Hvordan dra en wheelie
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Hvordan dra en wheelie
Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Dersom enkelte har så store behov for å diskutere lovligheten rundt det kan de vel starte en egen tråd, og diskutere så mye de vil der?
Dette er en tråd om "Hvordan man drar en wheelie", da bør takhøyden, som det snakkes så mye om, her på forumet være stor nok til at vi kan forholde oss til dette, uansett hvor mye i "grenseland" dette er.
I tillegg er det jo bare en haug synsing om at man drar den på bakhjulet hver gang man ligger i tetteste rushtrafikken (jadajada, satt på spissen).
Nei, kan vi komme oss tilbake til topic?
Forøvrig kunne det vært en idé for admin/mods å skille ut alle innleggene basert på lovligheten rundt wheelies i en egen tråd?
Dersom enkelte har så store behov for å diskutere lovligheten rundt det kan de vel starte en egen tråd, og diskutere så mye de vil der?
Dette er en tråd om "Hvordan man drar en wheelie", da bør takhøyden, som det snakkes så mye om, her på forumet være stor nok til at vi kan forholde oss til dette, uansett hvor mye i "grenseland" dette er.
I tillegg er det jo bare en haug synsing om at man drar den på bakhjulet hver gang man ligger i tetteste rushtrafikken (jadajada, satt på spissen).
Nei, kan vi komme oss tilbake til topic?
Forøvrig kunne det vært en idé for admin/mods å skille ut alle innleggene basert på lovligheten rundt wheelies i en egen tråd?

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Hvordan dra en wheelie
TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Dersom enkelte har så store behov for å diskutere lovligheten rundt det kan de vel starte en egen tråd, og diskutere så mye de vil der?
Dette er en tråd om "Hvordan man drar en wheelie", da bør takhøyden, som det snakkes så mye om, her på forumet være stor nok til at vi kan forholde oss til dette, uansett hvor mye i "grenseland" dette er.
I tillegg er det jo bare en haug synsing om at man drar den på bakhjulet hver gang man ligger i tetteste rushtrafikken (jadajada, satt på spissen).
Nei, kan vi komme oss tilbake til topic?
Forøvrig kunne det vært en idé for admin/mods å skille ut alle innleggene basert på lovligheten rundt wheelies i en egen tråd?

Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Hvordan dra en wheelie
Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Skremmende å lese at du mener dette er svada
Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Hvordan dra en wheelie
Nå var vel ikke mine fartskuler (En dump går nedover!) det verste =PCarpa skrev:Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Skremmende å lese at du mener dette er svada
Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Hvordan dra en wheelie
I denne tråden er det intet mindre enn svada, ettersom det ikke er det det handler om. Denne tråden handler om teknikken, og ikke hvor det utføres og således lovlighet rundt det osv.Carpa skrev:Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Skremmende å lese at du mener dette er svada
Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
Og skriver jeg øde, så mener jeg øde. Ikke "øde" - da legger du ord i min munn.
Dersom det hadde vært en egen tråd for å diskutere lovlighet hadde jeg respektert det, men alle med en gjennomsnittlig mengde hjerneceller skjønner at politiet ikke er spesielt imponert over dette på offentlig vei.
Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden ang. lovlighet.
Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Hvordan dra en wheelie
"alle" sier at clutch-wheelier er den eneste måten å foreta en kontrollert wheelie :-/TheHaughom skrev: Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
Hvordan får du opp forhjulet i 5km/t med bare kraft alene?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hvordan dra en wheelie
Jeg leste en resensjon som sade at Duke ville bli en favoritt blant "stunt" førere for ramme og motor egnet seg veldig godt åt wheelies o.l.TheHaughom skrev:I denne tråden er det intet mindre enn svada, ettersom det ikke er det det handler om. Denne tråden handler om teknikken, og ikke hvor det utføres og således lovlighet rundt det osv.Carpa skrev:Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Skremmende å lese at du mener dette er svada
Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
Og skriver jeg øde, så mener jeg øde. Ikke "øde" - da legger du ord i min munn.
Dersom det hadde vært en egen tråd for å diskutere lovlighet hadde jeg respektert det, men alle med en gjennomsnittlig mengde hjerneceller skjønner at politiet ikke er spesielt imponert over dette på offentlig vei.
Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden ang. lovlighet.
Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Hvordan dra en wheelie
En power wheelie tas i høyere hastighet, du kan få sykkelen mye roligere opp om du kjenner sykkelen. Skal du ta en stillestående/low speed wheelie må du bruke clutch, dog krever det mer timing og øving. Når du kan clutch-wheelies har du, uten tvil, mye bedre kontroll.fs650e skrev:"alle" sier at clutch-wheelier er den eneste måten å foreta en kontrollert wheelie :-/TheHaughom skrev: Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
Hvordan får du opp forhjulet i 5km/t med bare kraft alene?

Jeg må nok bare "gutse" litt mer, holde draget litt lenger, for å få sykkelen dit jeg vil - men det er jammen nervepirrende.
Hakhap: Ja, når du først har lært wheelies på Duke, så er den visstnok ekstremt lett å holde. Men "problemet" er å lære seg å komme opp skikkelig


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Hvordan dra en wheelie
JassåTheHaughom skrev: Hakhap: Ja, når du først har lært wheelies på Duke, så er den visstnok ekstremt lett å holde. Men "problemet" er å lære seg å komme opp skikkelig

Du har problemer med å få'n opp?`

Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Hvordan dra en wheelie
Kan vel sies slikfs650e skrev:JassåTheHaughom skrev: Hakhap: Ja, når du først har lært wheelies på Duke, så er den visstnok ekstremt lett å holde. Men "problemet" er å lære seg å komme opp skikkelig![]()
Du har problemer med å få'n opp?`


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Hvordan dra en wheelie
Sånn skal det gjøres :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=LhUmpdNeua0[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=LhUmpdNeua0[/video]
Re: Hvordan dra en wheelie
Beste måten for meg "å få den opp" er å ligge i turtallsområdet hvor den er sterkest (mest dreiemoment) for så å gi på nok gass til at gaffelen strekker seg ut, så brått av og så på med gass.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvordan dra en wheelie
Det er mange som gjør det på denne måten. Snakket i dag med en som har hatt samme sykkel som meg (ca samme size) han sa: "bare vent til du får av turtallsperren nå på 1000 servicenteeU skrev:Beste måten for meg "å få den opp" er å ligge i turtallsområdet hvor den er sterkest (mest dreiemoment) for så å gi på nok gass til at gaffelen strekker seg ut, så brått av og så på med gass.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj.

Regner med den klatrer veldig fort i det du passerer 8 til 9000 rpm :-)å
Re: Hvordan dra en wheelie
Har prøvd S1000 før og etter sperre, forbered deg på et SJOKK.LordShaft skrev:Det er mange som gjør det på denne måten. Snakket i dag med en som har hatt samme sykkel som meg (ca samme size) han sa: "bare vent til du får av turtallsperren nå på 1000 servicenteeU skrev:Beste måten for meg "å få den opp" er å ligge i turtallsområdet hvor den er sterkest (mest dreiemoment) for så å gi på nok gass til at gaffelen strekker seg ut, så brått av og så på med gass.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj."
Regner med den klatrer veldig fort i det du passerer 8 til 9000 rpm :-)å
Husker bare tunnelsyn og ei villt blinkende gul varsellampe som fortalte at den berga rævva mi
