Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Kjøp denne så kan du finne styrestrømmen din :) Prøv ledning for ledning og for hver ledning slår du på og av tenningen til du finner en som ikke har strøm når tenningen er av og har strøm når tenningen er på :)
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?
Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.
:eh :scratch :redface Trodde det fantes et relee jeg kunne bruke jeg

ref Snikkaren sitt innspill:
Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på.
Relé kan kjøpes på Biltema.. :knegg
Det finnes visstnok ulike typer releer også
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... ele-42134/
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

DrGreve skrev:Kjøp denne så kan du finne styrestrømmen din :) Prøv ledning for ledning og for hver ledning slår du på og av tenningen til du finner en som ikke har strøm når tenningen er av og har strøm når tenningen er på :)
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;
Så jeg kan ikke bare stikke tunga borti altså :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?
Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.
:eh :scratch :redface Trodde det fantes et relee jeg kunne bruke jeg

ref Snikkaren sitt innspill:
Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på.
Relé kan kjøpes på Biltema.. :knegg

Hvor pokker er Biltema - der har jeg aldri vært :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:
DrGreve skrev:Kjøp denne så kan du finne styrestrømmen din :) Prøv ledning for ledning og for hver ledning slår du på og av tenningen til du finner en som ikke har strøm når tenningen er av og har strøm når tenningen er på :)
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;
Så jeg kan ikke bare stikke tunga borti altså :yeyeye
He, he. Du stikker spissen inn i en ledning og den ledningen som henger i lampa fester du til gods eller minuspolen på batteriet. Når du finner strøm, så lyser lampa i "pennedelen:)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Duville »

Hvis du skal gjøre dette selv så skal du kanskje få noen til å kjøpe det du trenger eller være med deg så du får det riktig - eller noen setter opp delene så du får det som skal til. Virker ikke heeeelt som om du er på veldig mye annet enn godt mot og det er jo ett godt utgangspunkt. Når du har fått de rette delene så er det enklere å vise og forklare hvordan....

Tror jeg

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:Hvis du skal gjøre dette selv så skal du kanskje få noen til å kjøpe det du trenger eller være med deg så du får det riktig - eller noen setter opp delene så du får det som skal til. Virker ikke heeeelt som om du er på veldig mye annet enn godt mot og det er jo ett godt utgangspunkt. Når du har fått de rette delene så er det enklere å vise og forklare hvordan....

Tror jeg
ok, da ordner dere en handleliste til meg da :-)
Trenger vel egentlig bare et rele (men hvilket?) og en slik dings som sjekker strømmen på ledningene.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Bosted: Drammen

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av bjornen »

i utgangspunktet kan nok dette høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke det :[-o<
baklysa får strøm (spenning) på en ledning, denne kobler du til punkt 85 på rele'et
jord (chassis) går inn på 86
pluss (batteri +) inn på 30
last ( din nyervervede lader??) på 87

ferdig :thumleft

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Bosted: Drammen

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av bjornen »

har du behov for hjelp, så MÅ jeg ut å kjøre i morgen
kan eventuelt gi deg en hand om du ønsker for det
send meg i så tilfellet en pm

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

bjornen skrev:i utgangspunktet kan nok dette høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke det :[-o<
baklysa får strøm (spenning) på en ledning, denne kobler du til punkt 85 på rele'et
jord (chassis) går inn på 86
pluss (batteri +) inn på 30
last ( din nyervervede lader??) på 87

ferdig :thumleft
Enkelt og greit forklart :) :thumleft
Kjøper du ett vanlig lysrelè for langlys, så får du en kontakt til overs og det gjør absolutt ingen ting.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Relèer som selges i dag takler minst 30 ampèr og tviler sterkt på at noen gang vil overbelaste det..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

DrGreve skrev:
Carpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Relèer som selges i dag takler minst 30 ampèr og tviler sterkt på at noen gang vil overbelaste det..
Så man må ikke ha et tilkoblingspunkt for hver dings man vil koble til altså :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Da er det bedre å la releet styre en liten sikringsboks. Sikringsboksen lar deg koble flere ting som f.eks lader, varmeholker, ekstralys, rumpevarme, stereoanlegg, kaffekoker, hårføner osv :prop:

En sånn en:

Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Da er det bedre å la releet styre en liten sikringsboks. Sikringsboksen lar deg koble flere ting som f.eks lader, varmeholker, ekstralys, rumpevarme, stereoanlegg, kaffekoker, hårføner osv :prop:

En sånn en:

Bilde
Hva med rettetang?

Altså, enda en boks som skal kobles til :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar