jonnykr skrev:TheHaughom skrev:jonnykr skrev:Så da er det bare en konklusjon å trekke,
BILTEMA RULER! 
For øvrig er dette med økonomi for mange et viktig område. Driftsøkonomi, noe som står veldig i forhold til type kjøring og kjørelengde. F.eks.med knastedekk hvor et bakdekk kan slites ned på 300 til 500 mil på asfalt og grus litt avhengig av kjørestil, så er økonomi et vesentlig punkt. Spesielt når man som meg fort kjører 100 mil og mer i uka når været og Kona tillater det.
Jeg bytter olje hver 10000 km og filter en gang pr, sesong og man kan faktisk ta 3 oljeskift med Biltema olje til prisen av ETT med høyprisolje. Jobben er jo plankekjøring og gjøres på noen minutter og da har sannsynligvis jeg bedre kvalitet på min olje hele tiden enn folk som tar ett skift og knapt nok det pr, sesong med dyr olje.
Så når folk med et ubegrunnet utgangspunkt om at Biltema oljen er ræva kvalitet snakker om serviceintervaller, o.s.v. så tror jeg det også kan snus helt på hodet. Å skifte olje er jo enkelt og når olja er rimelig, så tar mange seg råd til å bytte oftere tror jeg, slik som jeg gjør. Da har jeg nyere olje og renere olje hele tiden, noe som ikke KAN være noe annet en positivt for en MC motor så lenge oljen dekker Motorsykkelens spesifikasjoner for motor og kløtsj og så sant ikke Biltema selger olje med sand i.
Og det, er god driftsøkonomi.

Det er ikke gitt at en som bruker merke-olje skifter mye sjeldnere enn dem som bruker Biltema-olje.
Jeg bytter merke-olje hver 5000km, så her er det ren/ny merke-olje hele tiden. Skifter også merke-filter ved annethvert skift.
Ikke god driftsøkonomi, men virket som om du forutsatte at du skifter olje mye oftere ettersom oljen er billigere...
For meg er det ikke økonomien som avgjør, jeg ønsker et så langt og problemfritt MC-hold som mulig.
Og jeg sier ikke at man får driftsproblemer med Biltema-olje, for alt jeg vet er den like bra som Royal Purple olja jeg heller på motoren.
Jeg liker bare ikke ting man ikke vet hvor kommer fra, samme gjelder matveien - spiser ikke ting jeg ikke vet hva inneholder og hvem som har produsert den (innenfor rimelighetens grenser).
Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg skriver: "
enn folk som tar ett skift og knapt nok det pr, sesong med dyr olje." Jeg skriver ikke noe sted at jeg jeg mener at ALLE gjør det.
Og sist jeg sjekka så lå
"et så langt og problemfritt MC-hold som mulig" under driftsøkonomi. En sykkel som IKKE har et så langt og problemfritt mc hold som mulig, er dårlig driftsøkonomi slik jeg ser det. Verkstedsopphold er dyrt!
I 3 år nå har jeg kjørt på Biltema olje. Jeg kjører mellom 16 til 20000 km pr, år. Mer og lengere enn de fleste og jeg har ALDRI hatt noen problemer med Biltemas olje. Kompisene mine på samme olja, samme erfaringer. Man finner heller ikke noe sted på nett noen dokumenterte eksempler på at den olja har dårlig kvalitet.
Synes du ikke det er merkelig? Det er vel ingen som skriker høyere en MC folk?
Og tror du virkelig at jeg hadde fortsatt med den olja om jeg ikke hadde gode erfaringer med den? Jeg er vel ikke mer interessert i motorhavari og verkstedsopphold enn alle andre?
Man tråkker visst midt i salaten med en gang man deltar i slike tråder.
Jeg skrev da vitterlig at for alt jeg vet er Biltema-oljen like god som den jeg benytter, men når man ikke vet hvor den kommer fra funker det ikke for meg.
Merke-olje går ofte gjennom tester der de tester oljefilm (når olja bryter) og en haug andre ting. På lik linje kan ikke Biltema-oljen testes, ettersom den bytter (etter det jeg har forstått) mellom produsenter avhengig av hvem som leverer billigst olje.
Kvaliteten kan derfor være utrolig forskjellig fra "batch til batch", selv om den "tilfredsstiller kravene" på papiret. Ja, det er forskjeller på merke-oljer også fra batch til batch, men ikke i samme grad.
Å kjøre en olje som er grundig testet gjennom årevis, som man vet hva er, og som er "over kravene" anser jeg som en fordel. Faktum er at med Biltema-oljen vet man ikke hvor god den er.
Den gjevne motorsyklist kan ikke sjekke slitasjen en eventuell olje har påført motoren, det overlater vi til profesjonelle (og hobby-mekanikere over gjennomsnittet interessert i olje) som tester oljen. Dette ser jeg på som mer verdifullt enn "Jeg har kjørt Biltema olje i 3 år og har enda ikke havarert".
Jeg gjentar, jeg sier IKKE at Biltema olje er "dritt", og for alt jeg vet er den like god (eller kanskje bedre) enn det jeg benytter til en brøkdel av prisen. For meg virker det fornuftigere å stole på testene, og bruke det som er bevist "top of the line", "state of the art" osv...