Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av poulet_cavalier »

Bringisen skrev:Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer :D

Stor test i siste Bike.

1.BMW R1200GS : 479 poeng
2.Ktm 1190 Adventure : 473 poeng
3. Ducati Multistrada 1200S : 457 poeng
4. Triumph Tiger Explorer : 436 poeng

Uansett imponerende tett løp mellom GS og 1190 adv :D
De dykker Exploreren ganske kraftig for ikke å ha slureklutsj - det er vel egentlig feil? Tror de bare har lest spec på hjemmesidene til Triumph uten å sjekke ordentlig.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Andreas skrev:
jonnykr skrev:Det er vel ikke BARE på motor KTM er best. Den siste testen jeg så var KTM best "offroad" også. :D

Så det kommer mye an på hva testen legger mest vekt på, "reise" eller "enduro". Og KTM taper litt på komfort på asfalten men vinner med klar margin uttafor asfalten. I hvertfall i følge den testen jeg så.

Og at Ducati Multistrada 1200S slår Triumph Tiger Explorer som en reise-"enduro" på den testen viser at de har prioritert reise/asfalt på bekostning av "enduro". Altså offroadegenskaper. :D

Greit nok, men dog.
Har du prøvd Multien, siden du mener den ikke har enduroegenskaper?
Tja, nå skriver jeg relativt tydelig: "den siste testen jeg SÅ", hva er det du ikke skjønner med det når du stiller et så dumt spørsmål?

Der fikk Ducati Multistrada som for øvrig selv kaller sin sykkel for "Touring", skryt for den elektronioske fjæringa med flere innstillinger spesielt på asfalten, men fikk dårligere betyg på grus og litt offroad light p.g.a. 17 tommers hjul foran.

Triumph Tiger Explorer med sitt 19 tommers framhjul fikk der bedre betyg på grus offroad light. Men jeg skriver da ikke noe sted at Ducati Multistrada IKKE har enduroegenskaper som det virker som du oversetter min tekst til, kun at Tiger,n der var BEDRE på grusen grunnet sitt 19 framhjul kontra Multistradan sitt 17 famhjul.

Tigern har: 110/80-19 foran
Multistradan har: 120/70-17 foran.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Det var ikke noen Jappser blant de 4 Beste jonny, var ikke deet litt rart :eh Og har du sjekket om noen av de hadde biltema-ollje i mottorn :-k

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

De fikk vel bare ikke være med på testen ... de hadde bare ødelagt spenninga vettu :twisted

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:Det var ikke noen Jappser blant de 4 Beste jonny, var ikke deet litt rart :eh Og har du sjekket om noen av de hadde biltema-ollje i mottorn :-k
Lager Japsene noe i denne klassen da :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
Bringisen skrev:Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer :D

Stor test i siste Bike.

1.BMW R1200GS : 479 poeng
2.Ktm 1190 Adventure : 473 poeng
3. Ducati Multistrada 1200S : 457 poeng
4. Triumph Tiger Explorer : 436 poeng

Uansett imponerende tett løp mellom GS og 1190 adv :D
De dykker Exploreren ganske kraftig for ikke å ha slureklutsj - det er vel egentlig feil? Tror de bare har lest spec på hjemmesidene til Triumph uten å sjekke ordentlig.
Tror du tar litt feil når du sier at de dykker Exploreren kraftig for ikke å ha slureclutch......I rangeringen når det gjelder clutch så får Ktm 19 poeng , Triumph 17 poeng , Ducati 17 poeng og BMW 15 poeng. Så å fremstille det som om Triumph nærmest taper testen på grunn av clutchen så tar du veldig feil. Det var på helt andre punkter Exploreren falt igjennom. Den falt nok igjennom på chassi og på sikkerhet hvis man ser på poengene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Det er nok etpar ting jeg ville ha justert, som ville ha gått i favør for Tigern :-k
Både sett fra en tigereiers ståsted, og med blikk på poengene som er pressentert.
Men ingenting så drastisk at det ville forskjøvet noen plassering på pallen ;-)
Hallo! det er dette som kalles utvikling, det gavner orr alle ved neste korsvei :knegg
Denne testen var myntet på turkjøring på fast dekke, ikke grus og traktor overhodet :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Det er nok etpar ting jeg ville ha justert, som ville ha gått i favør for Tigern :-k
Både sett fra en tigereiers ståsted, og med blikk på poengene som er pressentert.
Men ingenting så drastisk at det ville forskjøvet noen plassering på pallen ;-)
Hallo! det er dette som kalles utvikling, det gavner orr alle ved neste korsvei :knegg
Denne testen var myntet på turkjøring på fast dekke, ikke grus og traktor overhodet :prf
Du er nok inne på noe vesentlig , vi er alle ulik og har ulik oppfatning. Hvis alle hadde samme oppfatning ville alle ha kjørt rundt på testvinnere fra MC bladene. Det er ingen sykler som er best på absolutt alt og man velger kvalitetene som man synes er viktigst.
Disse syklene er uansett så jevne at det blir personlige referanser som avgjør valgene.
Testen var nok myntet på disipliner som de fleste brukerne av disse syklene liker best.
Ingen var utrustet med knastedekk og både BMW og Ktm har bedre modellere egnet for grus og traktor (blant de tunge). GSA og Adventure R er et par av disse.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av poulet_cavalier »

Bringisen skrev: Tror du tar litt feil når du sier at de dykker Exploreren kraftig for ikke å ha slureclutch......I rangeringen når det gjelder clutch så får Ktm 19 poeng , Triumph 17 poeng , Ducati 17 poeng og BMW 15 poeng. Så å fremstille det som om Triumph nærmest taper testen på grunn av clutchen så tar du veldig feil. Det var på helt andre punkter Exploreren falt igjennom. Den falt nok igjennom på chassi og på sikkerhet hvis man ser på poengene.
Du legger litt mer i "dykke" enn det som er ment. Det står *verbalt" at Triumph er den eneste som ikke har slureclutch - og det er da ikke riktig.

At BMW scorer lavere enn de andre kommer vel fra at tester mente clutchen kunne "hogg" ved kraftig pådrag. Jeg har prøvekjørt GSen og merket ikke noe til det - GS clutchen var den beste *jeg* har prøvd.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
Bringisen skrev: Tror du tar litt feil når du sier at de dykker Exploreren kraftig for ikke å ha slureclutch......I rangeringen når det gjelder clutch så får Ktm 19 poeng , Triumph 17 poeng , Ducati 17 poeng og BMW 15 poeng. Så å fremstille det som om Triumph nærmest taper testen på grunn av clutchen så tar du veldig feil. Det var på helt andre punkter Exploreren falt igjennom. Den falt nok igjennom på chassi og på sikkerhet hvis man ser på poengene.
Du legger litt mer i "dykke" enn det som er ment. Det står *verbalt" at Triumph er den eneste som ikke har slureclutch - og det er da ikke riktig.

At BMW scorer lavere enn de andre kommer vel fra at tester mente clutchen kunne "hogg" ved kraftig pådrag. Jeg har prøvekjørt GSen og merket ikke noe til det - GS clutchen var den beste *jeg* har prøvd.
Det er greit , da misforsto jeg hva du la i utrykket "De dykker Exploreren ganske kraftig for ikke å ha slureklutsj "
Jeg trodde du mente at de trakk så mange poeng for dette at det var derfor Exploreren fikk 4 plassen poengmessig. :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

jonnykr skrev:
Der fikk Ducati Multistrada som for øvrig selv kaller sin sykkel for "Touring", skryt for den elektronioske fjæringa med flere innstillinger spesielt på asfalten, men fikk dårligere betyg på grus og litt offroad light p.g.a. 17 tommers hjul foran.

Hvor kaller Ducati sykkelen en touring? De legger jo ganske tydelig fram i sin markedsføring at dette skal være "4 motorsykler i 1", som kan klare litt av alt. Det ligger litt i navnet også; "multi strada" :prop:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

multi-strada ... betyr det fler-veis. eller?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

jhn skrev:multi-strada ... betyr det fler-veis. eller?
Ja, nå sånnt, mange veier :prop:

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Vel..først må BMW'n få tetta girkassa!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Andreas skrev:
jhn skrev:multi-strada ... betyr det fler-veis. eller?
Ja, nå sånnt, mange veier :prop:
Fler-veis-mc høres jo bra ut.
Noen har bare to-veis (dual-sport)
Stakkars de som har en-veis ... de kommer seg jo ikke hjem igjen heller :knegg

Svar