Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Påstand: Tyngdepunktet synker når man reiser seg fordi man overfører vekten direkte til fothvilerene.
Bensintanken og setet er plassert noenlunde like høyt på sykkelen. Skulle man senke tyngdepunktet ville det da hjulpet å montere stag fra tanken og ned til fothvilerene og stag fra fronten av tanken til fremre motorfeste og la stagene bære tyngden av tanken. Høres det troverdig ut at dette ville senke tyngdepunktet?
Hadde man gjort denne jobben og sett på resultatet ville man sett at det allerede går stag der, nemlig ramma. Dette gjelder også setet, det sitter på samme ramme som fothvilerene.
Så hvor man plasserer vekten endrer mao ikke tyngdpunktet så lenge ramma bærer vekten.
Bensintanken og setet er plassert noenlunde like høyt på sykkelen. Skulle man senke tyngdepunktet ville det da hjulpet å montere stag fra tanken og ned til fothvilerene og stag fra fronten av tanken til fremre motorfeste og la stagene bære tyngden av tanken. Høres det troverdig ut at dette ville senke tyngdepunktet?
Hadde man gjort denne jobben og sett på resultatet ville man sett at det allerede går stag der, nemlig ramma. Dette gjelder også setet, det sitter på samme ramme som fothvilerene.
Så hvor man plasserer vekten endrer mao ikke tyngdpunktet så lenge ramma bærer vekten.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Nei zadnes, du tar helt feil.
En R-sykkel har et vesentlig lavere tyngdepunkt enn en adv-sykkel pga at sykkelen er lavere bygd og
at føreren sitter mye lavere.
Hvor vekta er plassert har alt å si for hvor høyt tyngdepunktet blir. Derfor har GoldWing bensintanken
under setet.
Iflg teorien om lavere tyngdepunkt med stående fører skulle man få et lavere tyngdepunkt på bilen
hvis man flytter bagasjen fra varerommet opp i skiboksen.
Jonnykr har selvsagt rett i at sykkelen blir lettere å manøvrere på grus og i terreng med stående fører,
men det skyldes at man ved å løfte baken fra setet fjerner tregheten som man sjøl er skyld i pga egen vekt.
Sykkelen kan mao bevege seg lettere sideveis, og føreren kan selvsagt bevege sykkelen lettere enn om han sitter på den.
En R-sykkel har et vesentlig lavere tyngdepunkt enn en adv-sykkel pga at sykkelen er lavere bygd og
at føreren sitter mye lavere.
Hvor vekta er plassert har alt å si for hvor høyt tyngdepunktet blir. Derfor har GoldWing bensintanken
under setet.
Iflg teorien om lavere tyngdepunkt med stående fører skulle man få et lavere tyngdepunkt på bilen
hvis man flytter bagasjen fra varerommet opp i skiboksen.
Jonnykr har selvsagt rett i at sykkelen blir lettere å manøvrere på grus og i terreng med stående fører,
men det skyldes at man ved å løfte baken fra setet fjerner tregheten som man sjøl er skyld i pga egen vekt.
Sykkelen kan mao bevege seg lettere sideveis, og føreren kan selvsagt bevege sykkelen lettere enn om han sitter på den.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
enig i at en r sykkel har lavt tyngdepubkt, men ikke på grunn av føreren, men konstruksjonen på sykkelen
når jeg over skrev at vekten ikke endrer tyngdepunktet mente jeg vekt ift om førerern står eller sitter
når jeg over skrev at vekten ikke endrer tyngdepunktet mente jeg vekt ift om førerern står eller sitter
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
om en er så dum at man står og kjører en r-sykkel er tyngdepunktet det samme som om man sitter tror nå jeg:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- maglil
- Innlegg: 105
- Registrert: 16 feb 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
- Bosted: Lillestrøm
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Her er det mange som kan kreve tilbake skolepengene for fysikktimene
Et forhåpentligvis lett forståelig eksempel:
Legg ned en tråsykkel og fest ett 100 kg lodd til setet. Du skal nå være relativt sterk for å rette opp sykkeln( de fleste vil ikke klare det).
Fest så loddet til pedalene istedet og prøv nå å rette opp sykkelen. Dette vil de fleste klare fordi tyngdepunktet nå er senket
Samme skjer når du står. Vekten din påvirker sykkelen på et lavere punkt enn om du sitter.
Maglil


Et forhåpentligvis lett forståelig eksempel:
Legg ned en tråsykkel og fest ett 100 kg lodd til setet. Du skal nå være relativt sterk for å rette opp sykkeln( de fleste vil ikke klare det).
Fest så loddet til pedalene istedet og prøv nå å rette opp sykkelen. Dette vil de fleste klare fordi tyngdepunktet nå er senket
Samme skjer når du står. Vekten din påvirker sykkelen på et lavere punkt enn om du sitter.
Maglil
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Tyngdepunkt, det tilsynelatende angrepspunkt for tyngden. Tyngdekraften virker på hver eneste liten del av en gjenstand, og tyngden av gjenstanden er summen av alle disse småkreftene. Denne kraftsummen har samme virkning på gjenstandens bevegelse som en like stor kraft som virker i gjenstandens massesenter, også kalt tyngdepunktet i gjenstanden.
Jeg har også lært at du skal alltid ha føttene på fothvilerne. Det gjør at du flytter tyngdepuntet ned i sykkelen. Om du står eller sitter, vil tyngdepuntet fortsatt være i fothvilerne. Men det er lettere å legge trykk ned i fothvileren når du står.
Prøv å kjør sykkelen uten å ha føttene på fothvilerene
Jeg har også lært at du skal alltid ha føttene på fothvilerne. Det gjør at du flytter tyngdepuntet ned i sykkelen. Om du står eller sitter, vil tyngdepuntet fortsatt være i fothvilerne. Men det er lettere å legge trykk ned i fothvileren når du står.
Prøv å kjør sykkelen uten å ha føttene på fothvilerene

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Har ikke giddet å lese allt her om å stå og kjøre. Men sitter du på sadelen er mesteparten av tyngden til fører der. Står du og kjører er tyngden til fører på fothvileren. I feks venstre sving legger jeg tyngden på høyre fothviler. Da er det bare å gi gass ut av svingen og kose seg med tilgjengelige krefter
Er ikke mer hokus pokus enn dette...

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Du, maglil kan også kreve skolepengene tilbake
LordShaft, du har funnet en def. av tyngdepunktet du antagelig ikke helt forstår.
Hvis du tar sykkelen og legger den på siden, på toppen av en stående spiker e.l ... og får sykkelen til å balansere ... uten å vippe hverken forover eller bakover, eller til høyre eller venstre ... da har du funnet tyngdepunktet.
Det ligger ca midt mellom hjula, vanligvis 10-20-30 cm over høyden til hjulnavet.
Om du sitter på sykkelen når du du balanserer på spikeren, så vil tyngdepynktet flytte seg "oppover", dvs nærmere navelen
Står du på sykkelen vil tyndepunktet flyttes enda lengere oppover.
Om du har belastningen på fothvilerne eller setet har ikke betydning
Dette er en sann historie

LordShaft, du har funnet en def. av tyngdepunktet du antagelig ikke helt forstår.
Hvis du tar sykkelen og legger den på siden, på toppen av en stående spiker e.l ... og får sykkelen til å balansere ... uten å vippe hverken forover eller bakover, eller til høyre eller venstre ... da har du funnet tyngdepunktet.
Det ligger ca midt mellom hjula, vanligvis 10-20-30 cm over høyden til hjulnavet.
Om du sitter på sykkelen når du du balanserer på spikeren, så vil tyngdepynktet flytte seg "oppover", dvs nærmere navelen
Står du på sykkelen vil tyndepunktet flyttes enda lengere oppover.
Om du har belastningen på fothvilerne eller setet har ikke betydning
Dette er en sann historie
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
når det gjelder fysikk må man stole på utregninger ikke logikk:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Ja, det har du rett i, men for å kunne regne på dette, må man vite mål og vekt på sykkelen og føreren ... så må man vite hvor tyngdepunket til sykkelen og føreren er i utgangspunktet.Zadnez skrev:når det gjelder fysikk må man stole på utregninger ikke logikk:)
Om man vet hva tyngdepunkt er, så kan man også bruke logikk for å forstå hvilken vei det flyttes.
Jeg har regnet mye på flytting av tyngdepunkt
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
men... så lenge vekten treffer samme punkt, forflyttes ikke punktet om vekten er fordelt oppe (oppreist) eller lenger nede (sittende)?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Zadnez skrev:men... så lenge vekten treffer samme punkt, forflyttes ikke punktet om vekten er fordelt oppe (oppreist) eller lenger nede (sittende)?


Vektens plassering ... ikke forankring ( sete eller fothvilere), bestemmer hvor tyngdepunktet ligger
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
du forstod meg
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Når man står vill det tyngdepunktet for kroppen kunne bevege seg sidelengs og fram og tilbake i forhold til sykkelens tyngdepunkt. Med andre ord det totale tyngdepunktet vill flyttes forover når man beveger kropppen fremmover i oppoverbakke og bakover ved nedoverbakkke eller tilsiden osv.
Ved humper beveger sykkelens for- og bakende opp og ned i forhold til hverandre og i forhold til en loddre linje vill sykkelens tyngde punkt bevege seg fremover/bakover. Når man står vill kroppen mer eller mindre ikke være uavhengig av denne bevegelsen (bare vertikalt), derfor vill massen som må beveges bli tilsvarende lavere.
Viss du har en sykke på 200kg og fører er 100kg vil det å stå gjøre at det er 30% mindre masse som må følge frem og tilbake bevegelsene. Dessuten vil man "fjære" i knærne og dermed gjøre at massen i bevelser som går opp og ned også bli mindre.
Men det totale tyngde punkt vill stige når man reiser seg.
Ved humper beveger sykkelens for- og bakende opp og ned i forhold til hverandre og i forhold til en loddre linje vill sykkelens tyngde punkt bevege seg fremover/bakover. Når man står vill kroppen mer eller mindre ikke være uavhengig av denne bevegelsen (bare vertikalt), derfor vill massen som må beveges bli tilsvarende lavere.
Viss du har en sykke på 200kg og fører er 100kg vil det å stå gjøre at det er 30% mindre masse som må følge frem og tilbake bevegelsene. Dessuten vil man "fjære" i knærne og dermed gjøre at massen i bevelser som går opp og ned også bli mindre.
Men det totale tyngde punkt vill stige når man reiser seg.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Poenget er at på en Mottor-sykkel med Fører så kan tyngdepunktet varieres pga at Føreren kan bevege, flytte på seg. Tyngdepunktet har ikke noe med feks dekka, skosålene eller forhvilera å gjøre. Men ved å flytte vekt (kroppen), feks fra den ene til den andre fothvilern, så kan vi påvirke, flytte tyngdepunktet.
Tyngdepunktet virker alltid i en loddrett linje fra tyngdepunktet (massens senter) og inn mot Jordens sentrum, gravitasjonskrafta, når sykkern er i balanse. Flytter du noe av kroppen din utenfor denne tenkte (ballanse)linje, vil sykkern bevege seg sideveis, fordi noe av vekta er forskjøvet. Tilsvarende hvis du huker du deg ned, så flytter du tyngdepunktet ned, og reiser du deg opp så flytter du tyngdepunktet opp.
Når vi kjører Mottorsykkel (er i bevegelse) har vi Gravitasjonskraften som virker nedover og gir oss veigrep, og Sentrifugalkraften som virker sideveis når vi forandrer retning (svinger). Siden vi er så heldige å ha bare 2 hjul, så ballanserer vi desse to kreftene ved å "legge" oss over i svingen. Greier vi ikke å ballansere disse to Kreftene, oppnå likevekt mellom de, så går det til Helvete
.
Det er lettere å ballansere Sentrifugalkrafta hvis tyngdepunktet er lavt. Det er derfor en Mottor-sykkel som skal gå Fort er lavbygd og Føreren ligger klistra til tanken. Skal det gå riktig fort i svingene, så flytter Førerrn seg over på innersida av sykkern og så lavt som mulig (hangover), dette er for å flytte tyngdepunktet så lavt som mulig.
Skal du ferdes på variabelt underlag (feks i terrenget, off-road) vil kreftene variere etter terrengets beskaffenhet, og man har behov for å kunne flytte tyngdepunktet raskt, fra side til side, og også fram- eller bakover ved kjøring opp/ned bakker. Derfor står man opp, tyngdepunktet blir høyere, men økt fleksibilitet hos den stående Førern gjør at tyngdepunktet raskt kan flyttes fra side til side for å holde ballansen.
Farten er lavere ved kjøring i terreng enn på asfaltbane, så et høyere tyngdepunkt er ikke like kritisk som i høy hastighet.
Det er jo det Mottor-sykkel-kjøring dreier seg om, på Vei, Bane eller Off-road, Å ballansere Kreftene.
Tyngdepunktet virker alltid i en loddrett linje fra tyngdepunktet (massens senter) og inn mot Jordens sentrum, gravitasjonskrafta, når sykkern er i balanse. Flytter du noe av kroppen din utenfor denne tenkte (ballanse)linje, vil sykkern bevege seg sideveis, fordi noe av vekta er forskjøvet. Tilsvarende hvis du huker du deg ned, så flytter du tyngdepunktet ned, og reiser du deg opp så flytter du tyngdepunktet opp.
Når vi kjører Mottorsykkel (er i bevegelse) har vi Gravitasjonskraften som virker nedover og gir oss veigrep, og Sentrifugalkraften som virker sideveis når vi forandrer retning (svinger). Siden vi er så heldige å ha bare 2 hjul, så ballanserer vi desse to kreftene ved å "legge" oss over i svingen. Greier vi ikke å ballansere disse to Kreftene, oppnå likevekt mellom de, så går det til Helvete

Det er lettere å ballansere Sentrifugalkrafta hvis tyngdepunktet er lavt. Det er derfor en Mottor-sykkel som skal gå Fort er lavbygd og Føreren ligger klistra til tanken. Skal det gå riktig fort i svingene, så flytter Førerrn seg over på innersida av sykkern og så lavt som mulig (hangover), dette er for å flytte tyngdepunktet så lavt som mulig.
Skal du ferdes på variabelt underlag (feks i terrenget, off-road) vil kreftene variere etter terrengets beskaffenhet, og man har behov for å kunne flytte tyngdepunktet raskt, fra side til side, og også fram- eller bakover ved kjøring opp/ned bakker. Derfor står man opp, tyngdepunktet blir høyere, men økt fleksibilitet hos den stående Førern gjør at tyngdepunktet raskt kan flyttes fra side til side for å holde ballansen.
Farten er lavere ved kjøring i terreng enn på asfaltbane, så et høyere tyngdepunkt er ikke like kritisk som i høy hastighet.
Det er jo det Mottor-sykkel-kjøring dreier seg om, på Vei, Bane eller Off-road, Å ballansere Kreftene.
Sist redigert av ArcticTiger den 17 apr 2013, 12:11, redigert 1 gang totalt.