Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
jonnykr skrev: Ikke på en R-Sykkel. Det blir seendes rart ut, hvis du ikke har veeldig lange armer. :lol
(R)eise-Enduro...? :-k :lol

Bilde
Det er vel ikke mange her verden som har kjørt mere på Reise-enduro-lignende turer enn denne karen ...
imponerende og inspirerende fyr. Møtte han en stormfull og kald februardag for noen år siden, ei mil eller to fra Nordkapp ... på en (kanskje den samme som på bildet) R1.

Etter sigende en ganske ubrukelig sykkel på langtur :sk?
Mitt kjennskap til Sjaak er stort sett bare fra Youtube. Har fulgt med han litt i vinter. Han startet i fra Barrow AK, som er regnet som den nordligste byen i Nord Amerika, og planlegger å kjøre til Key West. Nå er han vel kun dager i fra målet..

Edit: Han har ihvertfall bytta dekk siden sist... :lol

Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Ah, det va feite kalosja :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Ah, det va feite kalosja :prf
Voksent drev på bakhjulet også.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
jonnykr skrev: Ikke på en R-Sykkel. Det blir seendes rart ut, hvis du ikke har veeldig lange armer. :lol
(R)eise-Enduro...? :-k :lol

Bilde
Det er vel ikke mange her verden som har kjørt mere på Reise-enduro-lignende turer enn denne karen ...
imponerende og inspirerende fyr. Møtte han en stormfull og kald februardag for noen år siden, ei mil eller to fra Nordkapp ... på en (kanskje den samme som på bildet) R1.

Etter sigende en ganske ubrukelig sykkel på langtur :sk?
Alt går. Selv med en Goldwing 1100. Det viser jo at Eventyret ligger i bruken, ikke i Motorsykkelen. :thumleft

[video]http://www.youtube.com/watch?v=RAf9wvl1B8U[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

jonnykr skrev:
JohnnyTh skrev:Grunnen til denne diskusjonen er at det kom noen påstander om tyngdepunkt som ikke hang på greip.
Når jeg underviser så har jeg en regel jeg prøver å følge: hvis alle er uenig med meg så har jeg enten ikke forklart meg godt nok eller så tar jeg feil.
quote]
Tja, det er jo synd for elevene dine da, at du tar feil. Det er jo noe dritt når man underviser. :knegg

Men i min verden, så er alle som er uenig med meg bare dumme. :evil Bare noen trassige kverulanter og forumtroll. :[-X

Det er aldri dumt å oppdage at man har feil, da lærer man aldri noe. Hvis man tror man altid har rett så har man tapt.

Riktig nok så har jeg aldri hat noe rein R sykkel, men jeg står mye å kjører. ZZR'en har jeg stått mye på selv om det var litt langt ned til styret. Det er en av fordelene med GTR, den er behaglig å stå å kjøre
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:Ah, det va feite kalosja :prf
Voksent drev på bakhjulet også.. :knegg
Med en så lett sykkel og dem dekka, så må dette være en REISE trial :yeyeye

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

JohnnyTh skrev:
jonnykr skrev:
JohnnyTh skrev:Grunnen til denne diskusjonen er at det kom noen påstander om tyngdepunkt som ikke hang på greip.
Når jeg underviser så har jeg en regel jeg prøver å følge: hvis alle er uenig med meg så har jeg enten ikke forklart meg godt nok eller så tar jeg feil.
quote]
Tja, det er jo synd for elevene dine da, at du tar feil. Det er jo noe dritt når man underviser. :knegg

Men i min verden, så er alle som er uenig med meg bare dumme. :evil Bare noen trassige kverulanter og forumtroll. :[-X

Det er aldri dumt å oppdage at man har feil, da lærer man aldri noe. Hvis man tror man altid har rett så har man tapt.

Riktig nok så har jeg aldri hat noe rein R sykkel, men jeg står mye å kjører. ZZR'en har jeg stått mye på selv om det var litt langt ned til styret. Det er en av fordelene med GTR, den er behaglig å stå å kjøre
HeHe, hvis det er langt ned til styret sånn at du må bøye deg i knæra eller knekke framover for å nå ned, så "står du ikke i ramma", som de proffe gutta sier.

For det i sammenheng med "Adventurekjøring", er å stå oppreist og med rette ben. Høydejustering på styret er ofte nødvendig for å tilpasse det til føreren og man har en klar formening om vinkelen på underarmene i forhold til kropp og styre. Man skal ikke ha strake armer, men en lett bøy. Man står på fotballene for best balanse.

Man bør kunne flytte føttene til fotbrems og gearsjalter og man bør kunne både geare og bruke frambremsen fra stående posisjon. Dette innkluderer nødbrems. Der bomma jeg i fjor høst og nå trener jeg bevisst på det når jeg kjører. :redface

Så å reise seg opp på fothvilerne på en Touring en gang i blant er ikke synonymt med stående kjøring i "Adventureverden". :mc1
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer :D

Stor test i siste Bike.

1.BMW R1200GS : 479 poeng
2.Ktm 1190 Adventure : 473 poeng
3. Ducati Multistrada 1200S : 457 poeng
4. Triumph Tiger Explorer : 436 poeng

Uansett imponerende tett løp mellom GS og 1190 adv :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

Bringisen skrev:Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer :D

Stor test i siste Bike.

Ja det må jeg si. Ligger denne testen ute på nett, eller må en kjøpe bladet?

@bringisen
Var ikke mange poeng som skilte 1 og 2 plass.
Hva tapte KTM'n på i forhold til BMW'n? Ble KTM for off-road orientert?
Det var Adventure og ikke Adventure R som ble testet?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

EasyRider skrev:
Bringisen skrev:Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer :D

Stor test i siste Bike.

Ja det må jeg si. Ligger denne testen ute på nett, eller må en kjøpe bladet?

@bringisen
Var ikke mange poeng som skilte 1 og 2 plass.
Hva tapte KTM'n på i forhold til BMW'n? Ble KTM for off-road orientert?
Det var Adventure og ikke Adventure R som ble testet?
Jeg abonnerer så bladet kom i posten i dag.
Nei det var imponerende tett løp når poengene ble telt i sammen , men GS vant alle disipliner bortsett fra motor der Ktm slo knockout , er visst en fantastisk bra motor og girkasse på 1190en. KTM hentet mange poeng i disiplinen motor.

Det står også i bladet at den nye GSen viser til å bli en salgs suksess , har solgt langt flere eksemplarer enn først antatt på tross av den økende konkurransen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Det er vel ikke BARE på motor KTM er best. Den siste testen jeg så var KTM best "offroad" også. :D

Så det kommer mye an på hva testen legger mest vekt på, "reise" eller "enduro". Og KTM taper litt på komfort på asfalten men vinner med klar margin uttafor asfalten. I hvertfall i følge den testen jeg så.

Og at Ducati Multistrada 1200S slår Triumph Tiger Explorer som en reise-"enduro" på den testen viser at de har prioritert reise/asfalt på bekostning av "enduro". Altså offroadegenskaper. :D

Greit nok, men dog.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

jonnykr skrev:Det er vel ikke BARE på motor KTM er best. Den siste testen jeg så var KTM best "offroad" også. :D

Så det kommer mye an på hva testen legger mest vekt på, "reise" eller "enduro". Og KTM taper litt på komfort på asfalten men vinner med klar margin uttafor asfalten. I hvertfall i følge den testen jeg så.

Og at Ducati Multistrada 1200S slår Triumph Tiger Explorer som en reise-"enduro" på den testen viser at de har prioritert reise/asfalt på bekostning av "enduro". Altså offroadegenskaper. :D

Greit nok, men dog.
Uansett hvilken test man finner så kan man alltids plukke den fra hverandre , analysere og gjøre den ukomplett.
Slik gjør jeg selv , men det er jo egentlig helt greit så lenge man er klar over hvilke kvaliteter man leter etter.
I denne testen har de nok fokusert på allround egenskapene.

Når det gjelder Explorer så falt den igjennom hos testerne ved at den var merkbart tyngre enn konkurrentene , støtete fjæring og at bremsene manglet følelse.

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

jonnykr skrev:Det er vel ikke BARE på motor KTM er best. Den siste testen jeg så var KTM best "offroad" også. :D

Greit nok, men dog.
Har du prøvd Multien, siden du mener den ikke har enduroegenskaper?
Sist redigert av Andreas den 19 apr 2013, 21:30, redigert 1 gang totalt.

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Og der er jo 4 dritbra sykler, med helt forskjellige motorkonsepter. Snakker om luksusproblem å skulle velge seg bare èn av disse til milsluker i stallen :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

joo skrev:
Og der er jo 4 dritbra sykler, med helt forskjellige motorkonsepter. Snakker om luksusproblem å skulle velge seg bare èn av disse til milsluker i stallen :prf
Det har du faktisk helt rett i :-)

Svar