MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev: .... Min gml GPS, den jeg ikke bruker lenger på mc, Garmin Quest, hadde endel rare forslag om å kjøre "over stokk og stein" for å få "raskeste vei" :)
E ikke det et forholdsvis tydelig signal om at du burde bytte sykkel til en type allroad, så vet ikke æ ...
Du kjører vel nødig over "stokk og stein" med ZZR'n?

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av L-NA »

Bare en liten general ting om handle på nett!!!! Jeg kjøpte TomTom Rider nå i Vinter via Norsk Nettsted. Og er rimelig fornøyd med denne. Men så bestilte jeg montering med lading via TomTom sin hjemme side - som er på Norsk. Jeg tenkte ikke over det der og da, siden alt sto skrevet på Norsk. Men nederst på siden deres så står den Nederlandske adressen. Dette førte til en ekstra kostnad på kr 269,- fra UPS Norway AS. for forrtolling :evil Irriterende :sk?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Carpa »

L-NA skrev:Bare en liten general ting om handle på nett!!!! Jeg kjøpte TomTom Rider nå i Vinter via Norsk Nettsted. Og er rimelig fornøyd med denne. Men så bestilte jeg montering med lading via TomTom sin hjemme side - som er på Norsk. Jeg tenkte ikke over det der og da, siden alt sto skrevet på Norsk. Men nederst på siden deres så står den Nederlandske adressen. Dette førte til en ekstra kostnad på kr 269,- fra UPS Norway AS. for forrtolling :evil Irriterende :sk?
Akkurat det der gjelder flere nettbutikker og det virker som om det blir mer og mer vanlig så det er greit å lese leveringsbetingelsene før man bestiller.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Svein2 »

Etter å ha testet nettbrett på tankveska uten den helt store suksessen, fant jeg ut at jeg må nok ha ordentlig GPS
for å tørke fliret av gærninger som kommer etter meg, bare for at det går litt feil i rundkjøringer og får å finne att små
tettsteder som ligger på feil sida av ei elv :sk?
Så da har jeg bestilt meg en TomTom Rider v5 med 4,3" skjerm på Elkjøp (av alle steder) til kr. 2990,-.
Garmin var det ikke så helt greit å få tak i, men har brukt flere typer TomTom før i bil å vært meget fornøyd.
http://www.tomtom.com/en_no/products/cu ... highlights" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som vet hvor det har blitt av det utmerkede TomTom forumet, gikk det dukken etter at Nystul la ned??? :-k

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av skullerud »

Jeg bruker en sånn: http://www.ultimate-mobiles.co.uk/mobil ... __2351.htm
Mobilen ligger inni boksen, som er tilnærmet vanntett (ikke ligge under vann i 30min, men vanntettt nok tim å overleve en dupp i elva på jakt), boksen tar du med deg når du går, med mobilen inni.
Strøm hentes fra sykkelen, og lyden fra mobilen, både navi, musikk, og telefonen, sendes til bluetooth headset i hjelmen.
Bruker navigon for android til navi, forresten.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av omaas »

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av jongsanim »

Og fremtiden er visst neste år ;) Hadde vært fantastisk kult om dette ble tilgjengelig i flere hjelmtyper om noen år!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KydeX »

Som den gadget freaken jeg er skal jeg ha dette umiddelbart når det kommer på markedet :) Jeg er imidlertid sikker på at de store hjelmprodusentene jobber med tilsvarende greier. Hadde vært kult å kunne koble seg til kjørecomputeren og få alle data fra sykkelen rett i visiret.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av bherman »

Da har jeg lest gjennom flere sider med tips og forslag, uten å kunne trekke en konklusjon.
Skal man beholde dagens bil-gps og skaffe veske til den, eller skal man kjøpe en fullblods mc-gps?

Bestilte nettopp veske og holder til enheten jeg har nå, håper jeg rekker å teste den litt før det er dags for ferie.

Samtidig sikler jeg litt på Tomtom Rider, som er vanntett osv. allerede.
Samt man kan koble den via blåtann mot hjelm og høre på instruksjoner.
Pluss at denne modellen skryter av å kunne velge svingete veier, noe som helt klart appelerer til kjøregleden.

Men det er nå engang en kraftig prisforskjell da. Kjøpte den jeg har nå brukt for rundt 500, mens Rider ligger nå på 3000.
Det er jo mer enn billetten for ferga fra Sverige til Tyskland det...

Hva gjør jeg, noen fornutige tips fra noen som har prøvd begge varianter av gps?

EDIT:
Ser jo at Garmin Zumo 350LM også er å få for rundt 3000.
Noen som kjenner til forskjellene på Tomtom og Garmin?
Jeg er spesielt interessert i muligheten for å planlegge ruter, aller helst på pc, som så lastes opp til enheten.
Sist redigert av bherman den 23 jun 2013, 20:28, redigert 2 ganger totalt.
--
Baard

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KydeX »

Kjenner ikke så veldig til forskjeller på garmin og tomtom, men jeg har Zumo 660 selv og er meget fornøyd med den. Har paret mobilen til GPS og så GPS til Headsettet (scala rider G9). Det funker helt flott, med retningsanvisninger inn på øret. Ruteplanlegging på pc funker sånn tålig. Det går greit, men kunne nok vært gjort litt smidigere.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av bherman »

KydeX skrev:Kjenner ikke så veldig til forskjeller på garmin og tomtom, men jeg har Zumo 660 selv og er meget fornøyd med den. Har paret mobilen til GPS og så GPS til Headsettet (scala rider G9). Det funker helt flott, med retningsanvisninger inn på øret. Ruteplanlegging på pc funker sånn tålig. Det går greit, men kunne nok vært gjort litt smidigere.
Takk for tilbakemelding.

Tar meg ikke råd til 660, det er bare såvidt jeg vurderer å legge ut 3000,-.
Må jo bruke pengene på overnatting og mat i ferien i stedet :)
--
Baard

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KydeX »

Sant nok, man må som regel sette grensa et sted. Jeg fikk min med på kjøpet når jeg byttet mc nylig. Men 350'en skal være bra den også. Den største forskjellen er vel størrelsen på skjermen.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KydeX »

Hmm, den må jeg gå tilbake på, skjermstørrelsen er nesten lik.

https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=15000" onclick="window.open(this.href);return false;

Faktisk hadde jeg klart meg veldig greit med 350 ser jeg.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Carpa »

Dumpet over dette nettstedet og her kan man nok finne det meste av hva man trenger av informasjon om forskjellige GPS'er

http://gps.no/

Selv har jeg akkurat bestilt denne som jeg regner med kan gi meg inspirasjon og tips til fine turer her i Norge :prop:
Bilde
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av bherman »

Carpa skrev:Dumpet over dette nettstedet og her kan man nok finne det meste av hva man trenger av informasjon om forskjellige GPS'er

http://gps.no/
Hm, Ingenting oppdart om Tomtom siden 2010...
Selv har jeg akkurat bestilt denne som jeg regner med kan gi meg inspirasjon og tips til fine turer her i Norge :prop:
Bilde
Har den, men synes det er litt vel smått å myse på.
Dessuten dekker det ikke Tyskland, Tsjekkia, Østerrike eller Italia :D
--
Baard

Svar