JohnnyTh skrev:Du har selvsagt rett i alt dette. Jeg mner bare det ikke er så sort hvitt. Jeg og bror min bodde 15 år i samme huset og spiste det samme. Han trente jeg ikke. Han var fyldig og jeg var ikke. Hvorfor vet ikke jegLordShaft skrev:Ingen ting er sort/hvitt.... Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vektøkning eller vektreduksjon.
En kan ta dette ned på et nivå som vil ta mange timer å forklare. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.
Men det er fortsatt en del kjøreregler som ingen kommer utenom når det kommer til trening.
Skal du ned i vekt må du få i deg mindre energi enn kroppen forbrenner i løpet av en dag.
Skal du opp i vekt, må du få i deg mere energi enn kroppen klarer å forbrenne. (kcal)
Jo mer muskelmasse du har, jo høyere er hvileforbrenningen din (kcal) og mere mat må til.
De fleste vil jo opp i muskelmasse og ikke i fett. som igjen gjør at du må aktivere og bruke muskelfibrene dine for at de skal ta til seg næring, bygge seg opp igjen og kreve enda mere energi.
Jeg regner med det er unødvendig å fortelle at du får i deg mye mer mat pr kcal ved å spise sunt enn å spise hamburgermeny på mcdonals.
Opptaket av næring skjer i tarmene dine. Hva kroppen trenger av næring er forbundet med veldig mange faktorer.
Drikker du mye melk, bidrar faktisk dette til at næringsopptaket ditt kan bli dårligere.
Så om du spiser hva du vil, og ikke går opp i vekt, betyr at kroppen din ikke tar til seg det kroppen din blir fødet med. Den er kanskje vant til en type kosthold eller et spisemønster.
Forandring i kosthold, aktivitetsnivå og litt tålmodighet. Kommer til å gjøre underverker for kroppen din.
Carpa skrev:I de aller fleste av tilfellene hvor folk sliter med vekt så skyldes det for lite eller for mye inntak av kcal i forhold til aktivitet. At vi blir feitere og feitere skyldes jo at aktivitetsnivået har blitt merkbart lavere de siste årene.
Men, det er utrolig vanskelig for en person som er undervektig å legge på seg, jeg kjenner flere, de spiser og spiser men legger ikke på seg (og jada, de spiser en sunn og variert kost). Da jeg var 20 år spiste jeg pølser og sjokolade, drakk cola hver dag og trengte ikke å bekymre meg for å bli overvektig, det klarte jeg bare ikke. Jeg var i perioder så tynn at folk maste om at jeg måtte legge på meg (utrolig slitsomt, hvem maser på feite folk om å slanke seg?) Nå derimot trenger jeg bare å se en flaske cola så legger jeg på meg. Joda aktivitetsnivået er lavere men også inntak av kaloririk mat er lavere.
Det er mye lettere for en overvektig person å slanke seg enn det er for en undervektig å legge på seg og hadde det vært så enkelt som dere påstår så hadde ikke dette vært vanskelig i det hele tatt.
Lurer på om dere som er så bastante i deres uttalelser er ernæringseksperter eller om dere bare er treningsnarkomane som har blitt forelest dette med kost, forbrenning, bygging av muskler osv....
Dere kan linke til så mange sider som forteller om dette temaet som dere bare orker, jeg kan lett finne linker som støtter mine meninger også men foretrekker å prate ut ifra egen erfaring. Dere kan jo google litt selv så finner dere nok temaer som omhandler dette.
Og basalforbrenningen på en som har masse muskler versus en som har lite muskler er forskjellig, det samme gjelder også i forhold til stoffskiftet.
Som sagt tidligere så er det litt enspora å tro at alt kan fikses med kosthold og trening, det finnes unntak fra disse.