Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.Rottenikken skrev:Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og derfs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
du må være veeeeldig foorsiktig med den blandinga di.Costrol olja blir jo veldig forurensa dersom du tynner den ut med biltema olje.Duville skrev:ejs skrev:Duville skrev:Hm - er det ENDA noen som ikke har fått vår enda. Dette var da vinterkrangel som kan tas opp til vinteren igjen. Da skal teoriene vi har praktisert i sommerhalvåret diskuteres.
En sak vi har til gode å diskutere er dette med svingteknikk og kontrastyring - er det noen som har noen erfaringer å dele med oss andre???? - og olje - hva bruker dere andre - jeg sverger til Biltrol 50 - 50 - er det andre som har testet denne?
50 olje,, er det en skikkelig veteran Honda du har.?
Det er en spesialmix av Biltema og Castrol jeg har kommet frem til etter lange tester og som passer utmerket på MCer av god standrd når de fyker gjennom Nodeland

If it ain't broke, I'll break it.
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du skal ikke presse rattet 90 graderRottenikken skrev:Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og derfs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.

Eller gjør det på en stor åpen plass

Jeg forstår ikke hvordan du svinger om du ikke allerede gjør dette o.O


Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.Duville skrev:Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.Rottenikken skrev:Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og derfs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Lurer litt på om du tuller nå. Har ikke du kjørt sykkel i mange år?Rottenikken skrev:Takker!
Det betyr altså at når man vrir styret til høyre så svinger sykkelen til venstre![]()
Mystisk :-)å
Om du vrir styret inn i svingen i 50 km og bare sitter rett opp og ned på sykkelen så kan du nok risikere å få deg en ubehagelig overraskelse
Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Har sett mcer falle uten kontra jeg - i gå så jeg en som falt når den stod på støtta - heldigvis stod eieren og redda den - på stille skogsveier skjer ofte det samme du bare legger ned mcen mens du kjører rett frem så svinger du den veien du vil og hvis du ikke har forberedt dette så går du ut. Du må ut og prøve....fs650e skrev:Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.Duville skrev:Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.Rottenikken skrev:Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og derfs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Carpa, ikke vri styret, da. Alt annet bare ikke vri. styr sving push, dra alt anna bare ikke vri, det kan du gjøre med klærne når det er blaute....
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Herregud folkens, kom dere ut og kjør!
Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!
Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
ZZR-Erling skrev:Herregud folkens, kom dere ut og kjør!
Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!
Sier du det - er det trening som skal til - nei teori først deretter prksis er det som gjelder - eller tror jeg vi bare har det litt moro og så er det enkelte som er veldig alvorlige, da.....
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du får lese det jeg skriver en gang tilDuville skrev:Har sett mcer falle uten kontra jeg - i gå så jeg en som falt når den stod på støtta - heldigvis stod eieren og redda den - på stille skogsveier skjer ofte det samme du bare legger ned mcen mens du kjører rett frem så svinger du den veien du vil og hvis du ikke har forberedt dette så går du ut. Du må ut og prøve....fs650e skrev:Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.Duville skrev:Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.Rottenikken skrev:Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og derfs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Carpa, ikke vri styret, da. Alt annet bare ikke vri. styr sving push, dra alt anna bare ikke vri, det kan du gjøre med klærne når det er blaute....
Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Har kjørt masse GSX750 med bare 100ccm-lappen da jeg var 17. Var ikke noe vanskelig i det hele tatt...spant sågar laaaange striper på grusenDuville skrev:ZZR-Erling skrev:Herregud folkens, kom dere ut og kjør!
Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!
Sier du det - er det trening som skal til - nei teori først deretter prksis er det som gjelder - eller tror jeg vi bare har det litt moro og så er det enkelte som er veldig alvorlige, da.....

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Det andre er jo rett svinger du 90 grader så får du en overaskelseCarpa skrev:Du får lese det jeg skriver en gang tilDuville skrev:Har sett mcer falle uten kontra jeg - i gå så jeg en som falt når den stod på støtta - heldigvis stod eieren og redda den - på stille skogsveier skjer ofte det samme du bare legger ned mcen mens du kjører rett frem så svinger du den veien du vil og hvis du ikke har forberedt dette så går du ut. Du må ut og prøve....fs650e skrev:Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.Duville skrev:Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.Rottenikken skrev:Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og derfs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Carpa, ikke vri styret, da. Alt annet bare ikke vri. styr sving push, dra alt anna bare ikke vri, det kan du gjøre med klærne når det er blaute....
Carpas Crap a talk

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
poulet_cavalier skrev:Fasit: [video]https://www.youtube.com/watch?v=bVWNinsmkAw[/video]Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Jeg så hele filmen nå. Virkelig mye å lære her så den kan anbefales til alle

There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hei har vært ute å kjørt en lang tur i dag, ca 35 mil. Hokksund-nesbyen-tunhovd-veggli-kongsberg-hokksund.. Jeg så hele den overnevnte filmen i går jeg også. Øvd meg masse på "trottlekontroll" som de kaller det med å få sykkelen i perfekt balanse gjennom svingen osv. Men da jeg legger ned sykkelen til beina mine tar i bakken (på fothvilerne) har jeg fortsatt "kyllingstriper" når jeg kom hjem? Er det noen som ikke har de stripene i det hele tatt? Veit liksom ikke om jeg er på grensa eller ei?
Kjører fz6. Møtte forresten kun 5-6 motorsykler i dag på hele turen? Hvor er dere, på jobb når det er finvær?
Kjører fz6. Møtte forresten kun 5-6 motorsykler i dag på hele turen? Hvor er dere, på jobb når det er finvær?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
JA, "rub it in", vi er på jobb og ser ut på finværet!Thimian skrev:Møtte forresten kun 5-6 motorsykler i dag på hele turen? Hvor er dere, på jobb når det er finvær?
](./images/smilies/grrr.gif)
Ad spm om kyllingstriper så var jeg mye mer opptatt av det til å begynne med, nå kjører jeg bare tur. Er jeg nede med fothvilerne en gang i blant så gjør det ikke så mye med "kyllingstripene" fordi mengden er såpass liten i forhold til all rett-fram kjøringa og mer moderate svinger. Touring dekk er også ganske slitesterke.
Hvis du virkelig ønsker å få sett effekt, så bør du a) ha sportsdekk (myk "klister" gummi som blir varm og slites fort) b)helst kjøre ruter med myyyye svinger (eller på bane) og c) sjekke at fothvilerne ikke er senket (vanlig mod på mange sykler for å få mindre spiss benvinkel). Fortsatt kan enkelte sykler sette begrensninger i forhold til hvor langt du kommer ned i svingen og altså hvor mye du får slitt helt på kanten av dekket.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#