Det var da jeg var ung og hadde mopedscooter og slikt.. Vel, tiden har gått, førerkort i samtlige klasser er ervervet, og jeg jobber som bussjåfør, turbuss.. :)
Nok om dèt...
Jeg synes det er litt kjedelig å mangle kl. A/A1 på førerkortet, når jeg har førerkort på alt annet... Så jeg har lurt på å ta lett/tung lappen, og det blir vel tung-mc lappen
jeg kommer til å gå for. Kommer sikkert til å angre på å ta bare lett-mc.. hehe...
Første spørsmål blir da: Hva må jeg regne med i pris på å ta lappen på tung mc? Jeg bor nå utafor lillestrøm, om geografisk tilhørighet har noen betydning...
Spørsmål nr 2: Hvilken sykkel anbefales som førstesykkel? Jeg har igrunn sett for meg at en 125 kubikk er stort nok til jeg får litt trening...
Men hvilket merke? Jeg synes Yamaha Virago er en veldig pen sykkel, og det er en slik type sykkel jeg vil ha. Chopper, heter det vel.... Men er det gode sykler å begynne å kjøre mc med? Noen R sykkel eller sånn framoverlent versting-sykkel skal jeg ikke ha, da kjører jeg vel i filler både meg, sykkelen og førerkortet..

Spørsmål 3: Vekt. Jeg er en spinkel og lett fyr på rundt 75 kg, med en litt dårlig rygg, så jeg trenger noe som ikke veier flerehundreogførti kg som jeg ikke klarer å rette opp om jeg skulle være så uheldig å legge den på siden.. Er Virago'en en relativt lett sykkel vektmessig? eller er det andre chopper-typer jeg heller burde gå for..?
Spørsmål 4: Pris.. Har sett litt på finn, og det er både billige og dyre sykler, og jeg har tenkt ut et budsjett på 15-20.000kr + -til sykkelkjøp
Spørsmål 5: Kjøreutstyr. Er det noe spesielt kjøreutstyr man MÅ ha, sånn foruten hjelm selvsagt..? Jeg kjører som sagt turbuss, og vil komme til å bruke sykkelen til pendling til bussparkeringa, og kunne da tenkt meg noe lett men beskyttende som jeg kan tre utapå uniformen.. Tips?
Også er det vel helt sikkert noen (eller mange) som har gode tips og råd om det meste til en som skal begynne å kjøre sykkel for første gang. Sett bort fra mopedtida i 16-18 års alderen, men det er snart 10 år sida det... (er 25, blir 26