Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

JohnnyTh skrev:
jonnykr skrev:
JohnnyTh skrev:Eventyr for meg har ikke så mye med om man kjører på asfalt eller grus, men at man drar steder der ikke alle naboene har vært året før. Oppdage nye ting og forholde seg til fremede kulturer.
At man tar seg en liten offroad tur og kjører litt der som jo og er veldig morro, men jeg synes det er mindre eventyr enn hvis man har funnet seg en smal asfalt vei , som man ikke vet hvor ender, oppover en fjellside i Marokko eller Italia. Eller et helt annet sted.

Syn det er så få steder i Norge man kan kjøre offroad uten at man må gå like i fengsel.
Blir litt kjedelig å hele tiden måtte begrunne dette. Dette handler ikke om hva den enkelte definerer seg og sitt som. Det handler om et eget segment med konstruksjoner, men for et eget bruksområde man kaller adventurekjøring. Her har "offroad" egenskapene alltid stått i fokus, noe de fremdeles gjør. Det er jo NETTOPP derfor disse syklene testes blant annet "offroad".

Og skal man diskutere dette, så må man ha et felles begrep for hva "adventuresykler" er, eller i hvertfall var fundert på. Nemlig egenskaper on og off road.

Og en produsent som prioriterer asfalt og utstyrer sin modell med 17 hjul rundt baut og i tillegg selv kaller den en "Touring", blir ingen "Adventuresykkel" fordi den også kan kjøres på grus. Derfor er det en smule forvirring her, da noen tester ikke har den med, mens andre tester har den med.

Og med kraftig motor, heftig fjæring og SPESIELT grunnet sitt 17 hjul foran som gjør den mye mer stabil spesielt på svingete asfaltveier, så blir det etter min og mange andres mening feil å sammenligne den med andre merker som med 19 og 21 framhjul fokuserer mer på "offroad" egenskapene som en Adventuresykkel bør ha.
Du trenger ikke hele tiden begrunne det, for vi har ikke en felles forståelse for begrepet Eventyr touring. Mange kaller det nemlig det og. Jeg kjørte mye offroad i ungdomen, eller cross som vi kalte det. Lovligheten av det vi drev med var nok ikke helt klar for oss da. Men at jeg var på eventyr det følte jeg aldri:)
Feil det vi snakker om er BEGREPET "Adventure" relatert til Motorsykkel. Hva du føler eller ikke føler har da null med det å gjøre. "Eventyr Touring" har jeg ikke sett som et begrep før du lanserer det nå.

Noe som bare skaper mer begrepsforrvirring her.
Sist redigert av jonnykr den 21 apr 2013, 23:40, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

jonnykr skrev: Etter min mening kun basert på hva jeg har lest og tester/videoer samt hva Ducati selv kaller sin Multistrada nemlig en Touring, så mener jeg at den plasserer seg mellom sportstouring og adventure og passer best som en cross country touring. En Touring som KAN kjøres på grusvei.

Og det er jo ikke et dårlig skussmål det.
Det den egentlig er, er en superbike på stylter med rett-opp-og-ned-sittestilling. Det er egentlig hovedgrunnen til at jeg ville ha en Multi. At man kan hive på den kofferter å dra på langtur med passasjer, enten på asfalt eller grus, er bare en stor bonus :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Fra Wikipedia:
Adventure touring

The adventure touring motorcycle concept encompasses dual-sport motorcycles designed specifically to provide long range touring capabilities both on roads and off roads with the intent of making virtually any destination reachable.[2] Motorcycles in this category share a unique combination of traits that provide them very high ground clearance (for off-road purposes), large fuel reserves, large displacement, under stressed engines for high reliability and heavy torque output but good high-speed highway behavior and handling. These combinations, along with their weight and large size, separates them from traditional off-road, enduro, and motocross motorcycles.

Jeg har bare oversatt det, delvis i alle fall :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Hadde ikke tenkt å blande meg, men måtte bare.. :prop:
I min verden er Touring laget for asfalt, R-sykkel for asfalt og bane, offroadsykler for offroad, og alle andre eventyr/adventure/reise-enduro eller hva f... man velger å kalle grisen. Alle disse dere diskuterer her, er beregnet på UFORUTSIGBARHET. Dersom du cruiser på motorveien i 200 km/t og så er det plutselig slutt på veien, så takler den det. Det samme om du er på et offroad-eventyr, og plutselig er det slutt på villmarka, og du må bruke 1 uke på å kjøre igjennom byer og motorveier.. Ja da takler den det også. UFORUTSIGBARHETS-SYKLENE er laget for å klare det meste av terreng i større eller mindre grad. Føreren derimot.. ?? :terge
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Hadde ikke tenkt å blande meg, men måtte bare.. :prop:
I min verden er Touring laget for asfalt, R-sykkel for asfalt og bane, offroadsykler for offroad, og alle andre eventyr/adventure/reise-enduro eller hva f... man velger å kalle grisen. Alle disse dere diskuterer her, er beregnet på UFORUTSIGBARHET. Dersom du cruiser på motorveien i 200 km/t og så er det plutselig slutt på veien, så takler den det. Det samme om du er på et offroad-eventyr, og plutselig er det slutt på villmarka, og du må bruke 1 uke på å kjøre igjennom byer og motorveier.. Ja da takler den det også. UFORUTSIGBARHETS-SYKLENE er laget for å klare det meste av terreng i større eller mindre grad. Føreren derimot.. ?? :terge
God beskrivelse. men 200 km/t hørtes slitsomt ut på en sånn sykkel type i lengden, men det vet vel dere som kjører sånn best :)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
God beskrivelse. men 200 km/t hørtes slitsomt ut på en sånn sykkel type i lengden, men det vet vel dere som kjører sånn best :)
Satt på spissen, men kjenner jeg folkene her rett, er det sikkert noen som vil hevde at det er bare barnemat.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

JohnnyTh skrev:Fra Wikipedia:
Adventure touring

The adventure touring motorcycle concept encompasses dual-sport motorcycles designed specifically to provide long range touring capabilities both on roads and off roads with the intent of making virtually any destination reachable.[2] Motorcycles in this category share a unique combination of traits that provide them very high ground clearance (for off-road purposes), large fuel reserves, large displacement, under stressed engines for high reliability and heavy torque output but good high-speed highway behavior and handling. These combinations, along with their weight and large size, separates them from traditional off-road, enduro, and motocross motorcycles.

De kalles jo så mye og mangt. Det som beskrives her er et konsept, selv om det faktisk passer mye bedre enn "AdventureBikes" som i utgangspunktet er offroadere tilpasset for vei og ikke omvendt.

Det jeg skrev var at JEG aldri har sett de bli kalt det før, heller ikke i denne etter hvert lange debatten. Og det JEG i hvertfall fremdeles diskuterer er begrepet "Adventuresykler" og hva som tidligere i hvertfall lå i det begrepet.

Og når man prioriterer asfalt på bekostning av offroad og utstyrer sykkelen med et lavere og bredere framdekk noe som er ugunstig ofroad, så er den ikke en Adventure sykkel.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
Satt på spissen, men kjenner jeg folkene her rett, er det sikkert noen som vil hevde at det er bare barnemat.. :lol
Det meste av terreng i større eller mindre grad? :-k
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

[/quote]
Og når man prioriterer asfalt på bekostning av offroad og utstyrer sykkelen med et lavere og bredere framdekk noe som er ugunstig ofroad, så er den ikke en Adventure sykkel.[/quote]

Men, hvis det, mot din formodning, viser seg at det likevel funker som bare det på grusen, hva er det for slags sykkel da :mk

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Tja, om det plutselig er slutt på motorveien i 200 kmt og du drar rett ut i terrenget, så tror jeg stoltheten får seg en skikkelig trøkk gitt. :lol

De er vel heller bygget for forutsigbarhet på alle underlag vel? :mk
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

For øvrig er det ikke rart det blir begrepskaos. For ikke har nå Adventure Touring også blitt lansert i tillegg til Adventuresykler, Reisenduroer, DualSport, Alloundere, Flerbrukssykler, o.s.v. men man kan også se de beskrevet som adventure trail bikes og monster trail / desert rally bikes. :scratch

I tillegg har jo Honda sin Cross Country Touring. :mk

Kjært barn har tydligvis mange navn. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
Adventure touring

De kalles jo så mye og mangt. Det som beskrives her er et konsept, selv om det faktisk passer mye bedre enn "AdventureBikes" som i utgangspunktet er offroadere tilpasset for vei og ikke omvendt.

Det jeg skrev var at JEG aldri har sett de bli kalt det før, heller ikke i denne etter hvert lange debatten. Og det JEG i hvertfall fremdeles diskuterer er begrepet "Adventuresykler" og hva som tidligere i hvertfall lå i det begrepet.

Og når man prioriterer asfalt på bekostning av offroad og utstyrer sykkelen med et lavere og bredere framdekk noe som er ugunstig ofroad, så er den ikke en Adventure sykkel.
Du er, som jeg muligens har nevnt tidligere, veldig bestemt og sikker i din sak om hva som ligger i, eller i allefall lå i begrepet "Adventure touring" ... hvor har du det fra, at begrepet var så strengt definert ... har du det fra pålitelig hold ... hvem var det som hadde definisjonsmakten den gang?
For meg ser den definisjonen fra Wikipedia som JohnnyTh har her, 100 % korrekt ut, i dag, og for 20-30 år siden.
Det ser også ut til at det er sånn de fleste andre forstår begrepet.
Det var nok sikkert også den gang, som nå, litt opp til hver enkelt å definere hva som var/er et eventyr eller ikke.
Jeg tror ikke det noen gang har vært meningen at ikke en selv skal få avgjøre hva som er "Eventyr-kjøring" på mc
Adventure blir direkte oversatt eventyr ... jeg har i mange innlegg sagt eventyr, og trodde du satte de to ordene i forbindelse med hverandre ... at du så den soleklare sammenhengen, siden de betyr nøyaktig det samme.

Ang. villrein. WWF sier: "Bestanden i Norden er
blitt sterkt redusert de siste 150 åra pga konkurranse med tamrein og jaktpress. I dag er
villrein utryddet i Nord-Norge, Sverige og Finland."
http://awsassets.wwf.no/downloads/faktaark_villrein.pdf

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
Adventure touring

Du er, som jeg muligens har nevnt tidligere, veldig bestemt og sikker i din sak om hva som ligger i, eller i allefall lå i begrepet "Adventure touring" ... hvor har du det fra, at begrepet var så strengt definert ... har du det fra pålitelig hold ... hvem var det som hadde definisjonsmakten den gang?
For meg ser den definisjonen fra Wikipedia som JohnnyTh har her, 100 % korrekt ut, i dag, og for 20-30 år siden.
Det ser også ut til at det er sånn de fleste andre forstår begrepet.
Det var nok sikkert også den gang, som nå, litt opp til hver enkelt å definere hva som var/er et eventyr eller ikke.
Jeg tror ikke det noen gang har vært meningen at ikke en selv skal få avgjøre hva som er "Eventyr-kjøring" på mc
Adventure blir direkte oversatt eventyr ... jeg har i mange innlegg sagt eventyr, og trodde du satte de to ordene i forbindelse med hverandre ... at du så den soleklare sammenhengen, siden de betyr nøyaktig det samme.

Ang. villrein. WWF sier: "Bestanden i Norden er
blitt sterkt redusert de siste 150 åra pga konkurranse med tamrein og jaktpress. I dag er
villrein utryddet i Nord-Norge, Sverige og Finland."
http://awsassets.wwf.no/downloads/faktaark_villrein.pdf
Nei, jeg snakker IKKE om Adventure Touring, det er det du som gjør. Jeg derimot snakker om Adventure sykler og om Adventure kjøring. Og nå gidder jeg rett og slett ikke å begrunne det mer. Jeg har gjentatt meg selv til det kjedsommelige og nok er nok, selv for meg.

Wikipedia er så full av feil at å stole på det er ren naivitet. Men det får være opp til dere selv. :sk?

Ang Villrein så blir Fjellrein i Sverige forvaltet som villrein. Så om det var tam Villrein eller vill tamrein jeg så driter jeg i for det spiller ingen rolle for argumentet om at den ruta som nevnes er en adventurereise. Og når det som du sier ikke finnes villrein der heller, hvor er Adventuren hen da? Tamrein og lav? Poenget er at jeg har kjørt i det området som nevnes villrein eller ikke og det er ikke mye Adventurekjøring over det utover en fin langtur med variert natur.

Det er rett og slett en Touring langtur.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:For øvrig er det ikke rart det blir begrepskaos. For ikke har nå Adventure Touring også blitt lansert i tillegg til Adventuresykler, Reisenduroer, DualSport, Alloundere, Flerbrukssykler, o.s.v. men man kan også se de beskrevet som adventure trail bikes og monster trail / desert rally bikes. :scratch

I tillegg har jo Honda sin Cross Country Touring. :mk

Kjært barn har tydligvis mange navn. :D
Du jonny, du jonny, du er jo ett helt forum alene.. :D
Det er jo alltid du som har faciten uannsett emne.
Men sånn som jeg har lest dette er kun du som misforstår bgrepet Adventuresykkel :scratch
Så hvis Yamaha som du referer til tidligere i tråden prioriterer offroadegenskaper før asfaltegenskaper, så fortjener ikke den Adventurestempelet siden de som gjør det motsatt heller ikke gjør det?
Jeg er fra samme omeråde som deg, men jeg er ikke fra stomperudbygda, og jeg har aldri hørt at Adventureberepet er som du beskriver. Det må være veldig lokalt hos deg. Jobbet hos en Hondaforhandler 86-90 da de første adventuresyklene dukket opp og det var aldri snakk om dette der heller.
Den BMW som du snakker om kom samtidig med Honda XL 600 LM og Yamaha XT 600 Tenere.
Dette var vanlig " offroadere" men med stor bensintank basert på Paris-Dakar. Det var denne type sykkel som ble brukt der i denne perioden.
Men siden disse syklene suger på vei ble de vidreutviklet til det det er i dag.
De har gått fra å være offroadsykler til adventuresykler og mye mer brukervennlige.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Adventure bikes er laget for lange etapper på vei og så ta seg frem når veien er slutt. Altså adventure touring. Det har ingenting med ren offroadkjøring å gjøre.
Du mener altså at wikipedia er full av feil men du tar aldri feil?

Svar