LED blinklys og motstand

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

LED blinklys og motstand

Legg inn av TheHaughom »

Ser på LED blinklys til Duken, og har funnet de jeg vil ha.

Kellermann Micro Rhombus Dark
Bilde

I den forbindelse må jeg sette i motstand (resistors), og for å bytte ut 4x 10w pærer (som er standard) trenger jeg 2x 10ohm resistorer.
Er det slik at man da bare kobler én på venstre og én på høyre krets? Altså at jeg bare kobler den til f.eks. hver av blinklysa fremme, så funker det på blinklysa bak også?
Trodde bare at man måtte ha en for hvert blinklys...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: LED blinklys og motstand

Legg inn av Geir L »

Hei MR

Jeg har erfart at det er like enkelt, og ikke minst rimelig, å bytte ut blinkersreleet til et som er beregnet for LED og er såkalt lastuavhengig. Da slipper du å knote med disse motstandene. Biltema har slike rele til en rimelig penge. Fungerer gjør de også :D

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: LED blinklys og motstand

Legg inn av Crinos »

Geir L skrev:Hei MR

Jeg har erfart at det er like enkelt, og ikke minst rimelig, å bytte ut blinkersreleet til et som er beregnet for LED og er såkalt lastuavhengig. Da slipper du å knote med disse motstandene. Biltema har slike rele til en rimelig penge. Fungerer gjør de også :D
+1 :thumleft
Har man fysisk plass til rele'et så er dette absolutt beste måte, og de aller fleste har vell plass til rele'et.
Men for å svare på spørsmål, ja du må ha en til hver krets om du ønsker å bruker resistors. Altså, en resistor for venstre blinklys bak, og en resistor for venstre blinklys fremme. Repeter for høyre.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: LED blinklys og motstand

Legg inn av TheHaughom »

Takker for svar, må bare finne ut hvor reléet sitter da. Og om det er 2 eller 3 pin... :thumleft
Manualen ga meg ikke så mye, men fant den i wiring diagram - dog ikke lokasjonen. Ser ut til å være rundt sikringsboksen en plass...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: LED blinklys og motstand

Legg inn av DrGreve »

TheHaughom skrev:Takker for svar, må bare finne ut hvor reléet sitter da. Og om det er 2 eller 3 pin... :thumleft
Manualen ga meg ikke så mye, men fant den i wiring diagram - dog ikke lokasjonen. Ser ut til å være rundt sikringsboksen en plass...
Det er vel bare å slå på tenningen og aktivere blinklyset, så skulle du vel høre tikkingen og da finne ut hvor det er plassert. Jeg tipper like ved likeretteren :)?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: LED blinklys og motstand

Legg inn av TheHaughom »

DrGreve skrev:
TheHaughom skrev:Takker for svar, må bare finne ut hvor reléet sitter da. Og om det er 2 eller 3 pin... :thumleft
Manualen ga meg ikke så mye, men fant den i wiring diagram - dog ikke lokasjonen. Ser ut til å være rundt sikringsboksen en plass...
Det er vel bare å slå på tenningen og aktivere blinklyset, så skulle du vel høre tikkingen og da finne ut hvor det er plassert. Jeg tipper like ved likeretteren :)?
Takk for tips DrGreve, skal sette på tenninga å høre etter når jeg kommer meg hjem fra jobb i dag.
Likeretteren sitter rett under/bak triple-clampen i alle fall... :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar