Ikke alle Duke-eiere er enig med min erfaring, men de fleste av de feilene jeg hadde er feil som går igjen. For sommer-kjøring er nok gjerne Duken helt grei, men utfordringen melder seg når du skal "voldta" den med vinter og salt og fukt og skitt.
NX-en jeg har er slett ikke noe "smykke", og den Yamahaen er vel ikke helt i liga med Duken. Derbi fikk jeg igrunnen ikke sett noe videre på. Det er garantert enda flere sykler både lett og "tung" som er av god kvalitet og som ser fjong ut. Jeg kjenner bare et ytterst snevert utvalg, så ikke si "amen" etter at du har lest min mening

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for forskjellen på en 125 og f.eks en 250. NX-en min vil jeg si er kanskje enda lettere å håndtere på glatten enn det Duken var/er. Vekt er tilnærmet lik, akselavstand er identisk, høyden er ganske lik (i praksis, siden NX-en er blautere så synker den endel når du sitter på den). NX-en opplever jeg som litt mindre spennende/leken, men litt mer stabil. Største forskjellen er at fordekket er endel smalere, noe som er en fordel på bløte underlag. Motormessig er ikke en typisk 250 noe som drar skinnet av pølsen, mer det at du har endel mer å gå på, så du slipper å holde "stram vaier" når du kjører. Du finner også 250-er som veier mye mer (170-190KG), og da ville jeg vært litt mer skeptisk. Det er nok lettere å finne en lett sykkel (under 140KG f.eks) blant lettMC enn 2-400cc-er, men poenget mitt er at du også finner lette sykler som samtidig har litt mer motor enn en lett :-) Klønete skrevet, men du skjønner poenget