Vi har et Sony kamera som er kanskje 6-7 år gammelt og som lagrer opptak på DV-kassetter.
Disse kan minne litt om kassettbånd for lyd, som vi benyttet på 70- og 80-tallet.
Nå er saken den at jeg gjerne skulle hatt disse opptakene over på et digitalt format, feks
DVD-plater (som muligens er i ferd med å bli avleggs de og).
Instruksjonsboken for kameraet mangler ("DCR-HC42E PAL"), men en ekspeditør på den lokale
Expert-butikken mente at signalene skulle tas fra kamera og over på en PC med DVD-brenner
(og ikke direkte fra kamera til DVD-spiller).
Da må jeg begynne å lete etter en kabel som har de riktige signalene (audio og video / lyd og bilde).
Et spørsmål er da: Hvilken, eller hvilke av følgende tilkoplinger er nødvendige og tilstrekkelige for
formålet? ;
Kamerat plasseres i en slags sokkel med USB-tilkopling, en merket "DV", "DC in" og A/V,
som avbildet.
Mini DV og overføring fra bånd til digitalt format?
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Mini DV og overføring fra bånd til digitalt format?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Re: Mini DV og overføring fra bånd til digitalt format?
Jeg balet en stund mye med disse mini-DV kameraene ... hadde vel på det meste 5 stk i drift samtidig. Alle hadde forskjellige tilkoblinger ... det er stund siden og jeg husker dårlig ...
Det er USB mellom "sokkelen" og PC?
Jeg tror du kan bruke både den det står "DV" på, og den det står A/V på ... det avhenger jo av hvilke kabler, og hvilket kamera du har.
Noen kamera hadde DV-ut .... altså digital video-utgang ... andre bare analog A/V (audio/video), vanligvis en mini-jack.
En annen ting ... jeg ville ikke ha lagret filmene som DVD ... jeg vil huske det var mye plunder med å hente de tilbake til PC. De ble konventert til et annet format på vei til DVD, og tilbake på PC'n plagdes jeg med å finne program som kunne bearbeide disse filene. Å se de på en DVD-spiller går jo greit ... men om du skal editere noe i ettertid blir det litt annerledes.
Mulig kvaliteten også ble noe dårligere etter å ha konvertert de att og frem et par ganger
Jeg lagret de på en hardisk som AVI, de tar da ganske stor plass, men er i originalformatet.
Men det er jo kommet mye ny programvare siden den gang, så det er kanskje en annen sannhet som er gjeldende nå.
Så, om vi skal konkludere med noe, så må det være at jeg husker lite, og muligens feil, og at du kanskje har kastet bort et par minutter på et lite nyttig svar. Beklager det. 
Jeg tror du kan bruke både den det står "DV" på, og den det står A/V på ... det avhenger jo av hvilke kabler, og hvilket kamera du har.
Noen kamera hadde DV-ut .... altså digital video-utgang ... andre bare analog A/V (audio/video), vanligvis en mini-jack.
En annen ting ... jeg ville ikke ha lagret filmene som DVD ... jeg vil huske det var mye plunder med å hente de tilbake til PC. De ble konventert til et annet format på vei til DVD, og tilbake på PC'n plagdes jeg med å finne program som kunne bearbeide disse filene. Å se de på en DVD-spiller går jo greit ... men om du skal editere noe i ettertid blir det litt annerledes.
Mulig kvaliteten også ble noe dårligere etter å ha konvertert de att og frem et par ganger
Jeg lagret de på en hardisk som AVI, de tar da ganske stor plass, men er i originalformatet.
Men det er jo kommet mye ny programvare siden den gang, så det er kanskje en annen sannhet som er gjeldende nå.

- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Re: Mini DV og overføring fra bånd til digitalt format?
Takk skal du ha. Flere gode råd her.. Det er USB på sokkelen, ja. At det kan være gunstig å lagre i AVI-format er blandt de poengene jeg merker meg.jhn skrev:Jeg balet en stund mye med disse mini-DV kameraene ... hadde vel på det meste 5 stk i drift samtidig. Alle hadde forskjellige tilkoblinger ... det er stund siden og jeg husker dårlig ...
Så, om vi skal konkludere med noe, så må det være at jeg husker lite, og muligens feil, og at du kanskje har kastet bort et par minutter på et lite nyttig svar. Beklager det.
Jeg får forsøke å lete kabler og..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80