NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Eg har veldig lyst på en lett sykkel, men eg klarer ikkje å bestemme meg om kva slags eg vil ha. Dei to eg er mest gira på er ktm duke 125 eller honda varadero 125. Det første året kommer sykkelen til å bli brukt til pendling til og fra skulen (2km kvar vei) og selfølgeli koseturar og slikt. Det andre året så vil den bli brukt som pendling viss det er nåkelunde fin vær (1time kvar vei) pluss dei vanlege koseturane osv. Eg bor på nordvestlandet og det er fjell overalt så viss eg skal noko i d heile tatt så må eg opp/ned bakkar, derfor er en sykkel som er god i bakkar fåretrukken. Eg er ein ganske stor person (185høg og litt over 100kilo ) en mulighet er åkså vinterkjøring viss det ikkje er for gale da? Så over til syklane, vil gjerne ha opplevingar og tips om dei. T.d. har duken abs, er det nyttig? Varaderoen har 2sylindra motor, kva er bra med det? Så kom med pros og cons om alt takker for svar på forhand!
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Salt og Duke hører ikke sammen. Brukeren Fikse her på forumet kjøpte en Duke 125 fra forhandler, og når saltlaken begynte å komme på veiene om vinteren tok det ikke lang tid før det elektriske begynte å tulle. Har også lest mye om at den er utsatt for regn i tillegg.
Hvis du tar et søke her på forumet finner du nok loggen til Fikse ganske kjapt, 40-50 sider der med bra lesestoff. Spesielt de siste sidene er det mange spørsmål fra folk som ønsker å kjøpe en Duke 125.
Generelt har det vært mye labert som kommer ut av KTM-partneren Bajaj i India. Bajaj lager alle de mindre syklene for gatebruk i KTM-rekken.
Derfor blir den nye 390 Duken, som ble lansert i år, gjennomgått grundige kvalitetstester av KTM Mattighofen, som er KTM's hovedfabrikk.
Om du har tenkt å kjøre om vinteren vil jeg nok ikke anbefale en Duke.
Edit: Jeg fant bloggen til deg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=2 ... t=125+duke" onclick="window.open(this.href);return false;
Merk at dette ikke er et engangstilfelle, jeg har sett mange som sliter med det elektriske på disse syklene.
Hvis du tar et søke her på forumet finner du nok loggen til Fikse ganske kjapt, 40-50 sider der med bra lesestoff. Spesielt de siste sidene er det mange spørsmål fra folk som ønsker å kjøpe en Duke 125.
Generelt har det vært mye labert som kommer ut av KTM-partneren Bajaj i India. Bajaj lager alle de mindre syklene for gatebruk i KTM-rekken.
Derfor blir den nye 390 Duken, som ble lansert i år, gjennomgått grundige kvalitetstester av KTM Mattighofen, som er KTM's hovedfabrikk.
Om du har tenkt å kjøre om vinteren vil jeg nok ikke anbefale en Duke.
Edit: Jeg fant bloggen til deg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=2 ... t=125+duke" onclick="window.open(this.href);return false;
Merk at dette ikke er et engangstilfelle, jeg har sett mange som sliter med det elektriske på disse syklene.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
For min del hadde beina vært førsteprioritet på 2km pendling
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Er ikke heelt sikker, men nyeste Duke 200 og 125 skal vel bli kvalitetssikret på lik linje med 390'ene (?)
Bare utseendet på Duke'n er nok for min del om det hadde stått mellom en Varadero og en duke.
De største "feilene" ved Duke 125'en var vel elendige dekk (MRF). Her er jeg også usikker om 2013 modellene kommer med metzeler dekk som Duke 390'en gjør.
2013 modellen fåes også med ABS, det kan ihvertfall være en kjekk sak om du skal ut i vinteren.
Bare utseendet på Duke'n er nok for min del om det hadde stått mellom en Varadero og en duke.
De største "feilene" ved Duke 125'en var vel elendige dekk (MRF). Her er jeg også usikker om 2013 modellene kommer med metzeler dekk som Duke 390'en gjør.
2013 modellen fåes også med ABS, det kan ihvertfall være en kjekk sak om du skal ut i vinteren.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Mye mulig, men har ikke lest noe om det. Jeg har bare fått med meg at nye 390 Duke skal bli kvalitetssikret.Snikendeugle skrev:Er ikke heelt sikker, men nyeste Duke 200 og 125 skal vel bli kvalitetssikret på lik linje med 390'ene (?)
Utseende er meget bra på alle Dukene, fra 125 Duke helt til 1290 SuperDuke. Dog gjør deg seg mye bedre irl enn på bilder.Snikendeugle skrev: Bare utseendet på Duke'n er nok for min del om det hadde stått mellom en Varadero og en duke.
De største "feilene" ved Duke 125'en var vel elendige dekk (MRF). Her er jeg også usikker om 2013 modellene kommer med metzeler dekk som Duke 390'en gjør.
2013 modellen fåes også med ABS, det kan ihvertfall være en kjekk sak om du skal ut i vinteren.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Er de 2013 duken bedre kvalitetsikret? Og er duke 200 og 125 den samme sykkelen berre med mindre motor? Og hva med forsikring og verditap? Er den lettkjørt? Og er abs bedre enn ikkje abs? Eg er en nybegynner når det kommer til mc, har ca. 10 timar med en 125cc crosssykkel.... thats it. Takker for svar på fårhånd 

-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Har ikke lest noe spesifikt om det, men en annen bruker her inne ymtet frempå at 125 Duke og 200 Duke muligens også skulle kvalitetsikres av KTM.NeMoKLeV skrev:Er de 2013 duken bedre kvalitetsikret? Og er duke 200 og 125 den samme sykkelen berre med mindre motor? Og hva med forsikring og verditap? Er den lettkjørt? Og er abs bedre enn ikkje abs? Eg er en nybegynner når det kommer til mc, har ca. 10 timar med en 125cc crosssykkel.... thats it. Takker for svar på fårhånd
125 og 200 er samme sykkelen, ja. Forsikring er nok rundtom det samme på alle 125 kubikkere. Verditap er generelt nokså likt, men det kan være vanskelig å selge motards kontra racing f.eks.
Duke er meget lettkjørt, med lavt tyngdepunkt osv. ABS er jo en fordel, kan redde deg om du er litt uerfaren og klemmer inn bremsa i en nødssituasjon. ABS er definitivt bedre enn ikke ABS.
Forøvrig er KTM sykler lette å skru på mtp. oljeskift og annet generelt vedlikehold.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Ta med Yamaha WR125X også i vurderinga di, særlig dersom du er høy og tung. Dette er en stor og sprek sykkel i denne klassen. http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... w=features" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Har ikke lest noe spesifikt om det, men en annen bruker her inne ymtet frempå at 125 Duke og 200 Duke muligens også skulle kvalitetsikres av KTM.
er det noen måte å finne ut det på?
er det noen måte å finne ut det på?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Du kan jo prate med forhandler, evt. spørre KTM direkte. Mine antagelser er at de kommer til å svare at kvaliteten er kjempe på de nye syklene, for å selge mest mulig.NeMoKLeV skrev:Har ikke lest noe spesifikt om det, men en annen bruker her inne ymtet frempå at 125 Duke og 200 Duke muligens også skulle kvalitetsikres av KTM.
er det noen måte å finne ut det på?
Jeg prøvde å gjøre noen Google-søk, men fant ingen informasjon om emnet...

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Hvordan er den i forhold til duken? Tenker mest på vinterkjøring og kvalitet (og fart og krefter seffkjellv skrev:Ta med Yamaha WR125X også i vurderinga di, særlig dersom du er høy og tung. Dette er en stor og sprek sykkel i denne klassen. http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... w=features" onclick="window.open(this.href);return false;

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Særlig er det nok størrelsen som utgjør størst forskjell på WR og Duke. Yamahaen er betydelig høyere (setehøyde 87,5 cm) litt tyngre, men motoreffekten er omtrent lik. Jeg har ikke kjørt Duke, men Yamaha WR125x leverer i allefall det som skal til.
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Honda MSX da? (Motorsykkelens svar på BMX
)

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Den var da kul den MSXen da, men jeg vet ikke helt om den vil være riktig for en så stor og tung pilot som NeMoKLeV.
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
det står nå immellom duken og wr125x. hvis man ser vekk ifra utsenede og tenker berre på det tekniske og sann hvilken er best? og hva med vinterkjøring? er det noken som har greie på det? eller er ikkje det så lurt?
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Jeg har kjørt Varadero 125 et par vintre, og det er en bra vintersykkel, men den er litt topptung å løfte opp igjen på glatt underlag...
Skal våge meg til å si at jeg tror Duken egner seg bedre på vinterføre enn WR, først og fremst på grunn av den lave setehøyden og et nokså lavt tyngdepunkt. Har kjørt WR en del ganger, det er en sprek 125, salen kan kanskje bli litt ubehagelig under lange turer.
Varadero er fremdeles min favoritt, (har den jo enda...) stor og behagelig å kjøre med og uten passasjer. Min har nå gått 60.000km, så om en Varadero har gått langt er ikke noe stort hinder for å kjøpe, motorene tåler det!
Skal våge meg til å si at jeg tror Duken egner seg bedre på vinterføre enn WR, først og fremst på grunn av den lave setehøyden og et nokså lavt tyngdepunkt. Har kjørt WR en del ganger, det er en sprek 125, salen kan kanskje bli litt ubehagelig under lange turer.
Varadero er fremdeles min favoritt, (har den jo enda...) stor og behagelig å kjøre med og uten passasjer. Min har nå gått 60.000km, så om en Varadero har gått langt er ikke noe stort hinder for å kjøpe, motorene tåler det!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Ingen som har noe info om vinterkjøring? Erfaringer, hvilket utstyr som trengs osv. (Ikkje for å mase eller nøke
)

- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
For vinterkjøring trengs såklart piggdekk, online-mc.no har Sawa dekk i utvalgte størrelser, rimelige og bra dekk!
Har selv Kenda K761 bak med pigg, dette selges ikke lengre i Norge, men tror det blir et Sawa til neste sesong.
Styremuffer er også veldig godt å ha for både kulde og snøvær (biltema). Migrene må man passe på å få helt tett for vind inn forfra, gaffateip er en god vinner her! Man må også passe på at man kan bruke brytere uten problemer, og at ingen ligger i klem.
Varmehåndtak er også en eksklusiv gode man vil ha, men 125'er har ikke verdens beste dynamoer så man må være forsiktig der...
Påkledning er jo nesten det viktigste!
Hjelmen bør ha pinlock visir for å holde unna dogg, dette fungerer fint ned til 10 minusgrader..
jeg har kjørt med mange forskjellige thermodresser til bortkjøring, men til lengre turer kan man bruke Mc-dress dersom det ikke er så alt for kaldt... Når jeg kjører til Krystall Rally i februar er det snøscooterdress som gjelder! Se etter emnet Krystall Rally i turer og treff for mer detaljert om påkledning.
Og føttene er viktig, jeg kjøpte meg "hundekjøringssko" på XXL til 1000,- disse gjorde susen. Men neste år blir det nok elektrisk varme i skoene i tillegg...
På hendene bruker jeg vanligvis tykke mchansker, men om det er veldig kaldt er det ullvotter med overtrekk som gjelder!
Håper dette hjalp litt!
Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
Har selv Kenda K761 bak med pigg, dette selges ikke lengre i Norge, men tror det blir et Sawa til neste sesong.
Styremuffer er også veldig godt å ha for både kulde og snøvær (biltema). Migrene må man passe på å få helt tett for vind inn forfra, gaffateip er en god vinner her! Man må også passe på at man kan bruke brytere uten problemer, og at ingen ligger i klem.
Varmehåndtak er også en eksklusiv gode man vil ha, men 125'er har ikke verdens beste dynamoer så man må være forsiktig der...
Påkledning er jo nesten det viktigste!
Hjelmen bør ha pinlock visir for å holde unna dogg, dette fungerer fint ned til 10 minusgrader..
jeg har kjørt med mange forskjellige thermodresser til bortkjøring, men til lengre turer kan man bruke Mc-dress dersom det ikke er så alt for kaldt... Når jeg kjører til Krystall Rally i februar er det snøscooterdress som gjelder! Se etter emnet Krystall Rally i turer og treff for mer detaljert om påkledning.
Og føttene er viktig, jeg kjøpte meg "hundekjøringssko" på XXL til 1000,- disse gjorde susen. Men neste år blir det nok elektrisk varme i skoene i tillegg...
På hendene bruker jeg vanligvis tykke mchansker, men om det er veldig kaldt er det ullvotter med overtrekk som gjelder!
Håper dette hjalp litt!
Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Yamaha WR 125x e en fin sykkel. ivertfall hvis du e litt høy. Veldig leken og kjøre, og begynner å komme en del ekstragreier til de.
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
Jeg har litt problemer med å forstå at en høy sykkel er en ulempe på vinterføre...? Jeg ville nesten tro det heller var en fordel. Kan dere utdype dette?Bager skrev:Yamaha WR 125x e en fin sykkel. ivertfall hvis du e litt høy. Veldig leken og kjøre, og begynner å komme en del ekstragreier til de.
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken
For å sette det litt på spissen: Ville en custom Harley være bedre egnet til vinterbruk enn f.eks en motardsykkel pga at den har lavt tyngdepunkt og lav sittehøyde? Jeg tror ikke det!
Ta en piasavakost, snu den opp-ned og balanser den i hånda med kosten opp. Snu den så med kosten ned og skaftet opp. Fungerer det siste bedre?
Jeg har ikke mye erfaring med vinterkjøring med mc. Jeg kjørte moped et par vintre i min ungdom, det er det eneste. Jeg hadde en Suzuki AC50 sist på 70-tallet, og var overende på glatta flere ganger med den. Denne var ganske lavbygd til min kropp på nærmere 190. Jeg husker jeg prøvde mopeden til en kamerat, en Gilera som hadde større hjul, og var en god del høyere (litt cross/motardinspirert). Denne ble jeg raskt veldig fortrolig med på glatta.
Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)
kjellv skrev:Jeg har litt problemer med å forstå at en høy sykkel er en ulempe på vinterføre...? Jeg ville nesten tro det heller var en fordel. Kan dere utdype dette?Bager skrev:Yamaha WR 125x e en fin sykkel. ivertfall hvis du e litt høy. Veldig leken og kjøre, og begynner å komme en del ekstragreier til de.
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken
For å sette det litt på spissen: Ville en custom Harley være bedre egnet til vinterbruk enn f.eks en motardsykkel pga at den har lavt tyngdepunkt og lav sittehøyde? Jeg tror ikke det!
Ta en piasavakost, snu den opp-ned og balanser den i hånda med kosten opp. Snu den så med kosten ned og skaftet opp. Fungerer det siste bedre?
Jeg har ikke mye erfaring med vinterkjøring med mc. Jeg kjørte moped et par vintre i min ungdom, det er det eneste. Jeg hadde en Suzuki AC50 sist på 70-tallet, og var overende på glatta flere ganger med den. Denne var ganske lavbygd til min kropp på nærmere 190. Jeg husker jeg prøvde mopeden til en kamerat, en Gilera som hadde større hjul, og var en god del høyere (litt cross/motardinspirert). Denne ble jeg raskt veldig fortrolig med på glatta.
Grunnen til at jeg tror det kan være greit med litt lav sykkel på vinterføre er for da har du bedre grep på bakken og lettere for å ta deg imot/støtte om nødvendig, og med et lavere tyngdepunkt er det og lettere å rette seg opp igjen hvis sykkelen skulle komme litt for mye mot en side hvis du sklir litt.
Jeg har ikke kjørt på glatten selv, så jeg er ikke sikker på dette, men dette er hva jeg tror
