Akkurat det er et jævlig godt spørsmålsimpson skrev:Kanskje ett dumt spørsmål, men hva er det som gjør ett bilde bra.
Tenker ikke på halve huer osv men mer fototeknisk, lyssetting, lukkertid, kanskje tema?
Hvorfor er ett bilde brdre enn ett annet?
Det er vel ikke noe fasit men kanskje noen kriterier?

For endel år siden deltok jeg i konkurranse og var aktiv i fotoklubben , men fant ut at disse konkurransene var så hipp som happ og det kom helt an på hvem som satt i juryen.
Visste man hvem som satt i juryen og hvilken fotostil disse likte var man kommet et stykke på vei. Deltar man på forum der bilder blir diskutert og satt karakter på så ser man hvor forskjellig oppfatning man har av et bilde. Blir som med motorsykkel og du ser hvor hett det kan gå for seg i diskusjonene " hva er best "
Av den grunn har jeg sluttet med konkurranser og sluttet å legge bilder ut for slakt.
Jeg fotograferer fordi det er morsomt og at det gir meg rekreasjon. Jeg stopper tiden og er fornøyd med det , hva andre synes er meg revnende likegyldig.
Kan ta et par eksempler. Noen synest et bilde må være helt skarpt , men noe. Liker faktisk uskarpheter i bildene til og med.
Noen liker sort hvitt bilder andre farger , noen HDR bilder andre med spede og forsiktige farger.
Noen liker komposisjonens grunnregler som malerne er flinke til , andre vil bryte disse grunnreglene.
Landskapsbilder , macro , portretter , akt , arkitektur , natur , dyr ,and you name it.
Ikke lett å svare på dette , mitt svar er , det som gjør et bilde bra er at du er fornøyd med det......