Kaffekokeriet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Kaffekokeriet

Legg inn av LordShaft »

Jeg er forholdsvis fersk i kaffe faget.
Lærte meg faktisk ikke å like kaffe før sommeren 2012, på ferie og etter ferie i thailand. Det smakte faktisk jævlig vondt den første uken.

Men her 8 måneder etter, er jeg blitt veldig glad i drikken.
Har lenge hatt en billig kaffetrakter. Men gikk til innkjøp av the holy grale i dag. Moccamaster :mk
Bilde

Selv foretrekker jeg Friele kaffe. Har prøvd Evergood men syns ikke denne var like god. Prøver litt forskjellig, men havner hele tiden tilbake på Friele.
Bilde

Har også prøvd litt pulverkaffe, men dette er langt ifra like godt som vanlig filtermalt. Selv så skal det være sagt at denne var litt god.
Bilde

Er det noen her som har noe gode anbefalinger? Hvilken kaffe drikker du?
Hørt det er flere som blander to typer.
Noen har litt sjokolade nedi.

Sikkert mange gode kombinasjoner. Få høre hva du liker best!

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Kaffekokeriet

Legg inn av RuneMC »

Går mest i pulver her - alt fra Nescafe Gull til First price. Synes Nescafe Gull er best, men velger av og til litt forskjellig pga pris (her går det i kvantitet serru) og Friele's pulver er en god nr2

Har oppfattet at mange legger mye mer energi og ressurser i dette. Den kaffen jeg liker best når jeg kjøper den ferdig er vel p.t. Cortado'en - men den kan være veldig god eller mindre god avhengig av kafé...

Avforum som egentlig er et sted der hifi utstyr diskuteres (pass på, lett å få den basillen også...) har en egen tråd eller to om "high-end" kaffe og kaffemaskiner:
http://avforum.no/forum/produkt-prisjak ... kaffe.html ...129 sider i skrivende stund :oh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg er langt ifra noe High End kaffe foretrekker. De maskinene som du putter i en liten ampull eller hva det heter. For så skal gi verdens beste kaffe, syns jeg ikke smaker i det hele tatt.

Men smaken er jo som baken. Delt i to.

Men så skal det også sies at kaffi smaker utrolig forskjellig fra plass til plass, og trakter til trakter. Tror det har mye å si hvilken traktetemp trakteren din klarer å levere.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Kaffe er vanskelig å leve uten, har likt det siden jeg var liten jentunge :mk

Den aller beste kaffen som finnes er vel den kokmalte som man bruker på tur i skogen og nest etter den kommer presskannekaffe som er en blanding mellom kokmalt og filtermalt. Favorittmerket er Friele og på en god annenplass har vi Evergood.

Men for enkelthetsskyld så går det i Nespresso sin kaffemaskin her i huset. At det smaker bare skvip er ikke sant, det er jo så masse forskjellige smaker så da har man bare ikke funnet sin favoritt enda. Et must for at kaffen skal være god er at man renser maskinene med jevne mellomrom, ellers får man er bisk bismak på kaffen.

Sjokoladesmak i kaffen er jækk :-# men sjokolade ved siden av kaffen er godt. En latte med masse melkeskum og litt brunt sukker er også veldig godt en gang i blant, og en sterk Espresso. Kaffe med bailys er bare godt om bailyen kommer i et lite glass ved siden av.

Bilde
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det er godt mulig jeg ikke har funnet min favoritt enda Carpa.

Men jeg er tilbøyelig å si at dette smaker dårlig i forhold til traktekaffe, enn så lenge :D
Det med å gjøre rein kaffetrakteren har jeg aldri tenkt på før, men skal si han holdt bra foredrag om nettopp dette han jeg kjøpte trakteren av :thumleft

Hvem skulle tro at den mest gjennkjennelige lyden av kaffetraktere er tegn på at den må renses... (den snorkelyden)

Brukeravatar
Bjønnavind
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg liker aller best kokekaffe. Gjerne med mørkbrente bønner. Men drikker stort sett alt jeg får servert :-)

Pulverkaffe derimot prøver jeg å styre unna med mindre jeg har forstoppelse.. Makan til lakserende middel tror jeg ikke jeg har vært borti :-P

Tæppatå'k!

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Kaffemaskin med nymalte Friele bønner.... ren uten tilsetninger. Hadde jeg brukt tilsetninger (sukker, sirup, melk, fløte etc) i den kaffen jeg drikker så hadde det gitt uønskede resultater... Det er forbeholdt litt ekstra kos på utenlandsturer.... :) sånn bare for å sette en grense :).

Måtte vel være Friele for en kommer fra der du bor vel :) - der var han pinadø på TV også

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Her er min "High end" kaffemaskin
PIC_0019.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Har drukket kaffe over så og si hele verden. Smaken er som baken osv, men jeg mener at sterk kokekaffe er det absolutt beste. Amerikanerene kan ikke lage kaffe. Italienere er flinke på sånn urban kaffe, dvs espresso, cappucino osv. Men den norske kokekaffen er det ingen som slår. Men det tar for lang tid sånn til daglig. Da går det i Nescafe gull.. Sterk..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

jhn skrev:Her er min "High end" kaffemaskin
PIC_0019.JPG
Er jo broren til "Svart-kjelslars" som jeg har det der. :thumleft Den fylles med kokmalt rød Coop når den skal leske meg ute i det fri. Dæken, jeg blir kaffetørst bare av tanken.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
erlend_cbr
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Legg inn av erlend_cbr »

Desverre består hverdagen min av litt for mye halvhjertet maskinkaffe på jobben, men når jeg er ute hos kunder så kommer jeg ofte over bedre kaffe.

Den sykeste kaffen jeg har smakt er Kopi Luwak, verdens desidert dyreste og mest ekslusive kaffe. Kanskje ikke for alle, da produksjonsmåten er noe.. utradisjonell.

Fra Wikipedia:
Produksjonen foregår ved at en asiatisk palmesivett, et kattelignende dyr, spiser modne kaffebær (røde), for så å la kaffebærene gå gjennom fordøyelsessystemet. Luwaken fordøyer kun kjøttet fra disse bærene, og bønnene kommer derfor helskinnet igjennom. Bønnene er nå innsatt av enzymer som bidrar til å gi den spesielle smaken. Etter at bønnene er blitt vasket og renset ut av avføringen blir bønnene brent.
Årlig produseres det ca. 250 kg kaffebønner av denne typen.
Da jeg smakte den under et opphold i Asia, så var den plukket fra bakken etterlatt av ville dyr - derav den syke prisen. Desverre i nyere tid bedrives det dyreplaging av verste sort, hvor jungelkatter blir tvangsfõret på kaffebær og bor i knøttsmå bur. Trist verden vi lever i :(
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Svar