LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av LordShaft »

Var inne tok helseattest for Røykdykkere i dag.

Kjekt å se at helsen er blitt såpass mye bedre den siste tiden. Mye høyere fokus på å gjøre de riktige tingene for min kropp. Det som var litt mer bekymringsverdig er at jeg har fått en anelse svekket hørsel etter noen år i nordsjøen. Jeg har tydeligvis ikke vært flink nok å bruke beskyttelse der ute :eh

Ikke noe alvorlig, men det er en begynnelse som går veldig fort om jeg ikke passer ekstra godt på framover.

Å folk lurer på hvorfor det er lurt å kjøre med øreplugger på sykkel :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av LordShaft »

Ja vindsuset tar veldig på hørselen. Jeg blir veldig fort sliten i ørene og hodet om jeg glemmer propper. Det er direkte ubehagelig. Å da har jeg prøvd med forskjellige hjelmer. Ikke en jeg har prøvd er "god nok" på akkurat dette.

Men nå er det uansett ikke ubehagelig å kjøre med propper. Ikke vanskelig å oppfatte lyder rundt deg heller (som mange tror).
Ta vare på hørselen deres. Det er ikke noe kult å miste den i ung alder.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av SuperMorten »

Kjøpte mine propper her: http://hantek.no/orepropper" onclick="window.open(this.href);return false; Litt dyre, men veldig bra. Spesialtilpasset filter for mc bruk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av erlend_cbr »

Da jeg kjørte inn i Operatunnellen østover, ble jeg litt skremt hvor høylydt det var - mye mer enn det jeg husket. Kom senere på at det må ha vært mye piggdekk som skapte kraftig resonans i veggene, for det var faktisk helt øredøvende.

Propper kjøpes inn i morgen, ja.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev:Kjøpte mine propper her: http://hantek.no/orepropper" onclick="window.open(this.href);return false; Litt dyre, men veldig bra. Spesialtilpasset filter for mc bruk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
1500,- for et par ørepropper kan sies å være litt stivt ja :-)å men det er vel få som kan skilte med samme komfort og med de mulighetene.
Er det noen som driver med dette i Bergen tro :scratch Eller må en helt til oslo :mc2
erlend_cbr skrev:Da jeg kjørte inn i Operatunnellen østover, ble jeg litt skremt hvor høylydt det var - mye mer enn det jeg husket. Kom senere på at det må ha vært mye piggdekk som skapte kraftig resonans i veggene, for det var faktisk helt øredøvende.

Propper kjøpes inn i morgen, ja.
Det er ekstremt mye støy fra piggdekk. Merker jo bare det selv i egen bil de første dagene etter du har skiftet dekk :D
Jo tidligere ute du er å passe på hørselen, jo bedre er det. Vi er alt for late når det kommer til å putte i hørselvern. Ser spesielt mange på konserter osv som slurver fælt! :[-(

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:
SuperMorten skrev:Kjøpte mine propper her: http://hantek.no/orepropper" onclick="window.open(this.href);return false; Litt dyre, men veldig bra. Spesialtilpasset filter for mc bruk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
1500,- for et par ørepropper kan sies å være litt stivt ja :-)å men det er vel få som kan skilte med samme komfort og med de mulighetene.
Er det noen som driver med dette i Bergen tro :scratch Eller må en helt til oslo :mc2
erlend_cbr skrev:Da jeg kjørte inn i Operatunnellen østover, ble jeg litt skremt hvor høylydt det var - mye mer enn det jeg husket. Kom senere på at det må ha vært mye piggdekk som skapte kraftig resonans i veggene, for det var faktisk helt øredøvende.

Propper kjøpes inn i morgen, ja.
Det er ekstremt mye støy fra piggdekk. Merker jo bare det selv i egen bil de første dagene etter du har skiftet dekk :D
Jo tidligere ute du er å passe på hørselen, jo bedre er det. Vi er alt for late når det kommer til å putte i hørselvern. Ser spesielt mange på konserter osv som slurver fælt! :[-(
På Hantek sine sider står det at de har leverandører over hele landet, hvor man kan ta avstøpning osv.
Er til vurdering selv, men har ikke bestemt meg. 1500 kroner er mye for et par øreplugger, men om de kan redde hørselen er det absolutt verd det.

Kan dog ikke si at jeg blir veldig plaget av vinden...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av LordShaft »

Disse fungerer helt utmerket for meg....

Bilde

Disse passer fint i ørene mine, har alltid en del liggende i "rumpetasken" min :knegg
Eneste er at det kan være litt vanskelig å høre hva folk sier til meg når jeg har fått på hjelmen å er klar til å ta løs :lol Vært en del artige episoder :-#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjøpte støpte ørepropper på MCmessen fra Earfoon. Kosta 1800kr men var litt ekstra på grunn av jeg ville ha de rødfarget.
Sist jeg hadde sike ørepropper så var de støpt i gjennomsiktig materiale. Og jeg lå på kne på en parkeringsplass i Luxenburg i over 60 min og lette etter de nermest usynlige øreproppene etter at jeg mistet de fra tankvesken. Den sitvasjonen ville jeg ikke ha en gang til så nå ble de røde.

Men du verden så behaglig å bruke. Merker når jeg har kjørt lenge uten at jeg blir "ør" i hodet og sliten. Men som nevnt så hører jeg svært lite med ørepropper og hjelm på hodet. En annen bonus er at tale og musikk over interkommen er enda tydlig med ørepropper en uten.

Løp og kjøp!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av LordShaft »

Takk for tipset Johnny :thumleft
Ser helt klart problemet med gjennomsiktige propper.... Det er igrunn lite gjennomtenkt, når det kommer til mc :redface

Jeg får vel se om jeg ikke blir nødt å ta meg råd til noe slikt selv.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av SuperMorten »

Mine 1500 kroners propper kommer i valgfrie farger.



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av TheHaughom »

Elolz skrev:Har brukt HearTech QuietEar de siste årene:
Bilde
3.19$ om en kjøper 2-9 sett, rundt 10$ i frakt. Bra passform for mine ører ihvertfall, og syns de er behagelige. Digger måten de demper lyden på, føles litt åpne og ikke helt tett slik mange propper gjør. Får med meg så mye mer godlyd og stemmer, samtidig som de får vekk støy og vindsus :thumleft

De har også mye annet som sikkert funker bra på EarplugStore
Jeg la inn en ordre på 6 stk, var jo så billige at det var verd å prøve dem.
Håper de funker med intercomen også.

Hvis ikke disse funker blir det vel formstøpte...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av Snikendeugle »

Når det gjelder ørepropper (med lyd), så tror jeg Nokia traff "right on" når de lagde de som hører med Nokia Lumia telefonene sine.
- Veldig bra lyd i de
- Lav profil så de passer fint inn i hjelmen uten å bli dratt av (flate)
- Begge proppene er lagd for hvert sitt øre (i formen), så de sitter godt uten å måtte justere om hele tiden.
- Demper lyd utenfor veldig godt

Aner ikke om de er å få kjøpt "utenom" telefon..

Bilde av mine:
Bilde

EDIT:
Ser ut som at de kan kjøpes separat også, ved navn " Nokia WH-208 ". Temmelig billig også http://www.mytrendyphone.no/shop/nokia- ... 0524p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Snikendeugle den 26 apr 2013, 09:54, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av LordShaft »

Disse så jaggu ikke dum ut for de som vil høre på musikk mens de kjører sykkel :-k
Her kommer det mye god tips... Tusen takk folkens! :thumleft

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av rerell »

Snikendeugle skrev:Når det gjelder ørepropper (med lyd), så tror jeg Nokia traff "right on" når de lagde de som hører med Nokia Lumia telefonene sine.

[...]

Ser ut som at de kan kjøpes separat også, ved navn " Nokia WH-208 ". Temmelig billig også http://www.mytrendyphone.no/shop/nokia- ... 0524p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Beställt! Tack för tips! Fint med musik till/från jobbet tycker jag.

Annars kör jag med Bilsom 303L (large). Passar mig utmärkt. Billiga är de också. Får dispenser med 100 par för runt 200 kr. Kan användas flera gånger, så 100 par räcker "evigt" länge.

Bilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: LordShaft - *Akrapovic montert! Film og bilder S.27*

Legg inn av Svein2 »

Jeg har prøvd mange av disse engangsproppene og min mening er at ingen av dem
slår de formstøpte jeg kjøpte i fjor på hørselsentralen i Elverum. :thumleft
Ellers er det litt moro at i en tråd med skifte av potte går over til å diskutere ørepropper.
Eller forresten, kanskje ikke så rart. :knegg

Svar