Tja...
Ingen stormende respons på denne tråden, ser jeg...
Vel.
Kan begynne, jeg.
Noen kjenner historien fra før, men gjentar den gjerne. Kanskje det til og med kommer noen nye detaljer
Ok...
Senvinteren og våren 2006 fant jeg ut at jeg hadde holdt på nok med hva folk rundt meg på arbeid og ellers forventet av meg. Jeg "lurte unna" noen kroner og lånte en liten sum for å komme helt i mål, og fór avgårde til Jeco på Fjellhamar hvor jeg rett og slett bestilte en kliss ny Yamaha TDM 900.
Prosessen i forkant involverte også mye sikling på enb Aprilia Caponord. Jeg leste til øyet ble stort og vått om begge syklene og alle andre alternativer ble i trur og orden skjøvet til side.
At det ble TDM 900 var nok mest fordi denne sto utstilt hos Jeco. Ingen forhandlere hadde en Caponord å vise fram. Og
det gjorde meg en smule betenkt.
Jeg likte TDM'en soms to utstilt. Den så mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Jeg kjente det sitret i oppvåknende MC-gener da jeg satte meg på sykkelen og selgeren kom bort og sa at "dette er en flott sykkel".
Visst var det en flott sykkel!
Jeg dro hjem igjen etter nå ha snakket litt med selgeren og var allerede da bestemt på at, jo, dette kom til å bli en TDM 900. Og det ble det. Etter først å ha kommet gjennom noe urolig farvann i forhold til kona, som etter hvert oppdaget at det var snakk om kjøp av ny MC. Ikke spør hvordan hun fikk kjennskap til dette...
Hun oppdaget det i hvert fall og var så langt fra enig i mine prioriteringer som det er mulig å komme. Her snakker vi metaforer som Venus og Mars og mer til!
Men ingen kjøpekontrakt ble annullert og avgjørelsen sto fast selv om det stormet øredøvende en periode...
Så kom dagen da sykkelen skulle hentes. Den motvillige samlivspartneren kjørte meg faktisk til Fjerllhammar og ønsket med til alt overmål lykke til da jeg med mye spent sitring i kroppen satte meg i salen på TDM'en og startet den opp for aller første gang! Jovisst! Aller første gang! Hadde ikke engang prøvekjørt den, kun sittet i salen og drømt meg bort i salgslokalene til Jeco.
Jeg husker ikke lenger hva jeg tenkte da da det rykket lett i sykkelen i det jeg la inn førstegiret. Og da sykkelen begynte å bevege seg mot utkjørselen var det som om omgivelsene ikke lenger eksisterte. Jeg kjørte motorsykkel - igjen! Etter 14 års pause!! Jeg svevde!!!
Og kom til meg selv ved utkjørselen og all trafikken rett ved rundkjøringen utenfor Jeco lokalene.
Kom meg ut i gata og tok feil i rundkjøringen og fór avgårde i gal retning og stoppet et par kilometer lenger ned ved et inustribygg og fikk nesten ikke av hjelmen fordi det brede gliset inni nærmest hadde kilt seg fast
Turen hjemover etter en pause ved industribygget var en nesten utenfor-kroppen opplevelse.
Siden har denne septemberdagen i 2006 har gleden med å kjøre motorsykkel bare økt og økt.
Og som mange her inne allerede vet så endret kona -
Bakpå - syn på saken veldig radikalt etter kun en kort tur på TDM'en hvor hun skulle bli med bare for å overbevise seg selv og meg om at dette med motorsykkel i vår alder var noe av det dummest jeg noen gang hadde gjort.
Det motsatte skjedde.
Det at jeg endelig våknet etter 14 år i dvale og fikk somlet med til å kjøpe motorsykkel igjen har vært en av mine absolutt klokeste avgjørelser her i livet!
Og med det: værsågo' neste...