RuneMC's blogg
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Sted: Andebu
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Jaggu på tide med egen blogg ja! Vi tar'n igjen neste gang RuneMC
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Ja det var på tide at du fikk deg egen blogg. Du legger jo ut så mange fine bilder og turbeskrivelser rundt i nærmiljøet
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
@L-NA: Takk, hyggelig å høre... trur det er noen debattanter som lider litt av vinter-PMS ennå :-)
@ojda - aha, det forklarer saken
@Lordshaft, @Bjønnavind, @Carpa - takk, og ok, ok, tar den.
Men, vet dere hva annet som jaggu var på tide?
Det oppdaget jeg jo etter at jeg hadde skiftet dekket igår... det var en sånn blank metallplett i det gamle dekket
Dro den ut nå, og det var en skikkelig skrue, og kjente med fingertuppen på baksiden at den hadde gått igjennom, men tydeligvis hadde den blitt sittende godt. Snakk om å ha gullhår et visst sted
Så til alle som skal kjøre opp denne våren, ta lærdom av min sløvhet... i tillegg til å a) sjekke lufttrykk og b) minimum mønsterdybde (1,6 mm) så er det også lurt å av og til c) ta en VISUELL SJEKK av dekket
@ojda - aha, det forklarer saken
@Lordshaft, @Bjønnavind, @Carpa - takk, og ok, ok, tar den.
Men, vet dere hva annet som jaggu var på tide?
Det oppdaget jeg jo etter at jeg hadde skiftet dekket igår... det var en sånn blank metallplett i det gamle dekket
Dro den ut nå, og det var en skikkelig skrue, og kjente med fingertuppen på baksiden at den hadde gått igjennom, men tydeligvis hadde den blitt sittende godt. Snakk om å ha gullhår et visst sted
Så til alle som skal kjøre opp denne våren, ta lærdom av min sløvhet... i tillegg til å a) sjekke lufttrykk og b) minimum mønsterdybde (1,6 mm) så er det også lurt å av og til c) ta en VISUELL SJEKK av dekket
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Måtte lære på samme måten selv før jeg begynte å sjekke dekkene mine regelmessig.
Veldig god påminnelse dette!
Tørr jeg spørre hvilke dekk du går for denne gangen? :-# Det er jo et ømt tema, på lik linje med olje
Veldig god påminnelse dette!
Tørr jeg spørre hvilke dekk du går for denne gangen? :-# Det er jo et ømt tema, på lik linje med olje
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Sted: Andebu
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Jeg må også bli flinkere til å sjekke dekka! Har alltid med et repkit, men er jo greit å unngå punktering hvis man kan!LordShaft skrev:Måtte lære på samme måten selv før jeg begynte å sjekke dekkene mine regelmessig.
Veldig god påminnelse dette!
Tørr jeg spørre hvilke dekk du går for denne gangen? :-# Det er jo et ømt tema, på lik linje med olje
Jeg tror han går for PilotPower!!
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Det dekket der var da ikke mye slitt, så jo ikkeno av Corden jo
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Vil først si at det er bra at RuneMC endelig er på banen med egen blogg ! Fyren er jo en ræcer på foto og til å finne fine veier og kjøreruter som bare ligger der og venter på oss som ikke bor så langt unna. Veldig bra!ArcticTiger skrev:Det dekket der var da ikke mye slitt, så jo ikkeno av Corden jo
Også må jeg si meg enig med ArcticTiger; dekket er slitt først når korden danner nytt dekkmønster !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Da har jo jeg en del igjen av dekkene mine skjønner jeg
Carpas Crap a talk
Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Carpa skrev:Da har jo jeg en del igjen av dekkene mine skjønner jeg
Carpas Crap a talk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Jo'a...Carpa skrev:Da har jo jeg en del igjen av dekkene mine skjønner jeg
Carpas Crap a talk
Men jeg skal nok skynde meg å legge til at dekk med kordmønster bør forbeholdes oss med noe erfaring - ikke nybegynnere...
Å kjøre med slike innebærer tross alt en viss risiko...
Ikke det at jeg gjør det i tide og utide, men det har forekommet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Brukte samme type dekk som satt på - Anakee2 (bestilte ifjor høst, så det har stått i garasjen en god stund)
Blir vel Anakee3 på neste sett, men kan ikke fri meg helt fra at grøvre mønster på Anakee2 er en fordel på grus... men testerne påstår jo noe annet, så får stole på det.
Synes alltid jeg har hatt topp grep med dette dekket. Det blir ikke særlig varmt å ta på selv etter mye kjøring, bare lunkent, men sitter godt om det er minusgrader, sol eller regn. (Eneste er våte ferister... da kan det skli fort sideveis... respekt for ferister i sving )
Bakdekket holdt ca 17000 km, men da har jeg tynt det litt - er nok best å skifte litt tidligere med tanke på skikkelige regnskyll.
@ArcticTiger & AJ - nå må dere ikke være et dårlig forbilde for de som kjører opp snart da... "Både AT og AJ sa at corden skulle synes... åsså strøyk jeg på det! "
Blir vel Anakee3 på neste sett, men kan ikke fri meg helt fra at grøvre mønster på Anakee2 er en fordel på grus... men testerne påstår jo noe annet, så får stole på det.
Synes alltid jeg har hatt topp grep med dette dekket. Det blir ikke særlig varmt å ta på selv etter mye kjøring, bare lunkent, men sitter godt om det er minusgrader, sol eller regn. (Eneste er våte ferister... da kan det skli fort sideveis... respekt for ferister i sving )
Bakdekket holdt ca 17000 km, men da har jeg tynt det litt - er nok best å skifte litt tidligere med tanke på skikkelige regnskyll.
@ArcticTiger & AJ - nå må dere ikke være et dårlig forbilde for de som kjører opp snart da... "Både AT og AJ sa at corden skulle synes... åsså strøyk jeg på det! "
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Jeg har sett flere tester av Anakee 3, disse får veldig mye skryt. Så tror nok det kan være ålreit å prøve
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
RuneMC skrev:
@ArcticTiger & AJ - nå må dere ikke være et dårlig forbilde for de som kjører opp snart da... "Både AT og AJ sa at corden skulle synes... åsså strøyk jeg på det! "
Sant det, RuneMC...
Godt du holder oss i ørene
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Fortsatt ikke den store sommervarmen om dagen, men jeg utnytter nå ihvertfall den daglige jobb-pendlingen og gjør en liten tur av den.
Her er dagens rute: http://goo.gl/maps/R1m05
Notater fra dagens pendling til jobb (A-C):
- vær obs på biler foran på forkjørsveien til Asker som litt før Bondivann bråbremser for å slippe inn biler som har vikeplikt
- Nissan Leaf er blitt en storselger, dessverre. De er like brede som vanlige personbiler og sånn sett verre å passere i kollektivfeltet enn iMiev, Peugeot 106 og Buddy etc... sjåførene virker også mindre oppmerksomme ift MC'er...
Notater fra dagens pendling fra jobb (C-M):
- Nye kollektivfelt og kjøremønster ved Oslo S/Operaen funker ikke helt ennå, stopper helt opp
- Innsnevring i første del av gml Mossevei skaper ekstra forsinkelse (skal visst holde på et par år med ny vei til Sørenga)
- Brukbar flyt ellers via først kollektivfelt og grei men litt rykk & napp kø til motorveien begynner.
- Avkjøring mot Ingierstrand/Tyrigrava, lite trafikk og fine svinger. Her storkoser jeg meg.
- Samme gjelder fra avkjøringen til Nesodden og de fine svingete bakkene. Pleier ofte å ta denne veien, for bedre trening på svingete vei kombinert med kupert terreng er det vanskelig å finne. Selvfølgelig er det alltid biler foran i rushtiden, men tar det litt sportslig - det er god trening å avpasse fart med gass/brems/cutch/gir også. Heldigvis var det sikkert erfarne jobbpendlere foran idag så holdt brukbar fart til å begynne med, men dabbet av/køet seg i de skarpeste svingene.
- Fra man svinger av ved F, så er det oftest veldig liten trafikk og morsom vei videre til rundkjøringen før Oslofjordtunnelen. En bonus ved å ta denne veien er at det er enkelt å snu hvis Oslofjordtunnelen skulle være stengt. Alternativet er å måtte takle en kø i f.eks. Frogntunnelen.
- Stint av eksos i Oslofjordtunnelen, og folk kjører i 60 for å være på sikre siden ift gjennomsnittsmålingen som er nedoverbakken i hver retning. Jeg skjønner jo at det blir stopp der da... på vei oppover, to biler foran meg så var det en personbil med et slikt ekstra skilt som henges utenpå sykkelstativ, og det hang plutselig på skrå med ene hjørnet nede i asfalten så gnistene føyk... på med varsellys og stopp på den bilen. Heldigvis to felt der så greit å passere.
- Fra Sætre til Klokkarstua lå to tømmerbiler foran meg. Fant fort ut at her var det best å holde goood avstand ettersom det blåste gavmilde mengder barkrester av lassene.
- Klokkarstua - Hyggen - Røyken: lite trafikk og fint som alltid
Her er dagens rute: http://goo.gl/maps/R1m05
Notater fra dagens pendling til jobb (A-C):
- vær obs på biler foran på forkjørsveien til Asker som litt før Bondivann bråbremser for å slippe inn biler som har vikeplikt
- Nissan Leaf er blitt en storselger, dessverre. De er like brede som vanlige personbiler og sånn sett verre å passere i kollektivfeltet enn iMiev, Peugeot 106 og Buddy etc... sjåførene virker også mindre oppmerksomme ift MC'er...
Notater fra dagens pendling fra jobb (C-M):
- Nye kollektivfelt og kjøremønster ved Oslo S/Operaen funker ikke helt ennå, stopper helt opp
- Innsnevring i første del av gml Mossevei skaper ekstra forsinkelse (skal visst holde på et par år med ny vei til Sørenga)
- Brukbar flyt ellers via først kollektivfelt og grei men litt rykk & napp kø til motorveien begynner.
- Avkjøring mot Ingierstrand/Tyrigrava, lite trafikk og fine svinger. Her storkoser jeg meg.
- Samme gjelder fra avkjøringen til Nesodden og de fine svingete bakkene. Pleier ofte å ta denne veien, for bedre trening på svingete vei kombinert med kupert terreng er det vanskelig å finne. Selvfølgelig er det alltid biler foran i rushtiden, men tar det litt sportslig - det er god trening å avpasse fart med gass/brems/cutch/gir også. Heldigvis var det sikkert erfarne jobbpendlere foran idag så holdt brukbar fart til å begynne med, men dabbet av/køet seg i de skarpeste svingene.
- Fra man svinger av ved F, så er det oftest veldig liten trafikk og morsom vei videre til rundkjøringen før Oslofjordtunnelen. En bonus ved å ta denne veien er at det er enkelt å snu hvis Oslofjordtunnelen skulle være stengt. Alternativet er å måtte takle en kø i f.eks. Frogntunnelen.
- Stint av eksos i Oslofjordtunnelen, og folk kjører i 60 for å være på sikre siden ift gjennomsnittsmålingen som er nedoverbakken i hver retning. Jeg skjønner jo at det blir stopp der da... på vei oppover, to biler foran meg så var det en personbil med et slikt ekstra skilt som henges utenpå sykkelstativ, og det hang plutselig på skrå med ene hjørnet nede i asfalten så gnistene føyk... på med varsellys og stopp på den bilen. Heldigvis to felt der så greit å passere.
- Fra Sætre til Klokkarstua lå to tømmerbiler foran meg. Fant fort ut at her var det best å holde goood avstand ettersom det blåste gavmilde mengder barkrester av lassene.
- Klokkarstua - Hyggen - Røyken: lite trafikk og fint som alltid
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!
Pussig at du nevner det...RuneMC skrev: - Nissan Leaf er blitt en storselger, dessverre. De er like brede som vanlige personbiler og sånn sett verre å passere i kollektivfeltet enn iMiev, Peugeot 106 og Buddy etc... sjåførene virker også mindre oppmerksomme ift MC'er...
Her en testrapport om mitt inntrykk av nettopp Nissan LEAF...:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering