Fartsgrensene og UP's hysteriske jakt og pengeinnkreving av de som ligger 0,001km/t for fort i 90-sonen kl 4 om morran midt i uka har jeg gitt opp. (Forresten, jeg har jo flytta..

)
Her i Latvia har de en fornuftig tilnærming til mitt syn på hvordan trafikken og trafikkflyten blir overholdt.
Her er det 100-sone om sommeren og 90-sone om vinteren på motoveier og "E"-veier. Dog har de gjerne fartsreduksjon fra nevnte 100/90 i "one go" til 50 km/t, så det blir av og til litt oppbremsing. :-)
Trafikkpolitiet ser gjerne mellom fingrene om trafikken flyter greit, gjerne 20-30 over fartsgrensen, men "dreper" de som foretar farlige forbikjøringer eller feltskifter. En annen ting som koster dyrt her er hvis man sperrer trafikanter i påkjørings/akselerasjonsfelt. Mange skal på død og liv kjøre forbi deg i et akselerasjonsfelt hvor de skal AV, mens du skal PÅ nevnte motorvei. Da er "Politsija" raskt ute og forteller "bølla" hvordan tingene skal være.
Vi har ingen 3-sekundsregel her, alt over 10 cm mellom støtfangere (i 90+) er greit nok sålenge det er i feltskifte og du peller ræva di videre relativt fort. :-)
Latviere generelt har en litt mer "aktiv" kjørestil enn i Norge, men flyten er faktisk suveren. Folk flest (uten de nevnte i forrige avsnitt og somregel kjører de svarte merc'er) er greie med å slippe andre inn imellom feltskifter. Generelt i Europa (der jeg har vært) er vel trafikanter greie, om enn noe mer "aktive" enn nordmenn.
Er faktisk bare to plasser jeg har opplevd skikkelig egoistisk "jeg-tenker-bare-på-meg-selv" hvor trafikkflyten er deretter, og det er i Brasil og på ring3 i Oslo!
Til slutt, her er mitt "synderegister":
1) Bil: 98km/t i 80-sone i "dom finska skogarna"; resultat: "Nu kör ni inte fort numera"; kostnad: kr 0,-
2) Bil m/Campingvogn: 69km/t i 60-sone i Norge, nord for Mo i Rana; resultat: Kr 1.600,- og "heldig siden det var 1km/t under prikkbelastning, dessuten er det livsfarlig å råkjøre med campingvogn" ifm UP'n.
3) Bil: Ca 70km/t over et lyskryss på "nesten grønt" i 50-sone 3-feltsvei i Latvia; resultat: Tilsnakk; kostnad kr 0,- (Nei, ingen bestikkelser).
4) Motorsykkel: Utallige forbikjøringer (også av politi) i god og grei "fartsgrense pluss moms" i Latvia; resultat: ingenting.
5) Joda, jeg har faktisk klart å få fartsbot her i Latvia, men de koster "to utepils" og kom ikke før jeg egentlig ville mistet lappen i Norge..
Det som er litt "morsomt" oppi alt dette. Tross "villmannskjøring" etter kleppa og jensegutt sine preferanser, er at ulykkesstatistikken er lavere her enn i Norge..
Og - jeg kan love dere at trafikktettheten i Riga er ganske mye mer svett enn i Oslo.