Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
ojda skrev:207 tørr, og 236 våt sier Wikki.. (Ikke bundet til noen spesiell årsmodell) :thumleft
Neppe noen forskjell fra år til år ... den eneste forandringen jeg vet om er i 2004? ... fra fast til justerbar vindskjerm.
Jeg har 2007.

ojda skrev: Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L
Da har man også greit med krefter tilgjengelig
Hvor mye krefter har den egentlig?

94 hk :thumleft
En sabla flott sykkel, men jeg trives nå på modellen over også jeg da :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ojda skrev:Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Men det har man med en V-Strom 1000 også. :D For øvrig er jo dette med krefter en relativ sak slik jeg ser det. Det kommer helt an på bruksområdet. F.eks. sier jo testføreren av DL650 at det er krefter nok. Samtidig som den er rask sterk og smidig på asfalten, så er den lett nok til å være meget anvendelig offroad også.

Og til en hyggelig pris. :P :p Og Japansk kvalitet.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

mekkern skrev:For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.

skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.

En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...

ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling" :prf
HeHe og hvordan definerer du "vanlig" kjøring på grusveier? Snakker man om kjøring på grusveier så er det uungåelig med hull, rullegrus, våte grusveier, o.s.v. og man kan nok klare å komme seg igjennom med støttebeina ute, men å si at det "fungerer" er rett og slett tulleprat. :lol

Du kan jo prøve å ta en nødbrems med gatedekk på våt grus f.eks. og se åssen det fungerer. For det hender man må bremse litt også skjønner du. Og det hender det regner litt i dette landet. Og man kommer ikke utenom løs grus og rullegrus heller om man skal kjøre på grusveier.

Ingen nekter på at man kan klare å karre seg gjennom en sølete grusvei med kort fjæringsvei og gatedekk med støttebeina ute, men at det er ikke det samme som å si at det "fungerer".

Det sier seg selv at sykler som er konstruert for grus og offroad bør anbefales for den type kjøring, altså om det er utgangspunktet.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Nå var den forrige sykkelen min nettopp en V-Strom 650, som også ble kjørt
noe både på grus, og dårlige veier :thumleft Nettopp som Exploreren nå
blir brukt. ( Missforstå meg rett, jeg er ingen Gruskjører).
Det var nettopp kreftene som gjorde at jeg byttet, det er for all del nok til normalkjøring,
men ikke det lille extra :thumleft Det ble litt masete med mye giring.
Nå gidder jeg ikke forsvare Exploreren som offroadsykkel, for der finnes det så
mange bedre egnede sykkler, men jeg vil nok si det samme gjelder V-Stromen.
:[-X Men på grus og litt rufsete veier fungerer de bra begge to :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ojda skrev:Nå var den forrige sykkelen min nettopp en V-Strom 650, som også ble kjørt
noe både på grus, og dårlige veier :thumleft Nettopp som Exploreren nå
blir brukt. ( Missforstå meg rett, jeg er ingen Gruskjører).
Det var nettopp kreftene som gjorde at jeg byttet, det er for all del nok til normalkjøring,
men ikke det lille extra :thumleft Det ble litt masete med mye giring.
Nå gidder jeg ikke forsvare Exploreren som offroadsykkel, for der finnes det så
mange bedre egnede sykkler, men jeg vil nok si det samme gjelder V-Stromen.
:[-X Men på grus og litt rufsete veier fungerer de bra begge to :thumleft
Det er vel det man kaller "dualsport" eller "flerbrukssykler" som ikke nødvendigvis er best til noe men gode til alt. Og det gjør dem jo veldig anvendelige. :thumleft

Og når jeg skriver offroad så mener jeg selvfølgelig ikke hardcore offroad/enduro, men grus og litt lettere offroad som de fleste av oss kjører på. :P :p
Sist redigert av jonnykr den 15 apr 2013, 02:04, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

jonnykr skrev:
ojda skrev:Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Men det har man med en V-Strom 1000 også. :D For øvrig er jo dette med krefter en relativ sak slik jeg ser det. Det kommer helt an på bruksområdet. F.eks. sier jo testføreren av DL650 at det er krefter nok. Samtidig som den er rask sterk og smidig på asfalten, så er den lett nok til å være meget anvendelig offroad også.

Og til en hyggelig pris. :P :p Og Japansk kvalitet.
Ja, men da veier det 236 våt, og ikke 215.
Dessuten sitter det 21" eiker forran på den.
Vil man ha 19" forran som det er på V-Stromen,
så sparer men faktisk enda 5 kg til.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
ojda skrev:Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Men det har man med en V-Strom 1000 også. :D For øvrig er jo dette med krefter en relativ sak slik jeg ser det. Det kommer helt an på bruksområdet. F.eks. sier jo testføreren av DL650 at det er krefter nok. Samtidig som den er rask sterk og smidig på asfalten, så er den lett nok til å være meget anvendelig offroad også.

Og til en hyggelig pris. :P :p Og Japansk kvalitet.
Jeg tviler ikke på at 650 er en god og anvendelig sykkel ... og egentlig nok krefter ...
men 98 hk og 101 Nm i 1000 ccm'eren vs 67 hk og 60 Nm i 650 ccm'eren... det er ikke ubetydlig.

Jeg har ltt trua på Tiger 800 - 94 hk og 79 Nm begynner å hjelpe litt ... selv om jeg har funnet ut at jeg ikke vil ha noe mindre enn ca 100 hk og 100 Nm.
Det har jeg funnet ut er min nedre grense ... i all min visdom :scratch
I mc-katalogen står det tørrvekt på 214 kg ... det stemmer vel ikke ... kanskje våt?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Triumph sin egen nettside sier 215 kg fulltanket
Så da kan man vel regne med at det er riktig :P :p
Ellers så er det ikke første gangen vi har funnet
ut at sykkelvektreferanser på nett, ikke alltid er
til å stole på :[-X

Rettet skrivefeil lenger opp, begynner å bli trøtt :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

ojda skrev: Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L
Da har man også greit med krefter tilgjengelig
Hvor mye krefter har den egentlig?[/quote]

Triumph Tiger 800 sin Triple-mottor yter 93,9 hk/69,1 kw @ 9300 rpm, og dreiemomentet er på 79 Nm @ 7850 rpm. Som de andre Triumphs Triple-mottorer har den et bredt effekt- og dreiemomentregister, så de høye turtallene oppgitt for maksverdier kan virke noe missvisende.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
ojda skrev:Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Men det har man med en V-Strom 1000 også. :D For øvrig er jo dette med krefter en relativ sak slik jeg ser det. Det kommer helt an på bruksområdet. F.eks. sier jo testføreren av DL650 at det er krefter nok. Samtidig som den er rask sterk og smidig på asfalten, så er den lett nok til å være meget anvendelig offroad også.

Og til en hyggelig pris. :P :p Og Japansk kvalitet.
Jeg tviler ikke på at 650 er en god og anvendelig sykkel ... og egentlig nok krefter ...
men 98 hk og 101 Nm i 1000 ccm'eren vs 67 hk og 60 Nm i 650 ccm'eren... det er ikke ubetydlig.

Jeg har ltt trua på Tiger 800 - 94 hk og 79 Nm begynner å hjelpe litt ... selv om jeg har funnet ut at jeg ikke vil ha noe mindre enn ca 100 hk og 100 Nm.
Det har jeg funnet ut er min nedre grense ... i all min visdom :scratch
I mc-katalogen står det tørrvekt på 214 kg ... det stemmer vel ikke ... kanskje våt?
Skjønner ikke dette med den "magiske" 100 hk grensa jeg. Jeg har kjørt V-Strom 1000 og Bandit 1200 begge med 98 hk og det går skikkelig bra og begge er sterke nok i massevis. Med betegnelsen "krefter nok" så sier det i grunnen det meste. Det holder godt til det de fleste av oss betegner som normal kjøring + litt til.

Under normal kjøring + litt til og spesielt på grusen så er det svært få av oss som noensinne vil klare å være i nærheten av de ressursene som bor i selv en DL650. Man trenger rett og slett ikke 100 hk ++ på den type kjøring. Mener jeg da.

Det man får med f.eks. en DL650 er en lettere og smidigere sykkel spesielt på grusveiene og som i følge testen går bra nok, også på svingete asfaltveier og har krefter nok og god komfort. Og til en rimelig pris og med Japansk kvalitet.

Men, "smaken er som baken" som kjærringa sa og om folk vil bruke mye mer penger på noen hk man nesten aldri får utnyttet uansett, så må de jo få lov til det.

Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at om man vil ha en rimelig men god "reiseenduro" med krefter nok og topp kjøreegenskaper og komfort for både kortere og lengere turer på asfalt og grus, så må en DL650 være et av de mest fornuftige kjøpene i dag.

Og så er den Japansk da, nevnte jeg det? :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
ojda skrev:Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Men det har man med en V-Strom 1000 også. :D For øvrig er jo dette med krefter en relativ sak slik jeg ser det. Det kommer helt an på bruksområdet. F.eks. sier jo testføreren av DL650 at det er krefter nok. Samtidig som den er rask sterk og smidig på asfalten, så er den lett nok til å være meget anvendelig offroad også.

Og til en hyggelig pris. :P :p Og Japansk kvalitet.
Jeg tviler ikke på at 650 er en god og anvendelig sykkel ... og egentlig nok krefter ...
men 98 hk og 101 Nm i 1000 ccm'eren vs 67 hk og 60 Nm i 650 ccm'eren... det er ikke ubetydlig.

Jeg har ltt trua på Tiger 800 - 94 hk og 79 Nm begynner å hjelpe litt ... selv om jeg har funnet ut at jeg ikke vil ha noe mindre enn ca 100 hk og 100 Nm.
Det har jeg funnet ut er min nedre grense ... i all min visdom :scratch
I mc-katalogen står det tørrvekt på 214 kg ... det stemmer vel ikke ... kanskje våt?
Skjønner ikke dette med den "magiske" 100 hk grensa jeg. Jeg har kjørt V-Strom 1000 og Bandit 1200 begge med 98 hk og det går skikkelig bra og begge er sterke nok i massevis. Med betegnelsen "krefter nok" så sier det i grunnen det meste. Det holder godt til det de fleste av oss betegner som normal kjøring + litt til.

Under normal kjøring + litt til og spesielt på grusen så er det svært få av oss som noensinne vil klare å være i nærheten av de ressursene som bor i selv en DL650. Man trenger rett og slett ikke 100 hk ++ på den type kjøring. Mener jeg da.

Det man får med f.eks. en DL650 er en lettere og smidigere sykkel spesielt på grusveiene og som i følge testen går bra nok, også på svingete asfaltveier og har krefter nok og god komfort. Og til en rimelig pris og med Japansk kvalitet.

Men, "smaken er som baken" som kjærringa sa og om folk vil bruke mye mer penger på noen hk man nesten aldri får utnyttet uansett, så må de jo få lov til det.

Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at om man vil ha en rimelig men god "reiseenduro" med krefter nok og topp kjøreegenskaper og komfort for både kortere og lengere turer på asfalt og grus, så må en DL650 være et av de mest fornuftige kjøpene i dag.

Og så er den Japansk da, nevnte jeg det? :knegg
Nei, dette med 100 hk er jo ikke basert på så mye fornuft. Jeg merker jo at det egentlig er krefter nok ... men samtidig merker jeg også at det på langt nær er for mye.
Om jeg skulle finne på å akselerere det sykkelen er god for, så merker jeg jo at det godt kunne skjedd litt hurtigere ... det er ikke for at jeg har det travelt, men bare for at det er moro å kjøre sykkel.
Hva som er "krefter nok" endrer seg nok etter hvor man helst kjører
"Krefter nok" er jo noe som defineres høyst forskjellig, så det er vel nytteløst å diskutere.

Men når man diskuterer V-strom vs Tiger ... så er det et viktig moment du har glemt ...
V-stromen har japansk kvalitet :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
ojda skrev:Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Men det har man med en V-Strom 1000 også. :D For øvrig er jo dette med krefter en relativ sak slik jeg ser det. Det kommer helt an på bruksområdet. F.eks. sier jo testføreren av DL650 at det er krefter nok. Samtidig som den er rask sterk og smidig på asfalten, så er den lett nok til å være meget anvendelig offroad også.

Og til en hyggelig pris. :P :p Og Japansk kvalitet.
Jeg tviler ikke på at 650 er en god og anvendelig sykkel ... og egentlig nok krefter ...
men 98 hk og 101 Nm i 1000 ccm'eren vs 67 hk og 60 Nm i 650 ccm'eren... det er ikke ubetydlig.

Jeg har ltt trua på Tiger 800 - 94 hk og 79 Nm begynner å hjelpe litt ... selv om jeg har funnet ut at jeg ikke vil ha noe mindre enn ca 100 hk og 100 Nm.
Det har jeg funnet ut er min nedre grense ... i all min visdom :scratch
I mc-katalogen står det tørrvekt på 214 kg ... det stemmer vel ikke ... kanskje våt?
Skjønner ikke dette med den "magiske" 100 hk grensa jeg. Jeg har kjørt V-Strom 1000 og Bandit 1200 begge med 98 hk og det går skikkelig bra og begge er sterke nok i massevis. Med betegnelsen "krefter nok" så sier det i grunnen det meste. Det holder godt til det de fleste av oss betegner som normal kjøring + litt til.

Under normal kjøring + litt til og spesielt på grusen så er det svært få av oss som noensinne vil klare å være i nærheten av de ressursene som bor i selv en DL650. Man trenger rett og slett ikke 100 hk ++ på den type kjøring. Mener jeg da.

Det man får med f.eks. en DL650 er en lettere og smidigere sykkel spesielt på grusveiene og som i følge testen går bra nok, også på svingete asfaltveier og har krefter nok og god komfort. Og til en rimelig pris og med Japansk kvalitet.

Men, "smaken er som baken" som kjærringa sa og om folk vil bruke mye mer penger på noen hk man nesten aldri får utnyttet uansett, så må de jo få lov til det.

Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at om man vil ha en rimelig men god "reiseenduro" med krefter nok og topp kjøreegenskaper og komfort for både kortere og lengere turer på asfalt og grus, så må en DL650 være et av de mest fornuftige kjøpene i dag.

Og så er den Japansk da, nevnte jeg det? :knegg
Nei, dette med 100 hk er jo ikke basert på så mye fornuft. Jeg merker jo at det egentlig er krefter nok ... men samtidig merker jeg også at det på langt nær er for mye.
Om jeg skulle finne på å akselerere det sykkelen er god for, så merker jeg jo at det godt kunne skjedd litt hurtigere ... det er ikke for at jeg har det travelt, men bare for at det er moro å kjøre sykkel.
Hva som er "krefter nok" endrer seg nok etter hvor man helst kjører
"Krefter nok" er jo noe som defineres høyst forskjellig, så det er vel nytteløst å diskutere.

Men når man diskuterer V-strom vs Tiger ... så er det et viktig moment du har glemt ...
V-stromen har japansk kvalitet :knegg
Jeg ser morrofaktoren med å ha noe som går "verst". Men om vi ser på bruksområdet så er jo spørsmålet om 100-deler ved forbikjøring langt over lovlige hastigheter er verdt penga sine. Hvor ofte gjør man det? For meg handler det om driftsikkerhet, komfort, kjøreegenskaper og anvendelighet på grus og asfalt. I det jeg ser på som "normale" hastigheter og kjøreforhold. Det er da null problemer med forbikjøring med f.eks. en DL650.

For de som ikke ligger å kjører i høyhastighet touring på Tyske motorveier til stadighet, så er det å akselerere eller å kjøre det sykkelen er god for noe man sjeldent gjør. Altså de fleste av oss. Det blir en utblåsing en gang i blant når "kysten er klar". Og da helst på en rettstrekke.

Men i 99% av tiden kjører de fleste av oss relativt normalt, altså etter Norske fartsgrenser og forhold. Og da får de ytelsene du prioriterer kun en marginal betydning. Mer eller mindre betydningsløse for praktisk bruk og da betaler man mye for lite slik jeg ser det.

Og da er en f.eks. DL650 et rimelig og godt alternativ.

Selvfølgelig ser jeg morrofaktoren med 100 hk ++, men i praktisk bruk betyr det lite mot en moderne mc som f.eks en DL650. Mener nå jeg da. :P :p
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Helt enig i at det betyr lite i praktisk bruk ... forsåvidt enig i alt du sier her
Men siden det dreier seg om motorsykler, som strengt tatt de fleste av oss har for moro skyld, så blir det bare en diskusjon om hvor mye/lite fornuft/ufornuft man skal blande inn i sin hobby.
Mange vil hevde at man ikke trenger en 650 heller ... 125 hadde vært nok

En annen ting ... jeg kjører ikke nevneverdig fortere enn folk med svakere motor ... jeg bare liker å kjenne at det er potensiale

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

dobbelpåsta :8-[
Sist redigert av ArcticTiger den 15 apr 2013, 13:44, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Det som vel teller (nesten) like mye som et eller annet antall hk, er at man alltid har Kraft for Handa, altså et høyt dreiemoment over et breeeedt turtalls-register. På en "mindre" mottor må man oftest litt opp i turtallsregisteret for å ha bra dreiemoment. Det er vel defor mange ønsker seg "mer" Kubbikk
:-k
. For min del er jeg blitt Glad i Triumphs Triple-mottorer nettopp fordi de har så breeedt effekt- og dreiemoment-register. Alltid godt med Kraft når du trenger det, fra 3000 till 9000 rpm :thumleft

PS Jonny: Japansk "kvalitet" ække noe for meg :lol

Svar