
Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Kjører en Cagiva Mito, nylig trimmet, skiftet da også tenn-pluggen. Sjekka den idag, lurer på hva dere synes om fargen?


- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
I utgangspunktet vil jeg si den ser bra ut, men det kommer an på når du tok den ut. Hvis motoren har gått på tomgang vil fargen ganske umiddelbart bli mørkere. For å få riktig avlesning bør du slå av motoren med en gang du har kjørt i den hastigheten du foretrekker. Sjekk så fargen på isolatoren, ikke se så mye på metallet rundt. Ser du nøye etter vil du kunne se en liten svart ring nederst/innerst på isolatoren, dette, sammen med fargen, indikerer optimalt blandingsforhold. Fargen på isolatoren skal være lys/gråbrun. Ikke svart eller kritthvit.
Når du tester er det viktig å vite hvilket gasspådrag som påvirker hvilke områder i forgasseren (jeg antar at du har en forgassermotor).
Fullt gasspådrag = Hoveddyse
3/4 til full gasspådrag = Nåledyse og hoveddyse
1/4 til 3/4 gasspådrag = Nål (høyde justeres normalt med klips) og nåledyse
1/8 til 1/4 gasspådrag = Cutaway (utskjæring på forgasserstempel)
0 til 1/8 gasspådrag = Tomgangsdyse


Når du tester er det viktig å vite hvilket gasspådrag som påvirker hvilke områder i forgasseren (jeg antar at du har en forgassermotor).
Fullt gasspådrag = Hoveddyse
3/4 til full gasspådrag = Nåledyse og hoveddyse
1/4 til 3/4 gasspådrag = Nål (høyde justeres normalt med klips) og nåledyse
1/8 til 1/4 gasspådrag = Cutaway (utskjæring på forgasserstempel)
0 til 1/8 gasspådrag = Tomgangsdyse


Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Har bare bytta hoveddysa, den starter på sekundet når den er kald nå, noe som kanskje kommer av for mye luft i forhold til bensin?
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Hoveddysa som du ser påvirker bare blandingsforholdet nær eller på full gass. Startingen styres av tomgangskretsen. Hvis motoren starter lett (uten choke) når den er kald, og går ujevnt og/eller ryker svart fra eksosen når den er varm, kan dette tyde på for "fet" blanding (for mye bensin ift. luft).Festuz skrev:Har bare bytta hoveddysa, den starter på sekundet når den er kald nå, noe som kanskje kommer av for mye luft i forhold til bensin?
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Starter lett uten choke når den er kald, det gjorde den ikke før jeg skrudde den fulleffekt.
Tror heller den får for mye luft på tomgang.
Tror heller den får for mye luft på tomgang.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
For mye luft (ift. bensin) vil føre til "mager" blanding, og ha den motsatte effekten, at motoren blir tungstartet når den er kald men lettstartet varm.Festuz skrev:Starter lett uten choke når den er kald, det gjorde den ikke før jeg skrudde den fulleffekt.
Tror heller den får for mye luft på tomgang.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Jassåja... hvordan ser "tennpluggen" din ut ja... 

Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Hmm ok.
Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Hva slags merke olje du har brukt har ingenting å si for blandingsforholdet luft/bensin.Festuz skrev:Hmm ok.
Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Det vet jeg, men folk mener at det å blande 2 oljer i olje tanken ikke er bra.MGR1 skrev:Hva slags merke olje du har brukt har ingenting å si for blandingsforholdet luft/bensin.Festuz skrev:Hmm ok.
Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Hvis choken står på konstant så får den for fet blanding og fet blanding resulterer i svartere elektrode.
Motsatt, for mager, så blir den hvitere/lysere.
Det er ikke lett å diagnostisere noe utifra ett bilde..
Motsatt, for mager, så blir den hvitere/lysere.
Det er ikke lett å diagnostisere noe utifra ett bilde..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Hvis alt er normalt, riktig nok på en 4-takter, så skal det ikke være noe avleiringer og elektroden har en litt rustrød farge. Hvordan det er på en to-takter husker jeg ikke. Sist jeg hadde og skrudde på en to-takter var jeg 15-16 år :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Det er mange år siden jeg sluttet å se på pluggfarge for å sjekke blandingen. Det står oppskrifter på å lese plugger i gamle manualer, men det er dessverre blitt historie. Med den bensinen vi har tilgjengelig idag er det ikke mulig å lese pluggfarge for å dyse forgassere slik man gjorde før.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?
Kan ikke si meg enig i dette, med mindre vi snakker moderne motorer (nyere enn 10-15 år) som alle går litt magert. På en totakter vil pluggen fortsatt være en nyttig indikasjon på tingenes tilstand.pelsen skrev:Det er mange år siden jeg sluttet å se på pluggfarge for å sjekke blandingen. Det står oppskrifter på å lese plugger i gamle manualer, men det er dessverre blitt historie. Med den bensinen vi har tilgjengelig idag er det ikke mulig å lese pluggfarge for å dyse forgassere slik man gjorde før.