Jeg har hatt den glede å kjøre på masse grus og tømmerveier med en kompis med en V-Strom 1000cc. Og det er ingen problemer med "inspirert" kjøring med en 650 heller under forhold som 90% av oss som kjører uttafor asfalten kjører på.RuneMC skrev:@PAULUS: V-Strom 650 på grus kan gå helt greit det.
Jeg kjører noe på grus, men det er da snakk om fine grusveier, og ikke terreng.
Er også nybegynner på grus, så tar det piano i svinger (ingen sladding).
Vekten (220kg fulltanket) pluss noe høyt tyngdepunkt pluss noe utsatt gir-skifter, clutch hendel og bremsehendel gjør at dette ikke er sykkelen jeg ville valgt for mer inspirert kjøring på grusvei. Dvs hvis det er sjanser for velt som del av planlagt kjøring.
Så hvis målet er Jotunheimveien, Peer Gynt veien eller lign grusveier, så fungerer den helt fint med f.eks. Anakee2 dekkene.
Hvis målet er mindre sivilisert kjøring ville jeg valgt en med lavere vekt og en som er bedre designet mhp sårbare deler ved velt.
Pålitelighet, lastekapasitet og komfort i forhold til langtur er en fornøyelse.
Du ser forsåvidt på gruspartiene i reklamevideoen under at den "logrer" ganske mye med bakenden på grusbanen, så det krever nok en sjåfør som er erfaren på området...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=roTslAGYg8g[/video]
Du får hendelbeskyttere og veltebøyler noe som uansett er et must om man skal kjøre på grusveier. Og man får ulike typer dekk innkludert knastedekk som f.eks. TCK80 til den.
At den sykkelen på videoen "logrer" ganske mye med bakparten er helt normalt avhengig av motorstyrke og gassbruk, underlaget man kjører på f.eks. løs grus/rullegrus og valg av dekk. Det er ingen dramatikk med det og helt normalt.

Så en V-Strom 650 er en såkalt Dual Sport MC konstruert for on/off-road kjøring og en helt kurant flerbrukssykkel for asfalt og grus.
Honda XL 600V Transalp. Suzuki DL 1000 V-Strom. Husqvarna TE 630. Vinteren 2011.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qDi7D8U4Y0Y[/video]