lazyboy skrev:AJ skrev:lazyboy skrev:I vinter kjøpte jeg en Tiger 1050 på impuls.
Hadde helt klart ikke kjøpt samme halvfabrikatet en gang til.
Hm...
Hørtes ikke helt bra ut...
Kunne vært interessant å høre om dine erfaringer med den "uferdige" 1050'en.
Har jo hatt en slik selv og gjorde noen modifiseringer før jeg byttet din inn etter vel 40K i løpet av to år.
Er derfor jeg er spesielt nysgjerrig...

Tja du har vel noen timer inne på 1050 forumet, så du har nok lest det før.
But here we go.
Motoren er iflg meg helt topp ,gir den lett 10 /10, samme går for det orginale gel sete.
Skal ikke gjøre dette til en Tiger 1050-tråd, men må si meg enig i svakhetene du påpeker.
Kort forskjerm og oljekjøler plassert såpass langt nede gjør den spesielt utsatt. Selv monterte jeg Evotech radiator og oljekjøler beskyttelsesgrill. Beskyttet bra og hevet - etter mitt syn - utseendet på sykkelen. Samme med carbon fender extender. Kombinasjonen ga rimelig god søle steinsprutbeskyttelse.
Byttet også kjedekassa fordi, som du påpeker, den originale er en vits.
Så satte jeg også på originalt gelsete. Utrolig bra! Men originalsalen er likevel av de bedre den også sammenlignet med mange andre sykler, synes jeg.
Byttet også til Öhlins fjærer foran og Nitron demper bak, som gjorde Tiger langt mer retningsstabil og 'plantet', særlig ved heftig pådrag. Funket meget bra på Lofoten-turen vi hadde i 2012. Originale sidevesker og toppboks er jeg enig i er begredelige greier...
Mens jeg skriver om modifikasjonene jeg selv gjorde ser jeg at at ord som "halvfabrikat"
kan forsvares... Dessverre, må jeg legge til. Fordi 1050'en har jo en strålende motor og er sprek som bare det. Etter min mening. Og veldig pålitelig. Aldri noe teknisk eller mekanisk tull de to årene jeg hadde min.
Nå ser det ut til nye Tiger Sport har rettet på mange av svakhetene og at sykkelen nå er blitt det den egentlig burde vært i utgangspunktet.
Skal bli interessant å se hvordan denne ny-Tiger'n vil gjøre det i det norske markedet. Burde appelere til folk som er opptatt av enkle og velprøvde løsninger (ingen ride-by-wire gass og dermed heller ikke ulike motorprgrammer, ikke todelt sal med høydejustering, ingen elektronisk demperjustering osv.)