Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Hvis hensikten var å stoppe strømmen når tenningen er av, hvorfor koble det rett på batteriet? Du må jo finne en ledning som deaktiveres når tenningen slås av, kjørelys, baklys etc, etc..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

Cluet er at: dersom du ikke kobler eget relè nå, og du skal ha laderen til å slå seg av automatisk når du stopper så vil det fungere når du henter styrestrøm/pluss fra baklys eller tilsvarende - fordi disse allerede er koblet bak et relè... kobler du direkte på batteriet så vil laderen stå på hele tiden, noe som vil tappe batteriet når sykkelen ikke er i gang...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

DrGreve skrev:Hvis hensikten var å stoppe strømmen når tenningen er av, hvorfor koble det rett på batteriet? Du må jo finne en ledning som deaktiveres når tenningen slås av, kjørelys, baklys etc, etc..
Ja.... den rød ledningen skal "tyvkobles" til rød ledning fra baklys el. Kun den sorte som blir koblet til batteriet
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

nå forvirrer dere meg!! Den sorte tapper vel ikke noe strøm fra batteriet :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:nå forvirrer dere meg!! Den sorte tapper vel ikke noe strøm fra batteriet :scratch
Å sånn å forstå. Du henter minusen fra minuspolen på batteriet istedet for å feste den på en skrue rett i nærheten av der relèet blir plassert?
Helt greit det, men å feste minusen til gods på sykkelen (enhver skrue) gjør samme nytten..
Og beklager at jeg misforsto, det blir jo rett :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

DrGreve skrev:
Carpa skrev:nå forvirrer dere meg!! Den sorte tapper vel ikke noe strøm fra batteriet :scratch
Å sånn å forstå. Du henter minusen fra minuspolen på batteriet istedet for å feste den på en skrue rett i nærheten av der relèet blir plassert?
Helt greit det, men å feste minusen til gods på sykkelen (enhver skrue) gjør samme nytten..
Og beklager at jeg misforsto, det blir jo rett :)
Ok, jeg får se hvordan det blir når jeg finner ut av disse ledningene fra lys og slik da. Jorder den der det er enklest :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Når jeg ser nøye etter på tegningen, så ser jeg jo at den ledningen er svart.. Beklager :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

DrGreve skrev:
Carpa skrev:nå forvirrer dere meg!! Den sorte tapper vel ikke noe strøm fra batteriet :scratch
Å sånn å forstå. Du henter minusen fra minuspolen på batteriet istedet for å feste den på en skrue rett i nærheten av der relèet blir plassert?
Helt greit det, men å feste minusen til gods på sykkelen (enhver skrue) gjør samme nytten..
Og beklager at jeg misforsto, det blir jo rett :)
Misforsto jeg også. Du må ikke strekke en ledning helt til minus på batteriet. Jord/minus blir ikke bedre av det. Ta korteste vei til en skrue i ramma eller strekk til batteriet om du vil :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av AJ »

Og når du skal "stjelke" strøm fra f.eks. (og fortrinnsvis) baklyset bør du, etter min mening, unngå disse billige 'strømtyvene' som klemmer ledningene sammen:
stromtyv.JPG
Bruk heller Posi-Lock som skrur sammen ledningene i stedet

Mer om Posi-Lock her:
http://www.webbikeworld.com/sale/posi-l ... r-sale.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Har for øvrig noen sånne i forskjellige dimensjoner liggende og kan gjerne sende disse til deg.

AJ
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

AJ skrev:Og når du skal "stjelke" strøm fra f.eks. (og fortrinnsvis) baklyset bør du, etter min mening, unngå disse billige 'strømtyvene' som klemmer ledningene sammen:
stromtyv.JPG
Bruk heller Posi-Lock som skrur sammen ledningene i stedet

Mer om Posi-Lock her:
http://www.webbikeworld.com/sale/posi-l ... r-sale.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Har for øvrig noen sånne i forskjellige dimensjoner liggende og kan gjerne sende disse til deg.

AJ
Uh, jeg har kjøpt den billigvarianten jeg da...
Den varianten du peker til får man ikke kjøpt her i Norge eller?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

Jeg har aldri vært plaget med kabelklemmene. :sk?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:
AJ skrev:Og når du skal "stjelke" strøm fra f.eks. (og fortrinnsvis) baklyset bør du, etter min mening, unngå disse billige 'strømtyvene' som klemmer ledningene sammen:
stromtyv.JPG
Bruk heller Posi-Lock som skrur sammen ledningene i stedet

Mer om Posi-Lock her:
http://www.webbikeworld.com/sale/posi-l ... r-sale.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Har for øvrig noen sånne i forskjellige dimensjoner liggende og kan gjerne sende disse til deg.

AJ
Uh, jeg har kjøpt den billigvarianten jeg da...
Den varianten du peker til får man ikke kjøpt her i Norge eller?
Det er jeg faktisk usikker på... :-k
Kjøpte mine på nettet fra utlandet for et par-tre år siden.

Men for all del; klemmene du har kjøpt er brukt av de aller fleste som "strømtyv" og holder nok i massevis, tenker jeg.
Er jo en velprøvd konstruksjon. Likevel har jeg større tro på holdfastheten (evnen til å holde ledningene på plass) til Posi-Lock.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Nei... jeg tror rett og slett jeg heller til å få noe hjelp med dette og til Symtec varmeholkene jeg..
Også går jeg til innkjøp av et dobbelt relè...
Jeg er alt for usikker til å begynne å fikle med dette alene for første gang.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av RuneMC »

Skjøten/spleisen fungerer sikkert helt greit. (Lodding er selvfølgelig enda bedre, men nå skal vi ikke forvirre deg enda mer...)

Sort på batteri i bil og MC (negativ/jord) er som regel koblet til metall/ramme rundt omkring på kjøretøyet, så da slipper man som regel å dra en ledning helt til batteriet. Se etter hvor andre sorte ledninger evt er skrudd fast til metall på sykkelen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar