Protune kan du på en enkel forklart måte, sammenligne med RAW format på bilder. Det gir rom for mye mer redigering i etterkant. Er du ikke god på dette, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å skru det av, å la autofunksjonene i kamera ta seg av hvitbalanse osv.TheHaughom skrev:
Og så over til et annet spørsmål: Er det noen som har fått gode resultater ved bruk av Protune? Har fått med meg at dette skal være "the shit" når det kommer til redigering i etterkant, men jeg får ikke samme fargegjengivelsen osv. som i "normal" modus. Detaljene blir bedre, men vektlegger heller skikkelige farger kontra flatt/diffust bilde med mer detaljer...
Ser du en film som har vært filmet med protune, ser den falt og livløs ut. Nesten ut som kvaliteten er langt bak om du kjører uten protune. Med protune lagrer kamera opp til 3 ganger så mye info om bildet som uten. Jeg har prøvd litt, men blir sittende så lenge å redigere bildet at jeg la det fra meg inntil videre

Tror det muligens finnes noen bra how to filmer på youtube om du søker litt :-)
TheHaughom skrev:Ang. Timelapse er det regnestykker for å få det til å gå "smooth".
30fps er vanlig film - dette er minimum om det skal gå "smooth". Halverer du fps dobler du hastigheten, 15fps = dobbel hastighet.
Går du for 1 bilde per 2 sek bør du derfor kjøre det i 60 ganger hastighet. Ett bilde per 10 sek bør kjøres i 300 gangers hastighet.
Kan også være høyere hastighet avhengig av effekt etc.