m.youtube.com/watch?v=VvT_V4NBt-4[/video]
Sist redigert av MrPitlane den 07 apr 2013, 18:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av bjornen »

MrPitlane skrev:
bjornen skrev:heisan,
var noe uheldig under polering i høst og klarte å søle polish på plast/gummi.
dette har "trukket ned i plasten"/ lagd grå flekker.
Noen som har ideer om hva jeg kan bruke for å få det bort :scratch
Autoglym bumpercare kan virke. Er plasten sort kan også sort Turtlewax virke. :thumleft
takker :thumleft ,jepp, plasten er sort, får prøve Autoglym bumpercare

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av MrPitlane »

La inn en liten demovideo :thumleft

Svar