http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 4470f438fb
Dette er reise-enduro
18. mai 2007
Navnet er altså reise-enduro, men ikke la deg lure av ordet enduro. Dette er sykler som skal gå vei, de har ingenting i terrenget å gjøre. Reise-enduroene veier opp mot det doble en ekte enduro, og har normalt heller ikke dekk som er egnet til å forsere skog og mark på en forsvarlig måte. Derimot kan det være umåtelig morsomt å kjøre denne type sykler på grusveier, i alle fall de mest ekstreme i familien.
Skal begrepet enduro ha noen som helst mening, er det noen forutsetninger som må ligge til grunn.
Lav vekt. Reise-enduroene veier fulltanket ca 230 – 240 kilo, mens en ekte 450 cc enduro veier 130 – 140 kilo.
Lang fjæringsvei. På en enduro er fjæringsveien 30 – 35 cm, mens en reise-enduroen har 15 – 21 cm. KTM Adventure S er unntaket med 26,5 cm.
God bakkeklaring. Endurosykkelen skal kjøre over stokk og stein. Bakkeklaringen er god og derfor er setet høyt. En reise-enduro er lavere og det skal lite til før det smeller under motoren.
Knastedekk. Med grove dekk kommer en endurosykkel seg fram overalt. Reise-enduroen er utstyrt med dekk som passer best til asfalt.
Tåle en velt. Går du i bakken med en reise-enduro, flakser tusenlappene ut av vinduet ditt og inn den vidåpne døren til mc-forhandleren. En ekte enduro tåler utallige velt.
Stående. På endurosykkelen gir det best å kjøre stående over vanskelige partier, på reise-enduroen er det mest naturlig å sitte.
Begrepet reise-enduro har kanskje fått seg en knekk, men det er ingen grunn til å henge med hodet. For fremdeles er det slik at dette er en fin reisesykkel, og kjøringen kan være trivelig selv om underlaget er dårlig og vanskelig. Og nettopp her ligger hovedforskjellen til en vanlig touringsykkel som trives best på jevn asfalt.
På enkelte områder kan en reise-enduro sammenliknes med en ”gate-offroader”. Fellestrekk som bunnpanne som beskytter motoren, bredt styre og håndskydd, og høyt plassert eksosanlegg binder de to segmentene sammen. Imidlertid er det tre vesentlige forskjeller. Gate-offroaderen er mindre og lettere, og motoren er ikke så kraftig.
Samtidig kan reise-enduroen også sammenliknes med en touringsykkel. Du sitter oppreist bak en kåpe og det er god plass til beina. Med sidevesker er det god mulighet til å ta med bagasje. Motoren er kraftig, og det er godt moment på relativt moderate turtall.
Man kan hevde at en reise-enduro er en mellomting av en touringsykkel og en offroader.
Nå er det slik at det er stor forskjell på reise-enduroene. I den ene enden av skalaen har vi Buell Ulysses som er et rent asfaltdyr. I motsatt ende finner vi KTM 990 Adventure S som har raske grusveier som sin spesialitet. Mellom disse to ytterpunktene finner vi modeller som BMW 1100/1150/1200 GS, Honda Varadero, Suzuki V-Strom, Triumph Tiger og Aprilia Navigator.