BMW K 1200 LT
Type: Touringsykkel
År: 1999-
Min er: 2003
Fordeler:
Gir deg lange dagsetapper uten å være for sliten. Komforten er satt i særklasse på denne sykkelen
Har en god lastekapasitet i de integrerte koffertene.
Stor tank, gir deg 50-55 mil med kjøring før en trenger å fylle bensin.
Vindskjerm som gir GOD beskyttelse for både vind og regn, som i tillegg er elektrisk justerbar slik at en lett kan justere den etter behov.
Varme i håndtak og sete i 2 trinn, individuelt justerbart for fører og passasjer. Bra for de sene høstkvelder, samt tidlig vår.
Stereoanlegg som gir deg god lyd i hastigheter som vanligvis ikke er forenelig med norske veitrafikkregler, som i tillegg er hastighets regulert så en slipper å stå i et lyskryss med skremmende høy lyd.
Cruisekontroll.
ABS bremser som også er linket, slik at for- og bakbrems fungerer sammen selv om en bare bruker hhv fot eller håndbrems. Dette er årsmodellavhengig. Så på min er dette installert.
Det er også servoassistanse på bremsene slik at bare litt pådrag på bremsene gir GOD uttelling.
Bakdeler:
Sykkelen er stor og tung, 385 kilo i bruksklar stand. Dette medfører at start og stopp, dvs i kryphastigheter er den ikke helt enkel å ha med å gjøre. Men så snart at man kommer over den terskelen går den som en drøm.
Tyngdepunktet på denne sykkelen er relativt høyt oppe slik at det må en ta i betraktning av dette i lave hastigheter.
Som et følge av ovennevnte bør og MÅ man nevne at sykkelen har en tendens til å ville legge seg nedpå for en liten lur om du har vært litt uheldig i lav hastighet. Har selv lagt den ned et par tre ganger. MEN det som er litt genialt med sykkelen er at det er lagt inn ’Fendere’ eller ’treffpunkt’ som tar i bakken før noe annet gjør det. Så på mine nedlegg har jeg kun laget noe merker i de gummilistene som er beregnet for å ta i mot for nedlegget. Som oftest er man da i en lav hastighet og klarer å begrense hastigheten som sykkelen treffer bakken med. Og det er i tysk tradisjon også laget til håndtak for å klare å løfte opp igjen sykkelen. Det er en operasjon som en greit klarer alene. Tro det eller ei. Har sett en video der en relativt spe kvinne løfter opp sykkelen uten hjelp.
Dyrt vedlikehold. Deler og service kan koste litt dersom du setter vekk alt. Men er du selv litt kyndig, er det nok av ressurser på nettet som er villig til å avhjelpe deg med det meste.
Noen har hatt en del problemer med at kardangen har gått i stykker. Det er et problem som dog ikke bare er begrenset til K1200LT’ ene men også til andre BMW’er som bruker kardang.
Linker:
http://www.bmwlt.com/forums/cmps_index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Amerikansk side som gir MASSE informasjon og hjelp.
http://bmw.mc.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Norsk side for BMW motorsykler. Ikke fullt så informativ men likevel kan man hente noe informasjon og hjelp til sin BMW.
Hvorfor: Jeg kjøpte denne sykkelen fordi jeg skulle/ville ha med meg kona eller sønnen vår på tur. Med denne sykkelen mente jeg at de ville sitte trygt og godt bakpå, spesielt siden barn sitter bedre med ei god ryggstøtte. En får også ettermontert armlener til sykkelen slik at de har god sidestøtte også i tilfelle de skulle ha sovnet bakpå der. Som faktisk ha skjedd.
Alternativet til denne sykkelen var Goldwing, men i mine øyne er det litt for mye lyspærer og krom på mange av dem for at jeg skulle være interessert i en slik sykkel. Jeg har kjørt en Goldwing som da var helt ny (2007 var det) og jeg ble ikke for imponert over den. Kun at tyngdepunktet var bedre enn på LT’en, samt at Honda har elektrisk innsjalting av revers, mot at LT’en må du slå over en hendel på girkassa.
Lignende
sykler er: Honda Goldwing
Harley Davidson Electra Glide
.andre er det også, men dette er de jeg kommer på i farten.