Jeg har liten off-roaderfaring (ingenting), og har vel en litt tung sykkel, en V-strom 1000 som veier ca 200 kg tørr.
Men det har jo blitt gjort før med både V-strom og GS 1200, og andre greier også.
Vurderer fremdeles

Joda, man lærer nok etterhvert ... det er unektelig veldig fristende, men jeg må se hvordan det blir med jobb og den slags hindringer.Rune R skrev:Jeg har som deg heller ikke offroad erfaring og min Transalp er ihvertfall ikke noe lettere en 200kg vil jeg tro.
Vil en noe nok så er ikke det noen hindring.
En lærer etterhvert vil jeg tro og EtronX har kjørt i lignende terreng tidligere med GSen.
Så akkurat det bekymrer meg ikke så mye :-)
Ps. Hadde vært kjekt og ikke være den eneste ferskingen :-D
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Har du noen formening om hvor mye sånn ca en sånn tur vil koste?EtronX skrev:Vi er to som sikkert skal på tur. Jeg har kjørt litt før og den andre halvparten drar på sin første langturKawasaki skrev:Hehe,hardcore adventure gutta på dette aktive forumet for aktive mc-folk glimrer med sitt fraværOg de få som stikker innom begynner å snakke om et program som går på tv,som de må få med seg.Kanskje rettet de seg opp i stolen også
![]()
![]()
@EtronX, er det bare deg så langt,eller er dere flere?
Hva må man ha av utstyr på en sånn tur,ja hva må man i det hele tatt tenke på?
Har du en planlagt rute,eller blir veien til ettersom man kjører? Er det i det hele tatt karter over det området du tenker på?Muligens blir det flere. Noen av de jeg møtte i Sibir i fjor stiller kanskje.
Man tar med minst mulig på en sånn tur. Telt, sovepose og liggeunderlag. Gjerne så lett som mulig. Minst mulig klær. Lett er mantra. Lett er moro![]()
Har planlagt ruten sånn tålig. Ta en titt her: https://www.facebook.com/pages/zen-mc/1 ... 422?ref=hl
Etter Murmansk blir det litt åpent hvor ruten går. Jeg har som sagt lyst til å kjøre innom Kirovsk for å si hei til noen kjekke folk som hjalp oss i 2011.
Jeg har en ny jobb på gang nå ,med 4 ukers turnus, så hvordan det blir vet jeg ikke ennå.Rune R skrev:Ja det var det med fri fra jobb ja![]()
Jeg "tror" jeg har ordnet meg 3 uker, men føler jeg skulle hatt mer, tar litt tid og kjøre opp/ned :[-o<
Problemet er at allerede før jeg fikk høre om denne turen hadde lovet kona 3 ukers campingferie nedover i Europa...
Hun skal få tur, det var en forutsetning for at jeg skulle få lov til å dra.
Det er nok noen ting med sykkelen jeg bør gjøre ... dette må jeg tenke nøye over.Rune R skrev: Jepp det er nok et par ting en må tenke gjennom.
Jeg har tenkt siden slutten av Januar, lest litt om andre sine erfaringer om hva som virker/ikke virker og fått litt tips av EtronX.
Heldigvis så hadde jeg planlagt en lengre tur til neste sommer (40års krise) så en del av finansene var klare.
Så etter å ha bestemt meg så gikk det noen uker med planlegging før bestilling av nødvendige deler fra det store utland.
Har så brukt litt tid i garasjen til klargjøring/montering, skal ta siste klargjøringen litt før avreise..
Må vel kanskje ta noen runder i terrenget jeg også ... sikkert ikke dumt.Rune R skrev: Nå om dagene så skrives det pakkeliste som er blitt redigert flere ganger etter å ha lest igjennom nå og da: trenger jeg virkelig den? Nei, strykes fra listen
Skal som tidligere nevnt øve litt på kjøring i ulent terreng/sand.
Har også planer om å prøve og ta en helg hvor jeg skal kjøre så langt jeg orker en dag, slå opp telt, overnatte og kjøre hjem.
Bare for å få en ide hvordan jeg, motorsykkel, pakking og utstyr fungerer.
Spot trackerRune R skrev: Hehe, min kones første reaksjon var at jeg kunne dra, men hun hadde ikke gitt meg tillatelse...
Hun myknet litt etterhvert, heldigvis. Jeg har derfor kjøpt spot tracker så hun kan følge med på hvor jeg er![]()
Han her http://advrider.com/forums/showthread.php?t=862577 kjøre alene i Sibir, over BAM road og Mongolia, men er forholdsvis standard Transalp med alu kasser, han har vel en god motor beskyttelse plate resten vet jeg ikke.
En annen grunn til at plastboksene mine måtte vike er at de virket noe raklete, tror nok de ville løsnet/gått i biter ved lengre tids kjøring på humpete vei. Kappa koffertene er kansje noe bedre?
Jeg ga ca 3500,- for mine Adventure-Spec Magadan panniers, de burde tåle det meste til en ok pris. http://www.adventure-spec.com/default/a ... niers.html.
Jeg blir nok sikkert å satse på de felgene jeg har ... om det ikke kommer sterke innsigelser.Rune R skrev:
Angående støpte felger kontra eikefelger så aner jeg ikke, kansje EtronX kan skyte inn litt info?
Som EtronX skriver:"Turen på Kola blir ingen ekstremtur. Det blir å ta det med ro. Satse på mye kos. Noen plasser vil det dog bli litt krevende. Sannsynligvis på grunn av litt gjørme.".
Jeg tenker kanskje bukse og støvler ... vi får seRune R skrev:
Hvis du har vært på en del 2-3 ukers telt turer vil jeg tro du har nogenlunde kontroll ja. Det har ikke jeg![]()
EtronX skrev: "Man tar med minst mulig på en sånn tur. Telt, sovepose og liggeunderlag. Gjerne så lett som mulig. Minst mulig klær"
Jeg regner med jeg blir bløt på beina... Tar med ullsokker og skift til kvelden, kommer ikke til å dra på ekstra sett med kjøreklær/støvler.
Turen blir på 5-6.000 km. Du trenger bensin. Kan du bo i telt? Du legger lista selv når det kommer til utgifter.jonnykr skrev: Har du noen formening om hvor mye sånn ca en sånn tur vil koste?
Ta bare med ett sett med kjøreklær og støvler. Du vil bli våt og du vil være våt i flere dager. Er det fint vær tørker klærene fort. Støvlene er det værre med. Jeg skal kjøre med M77 militærsko. Disse tørker fort. Ulempen er at de ikke gir samme beskyttelsen som cross støvler, men det kan jeg leve med :-)jhn skrev: Men, jeg har jo stort sett holdt meg på landjorda ... her er det jo muligheter for en del vading ... da bør vel kanskje også ha ett skift med kjøreklær/støvler?
Ja, det er definitivt noen detaljer å tenke på
Hva med "vanlige" mc støvler, ikke cross?EtronX skrev: Støvlene er det værre med. Jeg skal kjøre med M77 militærsko. Disse tørker fort. Ulempen er at de ikke gir samme beskyttelsen som cross støvler, men det kan jeg leve med :-)
Jeg tviler ikke på at V-stromen kan brukes, det er vel mere meg selv som er problemet ... jeg har litt nedsatt styrke og førlighet i høyre arm og fot etter tidligere mc-bravader ... men det gjør jo det hele bare ekstra utfordrene og kanskje gevinsten ekstra storEtronX skrev: Sommerens tur kan gjøre på de fleste sykler som er beregnet for off road. Transalp, Varadero, Vstrom, U name it :-) Gjerne også en GS 1200.
Det som er viktig er at man kjenner begrensningene til utstyret sitt. En tung sykkel er, vel tung. Den er tung å reise opp når man har veltet, og velte vil man. Harde sidevesker tåler mye, men de har en tendens til å riste i stykker på dårlig vei. Velter man bøyer man fort både kofferter og fester. Får man beinet mellom en hard koffert og en stein ryker ofte beinet. Med myke bagger skjer ikke dette så lett. Støpte felger er fine, men de kan knekke om man treffer en stein i litt hastighet. En stålfelg med spiler kan lett rettes opp igjen.
Jeg bor jo praktisk talt på Nordkapp og har kjørt mye rundt omkring i nord-Skandinavia, nord for Trondheim, så mitt eventyr starter vel ved russegrensa ... som kanskje er samsvarende med komfortgrensaEtronX skrev: Det er fort å gå seg vill i utstyr og sykler. Finne mange begrensninger og/eller kjøpe masse nytt og bruke en bråte penger. Alt dette før man i det hele tatt har kommet på tur
Ta det du har og bli med. Kjør Norge på langs. Opplev Nordkapp. Kjør inn i Russland. Blir det for vilt setter du tempoet ned eller snur. Men utfordre deg selv. Kryss komfortgrensen. Det er der eventyret starter :-)
Dette er nok det viktigste avsnittet i innlegget ditt ... lager, klosser, wire, kjede og drev ... dette må huskesEtronX skrev: Men en sak må du gjøre før du setter av gårde på tur. Gjør deg kjent med sykkelen. Gjør en grundig overhaling før turen. Sjekk lager og plugger. Sjekk clutch wire. Ta med en ekstra. Bytt bremseklosser. Ta med minst ett ekstra sett bak. I Sibir holdt bakklossene maks to dager på det verste. Da lærte jeg å ikke røre bakbremsenEr det vått og sand slites bakbremsene fortere enn det du vil tro er mulig. Bytt kjede om det har passert 10.000 km. Sjekk drev. Ikke la tekniske problemer, som du kunne ha oppdaget og reparert før turen, ødelegge årets eventyr.
Don't look back, you are not going in that direction :-)
Rune R skrev:Hva med "vanlige" mc støvler, ikke cross?EtronX skrev: Støvlene er det værre med. Jeg skal kjøre med M77 militærsko. Disse tørker fort. Ulempen er at de ikke gir samme beskyttelsen som cross støvler, men det kan jeg leve med :-)
Jeg har det, men har også noen "militærsko" kjøpt på auksjon på Evje, men de er lavere en det jeg husker M77 skoene var.
Ok og takk for tilbakemeldingen.EtronX skrev:Turen blir på 5-6.000 km. Du trenger bensin. Kan du bo i telt? Du legger lista selv når det kommer til utgifter.jonnykr skrev: Har du noen formening om hvor mye sånn ca en sånn tur vil koste?
La oss si en halvliter på mila. Det blir 300 liter à kr. 14 i snitt. Mellom 4 og 5.000 i bensin. Litt mat. Burde vel klare å komme under kr. 10.000 på hele turen.
Don't look back, you are not going in that direction :-)
Dette var ny informasjon. Tusen takk jhn :-) Nå blir det enda mer spennende å komme til disse plassene.jhn skrev:Bare en liten korreksjon til EtronX's første innlegg i tråden.
Han sa:
"Vi skal kjøre Nemetsky halvøya og Rybachiy halvøya. Dette er områder der ingen vestlige har vært grunnet militær aktivitet og nærhet til Norges grense. Det er mye historie fra disse områdene"
Rybatsjij også kjent som Fiskerhalvøya er også en del av norsk historie.
http://snl.no/Kolanordmennene
Jeg tror det blir vanskelig i år, men får jeg muligheten så blir jeg med.jhn skrev:Vurdere du å slenge deg med Jonny?
HeHe, men jeg gjør jo det jeg vil, bare ikke i Russland i år.Jarle skrev: