Kjøpe - fikse - selge?

Gratis annonsering (kun for private, ikke bedrifter):
Til MC, bil og ting & tang til motorsykkelturene osv., osv. ...
Svar
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Bjønnavind »

De av dere som var med på "Toscana-turen" husker kanskje at jeg deltok på en litt sliten 2000 mod rød Kawasaki Eliminator 125.

Eier av denne sykkelen har nå bodd i England de siste 2 år, og har fått pålegg fra sin far om at sykkelen må bort.

Eierens far har prøvd å selge den for 10.000 kr uten hell, siden oppgraderingsbehovet har vært stort og fordi ingen kjøpere var interessert da nåværende eier ikke kunne være til stede.

Så følgende tilbud ble gitt meg for ekstrem kompispris:

Jeg kan få kjøpe sykkelen for 1000 kr, fikse den opp og selge den. Alt overskudd går til meg.

Høres jo ut som en bra deal, men jeg vil rådføre meg allikevel.

Følgende utgifter får jeg dersom jeg hiver meg på ;

Kjøp : 1000 kr
Omregistrering : 1500 kr.
Årsavgift : ? Kr

Rød lakk - 100 kr
Nye Dekk - 1000 kr
Tenningslås: 500 kr.
Bremseklosser : ? Kr
Olje, filter + tennplugg : ? Kr.
Kjede + drev : ? Kr
Batteri: 500 kr.

Jeg vet det ikke er mere som trengs, men hvor mye kan jeg forvente å få solgt den for? Er det verdt det?

Tæppatå'k!

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av tomsnes »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40828688" onclick="window.open(this.href);return false;
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av tor2502 »

Bjønnavind skrev:De av dere som var med på "Toscana-turen" husker kanskje at jeg deltok på en litt sliten 2000 mod rød Kawasaki Eliminator 125.

Eier av denne sykkelen har nå bodd i England de siste 2 år, og har fått pålegg fra sin far om at sykkelen må bort.

Eierens far har prøvd å selge den for 10.000 kr uten hell, siden oppgraderingsbehovet har vært stort og fordi ingen kjøpere var interessert da nåværende eier ikke kunne være til stede.

Så følgende tilbud ble gitt meg for ekstrem kompispris:

Jeg kan få kjøpe sykkelen for 1000 kr, fikse den opp og selge den. Alt overskudd går til meg.

Høres jo ut som en bra deal, men jeg vil rådføre meg allikevel.

Følgende utgifter får jeg dersom jeg hiver meg på ;

Kjøp : 1000 kr
Omregistrering : 1500 kr.
Årsavgift : ? Kr

Rød lakk - 100 kr
Nye Dekk - 1000 kr
Tenningslås: 500 kr.
Bremseklosser : ? Kr
Olje, filter + tennplugg : ? Kr.
Kjede + drev : ? Kr
Batteri: 500 kr.

Jeg vet det ikke er mere som trengs, men hvor mye kan jeg forvente å få solgt den for? Er det verdt det?

Tæppatå'k!
13.000,- på finn , det dukker garantert opp uforutsette kostnader underveis...... been there done that.....
kan fort bli et prosjekt der gev, = 0,- eller blir veldig lav , men på den annen side liker man å skru slik som jeg så har man moro i prosessen.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Carpa »

Årsavgift er vel det samme på alle sykler som ikke er veteran, 1800 kr. Men er ikke denne betalt for 2013 da?
Og må du betale omregistrering, kan dere ikke vente med det til du selger sykkelen?

Resten har jeg overhodet ikke greie på :mk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Busa Trond »

:-k
Vi veit jo alle hva som skjer når du får fingrene i en sykkel Bjønnavind :roll
Ikke sikkert disse rat Eliminatorene er så lette å selge :knegg

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av knutk »

Jeg vet ingen ting om denne konkrete modellen, men en 2000 mod 125cc sykkel representerer normalt ikke så mye penger.
Dersom du ønsker å jobbe på sykkelen og synes det er morro kan du nok trolig berge pengene du legger i et slikt prosjekt.
Men dersom du bare kjøper sykkel for å gjøre penger tror jeg det er små forjeneste-muligheter på et slikt prosjekt. Potensiell salgssum er for lav i forhold til potensielle utgifter som kan dukke opp.

Husk at en 125cc krever like mye arbeid som en 500cc men selges for en mye lavere pris.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Bjønnavind »

Gode argumenter her. Jeg liker jo å skru, men samtidig hadde det vært fint med litt lommepenger :-P

Når en så "fin" Eliminator går for 13000 på finn.no så skjønner jeg selv at en eventuell gevinst blir liten.
Med tanke på at jeg selv må betale årsavgift, deler og omregistrering så er jeg vel heldig om jeg går i null. Tanken var jo også å prøve og få den litt blank og fin igjen også.. Det ville nok hjulpet på salgsprisen.

Hmm.. Må nok tenke litt på om jeg gidder det her. Har jo ikke størst plass i garasjen, og mine egne sykler krever litt stell de også :-)

Tæppatå'k!

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Bjønnavind »

Busa Trond skrev::-k
Vi veit jo alle hva som skjer når du får fingrene i en sykkel Bjønnavind :roll
Ikke sikkert disse rat Eliminatorene er så lette å selge :knegg
Hehe.. Du har et poeng der, men planen var faktisk å få den fin på den allment aksepterte måten :-P

Tæppatå'k!

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av superduper »

Du kjøper sykkelen for 1000kr... Omregistrerer ikke, betaler ikke årsavgift og fikser ingenting. Legger den ut for 6000,- og da får du helt sikkert napp..

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Bjønnavind »

superduper skrev:Du kjøper sykkelen for 1000kr... Omregistrerer ikke, betaler ikke årsavgift og fikser ingenting. Legger den ut for 6000,- og da får du helt sikkert napp..
Hehe.. Joa.. Men jeg vet at iallfall Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en sykkel som ikke står i selgerens navn :-)

Jeg føler det blir litt narkis over det hele :-P

"Du kan kjøpe denna sykkær'n for 6 lapper kompis! Ække no gæærnt me'n i det hele tatt - sverger! Jeg lover at den ikke er stjært heller! Det er kompisen min som selger'n, men han er i England, så da må jeg gjørra det for'n.. Penga går til meg da"

Hehe... xD

Tæppatå'k!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av ArcticTiger »

Du behøver ikke registrere den på deg for å selge i ditt navn. Bare lever salgsmelding med selgers + ditt navn til Biltilsynet (uten å registrere/betale avgifter), skiltet må og leveres.
Så når du selger den videre, står du som selger på salgsmeldinga. Kjøper må bet omreg + årsavg, og kan så få ut skiltet igjen.

For 1000 kr i innkjøpspris skulle du vel ha mulighet til å tjene noen kr. Hvis mottorn er god så du slepper å koste på den, så er det ikke så veldig mange tusen du trenger koste på :-k

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av joo »

Bjønnavind skrev: "Du kan kjøpe denna sykkær'n for 6 lapper kompis! Ække no gæærnt me'n i det hele tatt - sverger! Jeg lover at den ikke er stjært heller! Det er kompisen min som selger'n, men han er i England, så da må jeg gjørra det for'n.. Penga går til meg da"
Sikkert noen som biter på :lol

Men gjøre penger? Nope.
Klarer i alle fall ikke jeg. Handler, mekker, bytter ut, fixer, kjører bittelitt og selger med tap :redface Er moro å skru når man har varm mekkeplass om vinteren.
Men den jeg nettopp kjøpte nå som ser grusom ut SKAL jeg beholde lenge (tror jeg). Handla deler for 5-6000 allerede, og har nok en del igjen. For ikke å snakke om arbeidstimer. Forventet salgssum... omtrent det jeg ga for sykkelen.

Sannsynligvis er jeg så langt fra ei kremmersjel som man kan komme. Ser andre som stadig tjener seg en slant på sånt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av superduper »

Du kan levere salgsmelding til biltilsynet slik at den står under ditt navn når du skal selge sykkelen.. Men ikke omregistrer den i den forstand at du betaler omregistreringsavgift. Du har vel ca. 2 uker på deg å selge sykkelen (2 purringer) før det blir avskiltningsbegjær på sykkelen... Men selv om det blir avskiltningsbegjær på den har ikke det noe å si da du ikke kommer til å bruke den på offentlig vei (dvs. at sykkelen kan fint stå i garasjen din med avskiltningsbegjær uten at det skjer noe). Du trenger ikke å bruke del-2 av vognkort når sykkelen er i ditt navn.. Så lenge det ikke er blitt lagd noe nytt vognkort (må betale omregistreringsavgift for at det skal bli lagd), så fungerer det å bruke kun salgsmelding.. Dette er den riktige måten å selge på dersom du skal tjene penger... ;-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Snikendeugle »

Bare å få inn noen fristende bilder på Finn, til en hyggelig pris så går den vel forholdsvis fort vekk.
Har du noen bilder av den nå?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kjøpe - fikse - selge?

Legg inn av Bjønnavind »

Snikendeugle skrev:Bare å få inn noen fristende bilder på Finn, til en hyggelig pris så går den vel forholdsvis fort vekk.
Har du noen bilder av den nå?
Joa det er vel mulig det. Nå har jeg fortalt eier at jeg ikke kan gjøre jobben, så sykkelen står i garasjen hans. Jeg kommer ikke inn dit for å ta bilder. :-(

Tæppatå'k!

Svar