Videoopptak av kjøring: Hvilke rettigheter og lover gjelder?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Videoopptak av kjøring: Hvilke rettigheter og lover gjelder?

Legg inn av LordShaft »

Jeg så en interessant samtale på facebook før i dag.

Der var det en på sykkel som hadde blitt stoppet av politiet. De hadde registrert at han hadde GoPro på hjelmen, mente han hadde grisekjørt og krevde å få se på filmen. Det er nok liten tvil om at vedkommende hadde kjørt "ulovlig" tidligere på dagen, men ikke i det tidsrom som politiet hevdet.

Har de fullmakt til å kreve dette uten rettslig ordre? Det er jo veldig fort å se på slike filmer om det har vært inspirert kjøring :-#
Kan det brukes som bevis?

Hvilke regler gjelder på akkurat dette? Noen andre som har opplevd lignende? :scratch
Sist redigert av AJ den 12 mai 2013, 19:43, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret litt på overskriften for å tydeliggjøre tråd-emnet litt bedre.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvilke Rettigheter og Lover gjelder?

Legg inn av Duville »

Interessant problemstilling... han ble el tatt borte i Skien på grunnlag en film på youtube - eller?

Har vel det samme på GPS med sporlogg, tar men en forbikjøring eller hva det nå er så kommer det inn på loggen. Har de lov til å bruke dette - hva sier loven? For den sak skyld så er det det samme med GPS i jobbebil. Denne logger jo det meste.... Kan det brukes?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Nei denne diskusjonen var rundt noen unggutter her i bergen som var ute å lekte seg med supermotardene sine. De er ikke akkurat veldig godt likt av politiet :knegg

Men poenget er at så lenge de ikke har måling selv, de har bare "sett" noe som kan vitne om høy fart. Kan de da forlange å se filmen som vedkommende selv har filmet.
Selv om det kanskje ikke er filmet fra nettopp denne dagen. Der er kanskje bare film for en dag tidligere? Siden jeg kjører rundt en del med gopro hadde det vært greit å vite hvilke rettigheter jeg skulle ha om jeg blir stoppet. :[-X

Det er jo flere ganger jeg har lagt litt over fartsgrensen på disse klippene. Kan dette da brukes mot meg? :-#

Welshen
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig

Legg inn av Welshen »

I utgangspunktet kan det som vurderes som bevis i forbindelse med en straffesak beslaglegges av politiet. Regler om dette finnes i straffeprosessloven:

§ 203. Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger i saken. Det samme gjelder ting som antas å kunne inndras eller å kunne kreves utlevert av fornærmede.

Og videre

§ 206. Uten beslutning av påtalemyndigheten kan politimann ta beslag når han setter i verk beslutning om ransaking eller pågripelse, og ellers når det er fare ved opphold. Beslag kan tas av enhver når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Beslaget skal straks meldes til påtalemyndigheten. Finner denne at beslaget bør opprettholdes, utferdiger den en skriftlig beslutning med slikt innhold som nevnt i § 205 første ledd annet punktum.

Det må jo kunne knyttes til en straffbar handling da, men det er klart at hvis du blir stoppet etter grisekjøring vil kameraet nok bli interessant for politiet.
Om et slikt kamera vil bli brukt som bevis i retten vil jo være en vurdering når saken evt kommet videre i systemet. Dette vil være på samme måte som feks en mobiltelefon, GPS i bil mm.
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
jodlevann
Motorsykkelen din: BMW R850R

Legg inn av jodlevann »

Veitrafikkloven har en paragraf om sikring av bevis:

§ 46. Sikring av bevis mv.

Undersøkelsesmyndigheten har rett til å benytte privat grunn og kan kreve å få undersøke og ta i besittelse kjøretøy og vrakrester. Den skal videre gis tilgang til dokumenter, resultater fra andre undersøkelser i forbindelse med trafikkulykken eller trafikkuhellet, herunder av personer som var involvert, og obduksjon av dødsofre, samt øvrige ting i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre sin oppgave. Undersøkelsesmyndigheten kan kreve gjennomført utåndingsprøve, blodprøve og klinisk legeundersøkelse etter § 22a. Om nødvendig kan undersøkelsesmyndigheten kreve bistand fra politiet.

Så kan man selvsagt bestride dette eller ødelegge kameraet, men da kommer straffeloven inn på obstruksjon av myndighetens arbeid eller ødeleggelse av bevis og hindring av etterforskning.

Best å samarbeide :twisted

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Dette er jo greit å vite, med tanke på at kamera snurrer på skallen i tide og utide :thumleft

Takk for utklipp welshen :prf

Men, jeg klarer ikke å lese tydelig ut av disse reglene. De har lov å beslaglegge kamera. De kan se gjennom filmen. Men om det viser seg at jeg ikke har kjørt gris i gitt tidspunkt. Men det er film fra uken før, hvor det har vært litt grov kjøring. Kan de straffe meg for dette? Hvordan er reglene rundt det?

Welshen

Legg inn av Welshen »

Når det gjelder noe som ikke er nå, dvs etter du er stoppet, kan det jo være vanskelig å bevise hvem som kjørte uka før, med mindre det er bilde av deg og lign. Men kanskje ikke noe å satse på.......

Hovedregelen bør vel være å kjøre pent og ikke lage "skryte" video av grisekjøring. Tror nok det kommer en del saker etterhvert der denne type kamera vil bli brukt som bevis..... det er jo filming overalt....og ikke bare i fotball :lol

Brukeravatar
jodlevann
Motorsykkelen din: BMW R850R

Legg inn av jodlevann »

Det påligger myndigheten en bevisbyrde. Hvis videokameraet viser grisekjøring på et tidligere tidspunkt, kan de ikke bevise at deg var deg. Men blir du tatt med kameraet på hjelmen og tidspunktet for pådragelsen stemmer med videoens tidspunkt, da ligger du sannsynligvis tynt an.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Videoopptak av kjøring: Hvilke rettigheter og lover gjel

Legg inn av DrGreve »

Siden jeg har hatt såkalt begrenset politimyndighet og har tatt kurs i bevisinnhenting, så er den vanlige prosedyren at politiet skal ha såkalt skjellig grunn til mistanke for å undersøke og foreta ransakelse. Man kan ikke bare kreve fordi de "er ute etter noen".
Men dette er en generell praksis og jeg har ingen formening om hva som gjelder i dette tilfellet da man bare har fått referert den ene parten. Politiet kan jo sitte på informasjon som gjør at de har "skjellig grunn til mistanke". Denne informasjonen vil sikkert bli lagt til i bevisførselen ved en eventuell straffesak.
PS, for den som lurer, så har jeg bare vært jakt og fiskeoppsyn i min kommune, ikke noe verre enn det :) Nå har statens naturoppsyn overtatt den oppgaven.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg vet jo at konstabler på stedet har en tendens til å vike litt fra innstruks, dette har jeg selv opplevd og sett flere tilfeller av :knegg
Men greit å vite hvordan en skal forholde seg til nettopp dette.

Jeg vil ikke si at jeg er den som grisekjører mest, bare for å ha det på det rene. Men greit å vite hva en kan argumentere mot hvis en skulle bli stoppet.

Kan også være en god huskeregel å ikke kjøre med kamera på hele tiden. Men starte det når du skal filme, og ikke nødvendigvis filme all den småkjøringen :redface
Det er hvertfall liten tvil om at blir du stoppet, og du har kamera, så vil de nok prøve seg :[-(

Takk AJ for endring av emnefelt :yeyeye

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan de kan påstå at videoopptaket kan brukes som bevis hvis de ikke starter en stor undersøkelse basert på lett gjenkjennelig punkter langs veien hvis man ikke filmer direkte på speedoen..
Da må de jo begynne å måle avstand mellom kjente punkter for å finne snittet over den eventuelle målte strekningen..
Jeg ville bedt de dradd til h..... og tatt ut minnekortet og knekt det tvert av :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Welshen

Legg inn av Welshen »

Det spørs jo hva Evt politiet ønsker bevis på/for. Grisekjøring kan jo for eksempel Også være ulovlig forbikjøring til høyre, kjøring over sperrelinjer, rødt lys Osv Osv.

Når det gjelder knekking av minnekort så er det vel den sikreste måten å få politiet Interessert, er det ikke???? Og jeg har vel opplevd at samarbeid ofte funker bedre Enn å be noen reise til h.... Enn hvor fristende det måtte være :scratch

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Welshen skrev:Det spørs jo hva Evt politiet ønsker bevis på/for. Grisekjøring kan jo for eksempel
Også være ulovlig forbikjøring til høyre, kjøring over sperrelinjer, rødt lys Osv Osv.

Når det gjelder knekking av minnekort så er det vel den sikreste måten å få politiet
Interessert, er det ikke???? Og jeg har vel opplevd at samarbeid ofte funker bedre
Enn å be noen reise til h.... Enn hvor fristende det måtte være :scratch
He, he, jeg bor i nord og i en rettskraftig dom i landsdelen så ble en som hadde kalt en politimann for hestk*k frikjent siden det er en del av vårt frodige språk :)
Politiet er alltid interessert, så om du knekker minnekortet forandrer ikke mye hvis om atte de har andre bevis som de påstår holder i retten.. Hvis de trenger minnekortet så har de heller ikke skjellig grunn til mistanke.. altså, det skal være overveiende sannsynlig at en straffbar handling har skjedd.
Er du derimot så dum at du legger kjøringen ut på tuben, så VET de jo at en straffbar handling er utført og kan starte etterforskning.

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Tror man skal ha i bakhodet at vi ikke lever i en amerikansk film - dvs politiet i Norge både kan og vil beslaglegge det de anser som mulige bevis relativt enkelt. Trengs ikke noe langt rettsoppgjør med stjerneadvokater osv, som man ser i filmens verden.

Har vel lest at de anser GPS, mobiler, kamera osv som "gullgruver" - så ville nok forvente at de lett beslaglegger dette for å ta en nærmere titt ja.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Tror man skal ha i bakhodet at vi ikke lever i en amerikansk film - dvs politiet i Norge både kan og vil beslaglegge det de anser som mulige bevis relativt enkelt. Trengs ikke noe langt rettsoppgjør med stjerneadvokater osv, som man ser i filmens verden.

Har vel lest at de anser GPS, mobiler, kamera osv som "gullgruver" - så ville nok forvente at de lett beslaglegger dette for å ta en nærmere titt ja.
Med andre ord, kjør forsiktig. Kjør som om du har UP bak deg til enhver tid :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar