Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Så dere lane splitter i kø foran rundkjøringer også altså? Har gjort det noen ganger men har av en eller anne grunnn følt meg skyldig, spesielt hvis jeg helt rundt men det bare er ledig i høyre felt inn i rundkjøringen.
Forresten en annen ting, blir muligens litt offtopic.
Hva er egentlig reglene i slike kryss når det er merket spesifikt med pil til venstre i venstre felt.
http://goo.gl/maps/Hz4r2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører her daglig og veldig mange av bilene som ligger i venstre fil kjører rett fram i krysset.
Forresten en annen ting, blir muligens litt offtopic.
Hva er egentlig reglene i slike kryss når det er merket spesifikt med pil til venstre i venstre felt.
http://goo.gl/maps/Hz4r2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører her daglig og veldig mange av bilene som ligger i venstre fil kjører rett fram i krysset.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Kjørte også der daglig tidligere, og la merke til det samme som deg. Egentlig, jeg bare konstaterte at det var slik. Får ikke gjort noe med det, og sørget bare for å se meg godt for, dersom bussen står stille på holdeplassen rett over krysset, og jeg skifter over til venstre fil. Da kan det gjerne komme en SUV i 90..ega16 skrev:
Hva er egentlig reglene i slike kryss når det er merket spesifikt med pil til venstre i venstre felt.
http://goo.gl/maps/Hz4r2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører her daglig og veldig mange av bilene som ligger i venstre fil kjører rett fram i krysset.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Yes, det er akkurat det som irriterer meg når bussen står der og man må bytte felt :)SuperMorten skrev:Kjørte også der daglig tidligere, og la merke til det samme som deg. Egentlig, jeg bare konstaterte at det var slik. Får ikke gjort noe med det, og sørget bare for å se meg godt for, dersom bussen står stille på holdeplassen rett over krysset, og jeg skifter over til venstre fil. Da kan det gjerne komme en SUV i 90..ega16 skrev:
Hva er egentlig reglene i slike kryss når det er merket spesifikt med pil til venstre i venstre felt.
http://goo.gl/maps/Hz4r2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører her daglig og veldig mange av bilene som ligger i venstre fil kjører rett fram i krysset.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
På Majorstuakryssene er det såpass trangt at man må "ta det som det kommer" er min erfaring.
Sist redigert av Rottenikken den 09 mai 2013, 01:01, redigert 1 gang totalt.
Veien er viktigere enn målet.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
I Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften) står det i §§ 22C:ega16 skrev:Så dere lane splitter i kø foran rundkjøringer også altså? Har gjort det noen ganger men har av en eller anne grunnn følt meg skyldig, spesielt hvis jeg helt rundt men det bare er ledig i høyre felt inn i rundkjøringen.
Forresten en annen ting, blir muligens litt offtopic.
Hva er egentlig reglene i slike kryss når det er merket spesifikt med pil til venstre i venstre felt.
http://goo.gl/maps/Hz4r2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører her daglig og veldig mange av bilene som ligger i venstre fil kjører rett fram i krysset.
Slik jeg forstår det slutter kjørefeltet til venstre i krysset, og trafikk i dette feltet skal i utgangspunktet svinge til venstre. Velger de likevel å kjøre rett frem får de vikeplikt for de i høyrefeltet dersom disse skifter til venstre felt etter (eller kanskje i løpet av?) krysset. Om det er "fasiten" vet jeg ikke - e'kje kjørelærer...1034 Piler
Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.
Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning.
Piler på skrå i kjørefeltet angir at vedkommende felt slutter, og at videre kjøring skal skje i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Ikke noe sensasjonelt med dette men artig å se at jenter også tør å bedrive lanesplitting. Jeg har inntrykk av at jenter er med skeptiske til dette enn guttene
[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 8dQHAk15u0[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 8dQHAk15u0[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Har såvidt begynt å utforske dette. Jeg splitter, men bare når køen står og når det er betydelig med tid å tjene på det. Med andre ord, om jeg tror jeg kommer med på det neste grønne lyset, lar jeg det være. Mitt inntrykk av bilister er at de aller fleste forholder seg nøytrale til meg, mens ganske mange gir meg litt ekstra plass. Folk som sperrer med vilje er sjeldne.
Så lenge det skjer i trygge former, må selv misunnelige bilister innrømme at mellomkjøring bare er av det gode. Det blir jo en ekstra plass til dem i køen, i forhold til om vi hadde tatt opp et helt felt, som vi ville gjort om vi fulgte deres rettferdighetssans.
Så lenge det skjer i trygge former, må selv misunnelige bilister innrømme at mellomkjøring bare er av det gode. Det blir jo en ekstra plass til dem i køen, i forhold til om vi hadde tatt opp et helt felt, som vi ville gjort om vi fulgte deres rettferdighetssans.
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Jobber på Fornebu og kjører bil østover/vestover på E18 daglig. Filsplitting er ok det, men når bilene er kommet opp i ca 60, synes jeg at mc'ene burde roe seg helt ned med dette. 

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Jeg splitter også. Fra Oslo til Drammen
rop men helt seriøst må jeg ta meg selv i nakken og riste meg litt. Jeg må skjerpe meg. Jeg tror jeg begynner å bli litt for tøff i trynet. Har oppdaget at jeg splitter fortsatt selv om farta på køen er økende og min fart har passert 80. Det er ikke helt bra. Marginene blir veldig små når det går så fort. Men for all del. Jeg sparer mye tid, og innbiller meg selv at jeg ikke tar store sjanser. Og de aller fleste bilister er veldig flinke. Har ennå ikke møtt noen som går inn for å blokkere meg, selv om speilene på nyere BMW-biler ikke virker... Jo dyrere bil, jo dårligere speil..
Sent from my GT-I9300

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Dersom noen skifter en cd, eller fikler med lignende, kan det bli ens siste splitt..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Når bilene kommer opp i rundt 30 sier jeg stopp-da kan de skifte fil/sige mot midten litt for fort for min smak.
skulle jeg komme borti/tryne i særlig større fart blir en fort overkjørt..
men er en villig til å satse litt kommer en jo fortere frem...(Jeg HAR jo benyttet meg av dette)
men jeg trenger ikke satse liv og lemmer for å rekke jobb...er jeg på tur er det vanligvis ikke stillestående kø...
skulle jeg komme borti/tryne i særlig større fart blir en fort overkjørt..

men er en villig til å satse litt kommer en jo fortere frem...(Jeg HAR jo benyttet meg av dette)

men jeg trenger ikke satse liv og lemmer for å rekke jobb...er jeg på tur er det vanligvis ikke stillestående kø...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Splitter som regel bare når køen står stille eller går i gangfart. Synes det blir for hasardiøst med større fart. Man ligger tross alt konstant i bilers blindsone. Jeg tør litt mer etter at jeg fikk ny sykkel som bråker mer, da hører de ofte at jeg kommer.
- Löwe
- Innlegg: 42
- Registrert: 13 mar 2012, 08:51
- Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
- Bosted: Siggerud, Akershus
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Kjører mellom i køen på E6 sørfra (den starter på Kolbotn) hver dag fra April til Oktober. Kun ganske tidlig i sesongen at det er litt "krøll", så blir alle vant til MC'ene.
Selv vogntog flytter seg for at jeg skal få plass...det vil si de med trekkvogner med najonalitetskjennetegn "N". Står det "LT" eller annet får du ikke en millimeter, de sitter vel og sover etter en altfor lang dag på jobb....
Mitt største problem er andre MC'er. Tar ofte igjen førere som ikke ser i speilene og følger med bak. Noen ganger ligger vi opptil fire andre MC'er i kø etter en som ikke vil legge seg inn i køen i 10 sekunder for å slippe forbi andre som er mer erfarne.
Møter noen ganger blikket til føstemann i speilet, da ser han (ja HAN) meg garantert, men vil ikke slippe forbi. Om det er prestisje eller annet vet jeg ikke, men det er ganske håpløst. Da er det jo ikke en uerfaren fører, det ser du på kjøring og oppførsel.
Ennå verre for kona. Når hun endelig kommer forbi en litt mer usikker fører og han (ja, HAN) ser det lange håret mister han alle hemninger og tvil om egen kompetanse og skal absolutt forbi henne igjen. Det er rart. Mange forunderlige situasjoner oppstår, her om dagen var det en som veltet i forsøket på å kjøre forbi henne igjen ved en underlig manøver mellom to biler for å bruke avkjøringsfeltet til forbikjøring....det ble for bratt vinkel og han mistet all fart og kontroll...
Det kan bli dyrt å skulle illudere en alfahann når du ikke er det. Vi mennesker er rare...
Selv vogntog flytter seg for at jeg skal få plass...det vil si de med trekkvogner med najonalitetskjennetegn "N". Står det "LT" eller annet får du ikke en millimeter, de sitter vel og sover etter en altfor lang dag på jobb....
Mitt største problem er andre MC'er. Tar ofte igjen førere som ikke ser i speilene og følger med bak. Noen ganger ligger vi opptil fire andre MC'er i kø etter en som ikke vil legge seg inn i køen i 10 sekunder for å slippe forbi andre som er mer erfarne.
Møter noen ganger blikket til føstemann i speilet, da ser han (ja HAN) meg garantert, men vil ikke slippe forbi. Om det er prestisje eller annet vet jeg ikke, men det er ganske håpløst. Da er det jo ikke en uerfaren fører, det ser du på kjøring og oppførsel.
Ennå verre for kona. Når hun endelig kommer forbi en litt mer usikker fører og han (ja, HAN) ser det lange håret mister han alle hemninger og tvil om egen kompetanse og skal absolutt forbi henne igjen. Det er rart. Mange forunderlige situasjoner oppstår, her om dagen var det en som veltet i forsøket på å kjøre forbi henne igjen ved en underlig manøver mellom to biler for å bruke avkjøringsfeltet til forbikjøring....det ble for bratt vinkel og han mistet all fart og kontroll...
Det kan bli dyrt å skulle illudere en alfahann når du ikke er det. Vi mennesker er rare...
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Jeg må si det var litt befriende (eller hva man skal kalle det) å lese et kritisk innlegg om motorsyklister ... fra en motorsyklist. Gjennomgangstonen blandt motorsyklister er gjerne en annen .... "motorsyklister er overlegne alle andre trafikkanter, og de aller fleste bilister og syklister er noen blinde egoistiske drittsekker som ikke har noe på offentlig vei og gjøre"Löwe skrev:Kjører mellom i køen på E6 sørfra (den starter på Kolbotn) hver dag fra April til Oktober. Kun ganske tidlig i sesongen at det er litt "krøll", så blir alle vant til MC'ene.
Selv vogntog flytter seg for at jeg skal få plass...det vil si de med trekkvogner med najonalitetskjennetegn "N". Står det "LT" eller annet får du ikke en millimeter, de sitter vel og sover etter en altfor lang dag på jobb....
Mitt største problem er andre MC'er. Tar ofte igjen førere som ikke ser i speilene og følger med bak. Noen ganger ligger vi opptil fire andre MC'er i kø etter en som ikke vil legge seg inn i køen i 10 sekunder for å slippe forbi andre som er mer erfarne.
Møter noen ganger blikket til føstemann i speilet, da ser han (ja HAN) meg garantert, men vil ikke slippe forbi. Om det er prestisje eller annet vet jeg ikke, men det er ganske håpløst. Da er det jo ikke en uerfaren fører, det ser du på kjøring og oppførsel.
Ennå verre for kona. Når hun endelig kommer forbi en litt mer usikker fører og han (ja, HAN) ser det lange håret mister han alle hemninger og tvil om egen kompetanse og skal absolutt forbi henne igjen. Det er rart. Mange forunderlige situasjoner oppstår, her om dagen var det en som veltet i forsøket på å kjøre forbi henne igjen ved en underlig manøver mellom to biler for å bruke avkjøringsfeltet til forbikjøring....det ble for bratt vinkel og han mistet all fart og kontroll...
Det kan bli dyrt å skulle illudere en alfahann når du ikke er det. Vi mennesker er rare...
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Helt enig med dere der! Det er mange motorsyklister som egentlig ikke skulle vært på veien. Ser jo stadig de som splitter selv om "køen" går i 60 km og mer.. :-)å Da kan de ha det så godt hvis det skjer noe.
Vi må slutte å heve oss over alle "idiotene" i biler!
Husk SAMHANDLING i trafikken, da glir det så mye bedre. Om du kommer hjem 10 minutter senere - så kommer du i hvert fall hjem! De der hjemme venter på deg.

Vi må slutte å heve oss over alle "idiotene" i biler!
Husk SAMHANDLING i trafikken, da glir det så mye bedre. Om du kommer hjem 10 minutter senere - så kommer du i hvert fall hjem! De der hjemme venter på deg.

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)