Må jo være som hos Ducati da, super eller special eller noe lignendeLordShaft skrev:hva står S'en for?

For uvitende helt gresk, men logisk for oss.
Må jo være som hos Ducati da, super eller special eller noe lignendeLordShaft skrev:hva står S'en for?
For å si det sånn, det er vel ikke ett sted hvor en GS1200 har vært, hvor det ikke har vært en Transalp 600 før den, opptil flere ganger. Transalper har kjørt jorda rundt flere ganger, krysset Sahara ørkenen og i det hele tatt vært med på det meste.simpson skrev:Hadde en Honda XL 700 V Transalp en gang.jonnykr skrev:Spiller det noen rolle da? Eller er det regler for hvor lang en tråd kan være? Og til orientering, du MÅ ikke lese her om du ikke vil.knutk skrev:Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det?
Men for å skape ny forvirring til debatten: Jeg og mange med meg der ute utenfor dette forumet, mener at de syklene som med rette kan kales "dventuresykler" i dag er sykler som BMW GS800, Tiger 800, KTM 990, altså sykler som gjennom sin konstruksjon er trygge og forutsigbare utenfor asfalt og komfortable nok på.
De er lettkjørte med gode kjøregenskaper og føles trygge og letthåndterbare under alle forhold. De har god fremkommlighet utenfor asfalt da de er relativt smale i volum og med høy bakkeklaring. Og motor nok. Dette gjør de mye mer anvendelige til det de er ment til, enn sine større brødre som har alt for mange begrensninger offroad.
Så for å gjøre forvirringen komplett, så har det i det siste dukket opp nye begrep der ute.
!. Asfalt Adventure Bikes. De er mest asfaltrettet og de som nevnes der er GS1200, Tiger 1200, SuperTenere 1200, altså de "store" syklene.
2. Offroad Adventure Bikes. De som er best offroad.KTM 990, GS800, Tiger 800, o.s.v. Disse er gode på asfalt også, men ikke fullt så komfortable på asfalten som "de store".
Jeg tror at årsaken til dette er at de fleste forbinder "Adventurebikes" med andvendelighet utenfor asfalten også og når "de store" møter sine grenser realtivt raskt avhengig av model utenfor asfalten, så sliter man med å forsvare dem som ekte Adventurebikes. For når man møter veggen, så er eventyret slutt.
Så nå begynner dette å bli ganske så utvannet synes jeg, men kreativitet i navn og begrep det finnes i rikt monn. Så nå må vi lære å forholde oss til:
"DualSport", "Allrounder", "Asphalt Adventure Bike", "OffRoad Adventure Bikes", "Adventure Touring Bikes", "Flerbrukssykkel", "ReiseEnduro", "Eventyrsykkel".
Så lykke til!
Er det noe du vil kalle en Adventuresykkel?
Har jo rette hjuldimmensjonen etter dine spesifikajoner.
Men, den er helt ubrukelig på annet enn norske veier.
På lange transportetapper i europa er den altfor motorsvak og lavt giret.
Kan greit ligge i 140 kmt maks, da har du 6000 omdr av totalt 8000 tilgjengelig.
Ikke perfekt, men går.
Med passasjer eller baggasje er det døfødt å gå på tur.
Men som by/pendlersykkel med behov for litt wannabe utseende er den helt ok.
Men at den er adventure pga dekkdimmesjon som er bedre for offroad enn asfalt? Aldri i livet.
S: SuperraskLordShaft skrev:hva står S'en for?
GS=Gelende StrasseLordShaft skrev:hva står S'en for?
Her må man skille mellom bokstavene som står fremfor nummeret og de som kommer etter nummeret.ZZR-Erling skrev:GS=Gelende StrasseLordShaft skrev:hva står S'en for?
Nå har de satset hard i WSBK i mange år uten å lykkes, så Superior er nok ikke rette betegnelsen neiknutk skrev:ZZR-Erling skrev:
Tipper tyskerne tenkte på noe med Sport e.l da de ga navn til BMWs første R-sykkel, men historien har jo vist at det kunne være S=Superior
Og til glede for oss som liker disse flotte eventyr- og reiseenduroene så betyr det bare at de andre igjen vil strekke seg for å forbedre sine produkter for å jakte på førsteplassen.Busa Trond skrev:![]()
![]()
![]()
Da er det vist bare å Gratulere BMW R 1200GS med seieren i en stor test i MOTORRAD 12.4.2013.
Ble første plass på alle grener.
Ja det kan du si...simpson skrev:Nå har de satset hard i WSBK i mange år uten å lykkes, så Superior er nok ikke rette betegnelsen neiknutk skrev:ZZR-Erling skrev:
Tipper tyskerne tenkte på noe med Sport e.l da de ga navn til BMWs første R-sykkel, men historien har jo vist at det kunne være S=Superior
Enda en test ja.Busa Trond skrev:![]()
![]()
![]()
Da er det vist bare å Gratulere BMW R 1200GS med seieren i en stor test i MOTORRAD 12.4.2013.
Ble første plass på alle grener.
Dem som var med denne gangen var: ( i sammenlagt rekkefølge )
1. BMW R1200GS
2. KTM 1190 ADVENTURE
3. TRIUMPH TIGER EXPLORER XC![]()
4. DUCATI MULTISTRADA 1200 S TOURING
5. YAMAHA XT 1200 Z SUPER TENERE WORLDCROSSER
6. HONDA CROSSTOURER
7. MOTO GUZZI STELVIO 1200 8V
8. KAWASAKI VERSYS 1000
De var testet i klasse:
1000-PUNKTE-WERTUNG
REISE-WERTUNG
OFFROAD-WERTUNG
LANDSTRABEN-WERTUNG