Ha barn bakpå scooter?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

Hei

Etter å ha syklet til jobb hver dag i et år, har jeg nå kjøpt meg en scooter. Jeg pleier å ha datteren min på 2 år i tralle bak sykkelen min og hadde tenkt å kjøpe utstyr (hjelm og sele) til henne, slik at hun kan sitte bakpå scooteren. Men jeg har blitt litt betenkt, da jeg har sett at noen synes dette er galskap. Jeg nevnte planene mine for han jeg handlet scooteren av og han ble rett og slett bleik.

Barnehagen til datteren min ligger på veien til jobb, utenom trafikkert vei. Jeg er vant til å sykle i veien her, men er på sykkelsti når jeg bruker tralle. Det er ca 1,5 kilometer til barnehagen.

Jeg ser også at det kan være farlig om jeg skulle falle med scooteren, men føler likevel at sjansen for å falle er mindre enn på sykkel. Jeg har ikke falt på vanlig sykkel siden jeg var liten.

Jeg vil gjerne høre hvilke tanker dere gjør dere som er mer vandt til tohjulinger med motor enn det jeg er. Er det noen som kanskje har erfaringer med unger på scooter/motorsykkel?

En annen ting er vekten på hjelmen. Jeg ser at de fleste hjelmer er tunge (rundt 1kg) selv for de minste. Er ikke sikker på om det ville vært særlig behagelig for datteren min.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av TheHaughom »

Et poeng er jo at det ikke er lovlig med to på scooter/moped...

Jeg hadde nok vært skeptisk til å gjøre det selv. Vet andre her inne har hatt små barn på MC i sele uten problemer tho...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

Det er lov å ha barn under 10 år på scooter i Norge, så det står ikke på loven. Det blir mer fornuft eller folkevett.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av frodef »

Det føles jo veldig farlig å ha unger bakpå mc, men jeg sliter egentlig litt med å se hvorfor det er mye farligere enn med tråsykkel, ihvertfall så lenge føreren er stor nok til å ha full kontroll med doningen og vett nok til å kjøre riktig.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av jodlevann »

En to-åring i tralle bak tråsykkelen eller i et fastmontert sete på bagasjebrettet, fungerer greit, sålenge barnet er sikret mot å falle av eller ut av tralla.

Men hvordan har du tenkt å sikre en to-åring på mopedens baksete? Har du vurdert saken?

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Flattop »

Vet ikke hvilken scooter du har.

Jeg har en Peugot Vivacity, og da lot jeg arvingen stå foran meg og holde seg fast i speila. På den måten hadde jeg kontroll over hva ungen gjør, kan i teorien støtte med beina i svinger, og kunne ganske greit føre samtale med han under kjøreturen.

Vi brukte den til og fra barnehagen i flere år, fra han var 3 riktignok, og vi tok enkelte sightseeingturer i lokalområdet med den også. Til stor glede for begge.
Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av E-strom »

Ta deg en kjapp søketur på nettet og se etter:
- Givi S650
- Stamatakis child safety seat
Det siste mener jeg å ha sett til salgs hos Ride her i Trondheim, og Givi er det jo mange som fører.

Så lenge minstemann var i barnehagen, så sto han foran de relativt få metrene mellom barnehagen og hjemmet.

I dag sitter begge tryggere på et "Triboseat" - det er et gummi-aktig nett som spennes over setet og gjør at passasjeren ikke glir.

Funker helt knall rundt i nabolaget :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

Jeg har kjøpt meg en Derbi Variant 50cc 2013 modell. Jeg er ganske lav (166 cm), og denne scooteren har lavt sete som passer meg perfekt.

Ser interessante ut disse setene. Jeg hadde egentlig tenkt på en slik sele til å ha rundt livet:

http://www.mcoslo.no/WP/mcoslo/Sikkerhetssele-for-barn" onclick="window.open(this.href);return false;

Spørsmålet er da. Er det best at barn er spendt fast til føreren, eller sykkelen i tilfelle velt? Jeg tenker det må være best om barnet er spendt fast til føreren?

Det viktigste her må jo uansett å forsøke å unngå farlige situasjoner. Et barn er jo uansett mer utsatt på en scooter enn i en bil. Men så går det ikke stort fortere enn 40 km/t her i nabolaget. Selv bilene kjører ikke noe særlig fortere enn det...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Carpa »

Uaruman skrev:Jeg har kjøpt meg en Derbi Variant 50cc 2013 modell. Jeg er ganske lav (166 cm), og denne scooteren har lavt sete som passer meg perfekt.

Ser interessante ut disse setene. Jeg hadde egentlig tenkt på en slik sele til å ha rundt livet:

http://www.mcoslo.no/WP/mcoslo/Sikkerhetssele-for-barn" onclick="window.open(this.href);return false;

Spørsmålet er da. Er det best at barn er spendt fast til føreren, eller sykkelen i tilfelle velt? Jeg tenker det må være best om barnet er spendt fast til føreren?

Det viktigste her må jo uansett å forsøke å unngå farlige situasjoner. Et barn er jo uansett mer utsatt på en scooter enn i en bil. Men så går det ikke stort fortere enn 40 km/t her i nabolaget. Selv bilene kjører ikke noe særlig fortere enn det...
Jeg vil tro det er best at barnet ikke er fastspent i føreren. Tenk om du velter og ramler med hele vekten din over barnet?
Jeg ville definitivt gått for et sete.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av ojda »

Ærlig talt, vi snakker om en to år gammel unge her, som garrantert
ikke vil fortsette livet sitt om fører eller sykkel skulle lande oppå ved en velt eller påkjørsel
Er du virkelig villig til å ta den risikoen med din egen unge :[-X
Det er greit, det er i ditt tilfelle ikke mer en 2 km til barnehagen,
men som du selv sier en egenfart på 40 km/t og trafikert vei :[-X Synes svaret skulle gi seg selv jeg :scratch
Stort sett er jeg løsningsorientert, men her synes jeg du bør bruke hue,
og de 20 minuttene ekstra om dagen :evil
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av E-strom »

Uaruman skrev:Spørsmålet er da. Er det best at barn er spendt fast til føreren, eller sykkelen i tilfelle velt? Jeg tenker det må være best om barnet er spendt fast til føreren?
Nix - det ville jeg aldri gjort...!

Bare tanken på å bruke en liten passasjer som "støtdemper" gir meg frysninger... =;

Jeg har vurdert det slik at passasjeren har større sjans om han får falle fritt av - og dessuten er det godkjent av konemor - riktignok bare for småturer i nabolaget, men det holder det! :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

Det er mer enn 20 minutter per dag. Nærmere 30. Skal videre til jobben også. Jeg valgte sykkelvogn i stedet for sykkelsete da hun begynte i barnehagen fordi jeg syntes sykkelsete virket utrygt i forhold. Men den tralla er tung. Jeg liker å trene, men jeg har en til tider fysisk krevende jobb og da virker veien lang hjem med tralle. Kun oppoverbakker og de siste par kilometerne har jeg datteren min i tillegg. Med en scooter tenkte jeg at jeg skulle slippe den kraftanstrengelsen opp bakkene, og heller ta meg en ekstra joggetur på kveldstid.

Jeg hater å sykle med den trallen. Jeg må til og med trø i nedoverbakke. Også er det vindfang i den også. Jeg har ikke råd til å ta bil-sertifikat, og om jeg sparer opp til det, har jeg i alle fall ikke råd til å holde en bil. Bilistene på sin side er lite hyggelige mot sykelister. Men jeg har til og med opplevd å bli kjeftet på av en fotgjenger som gikk tur med hunden sin fordi jeg syklet på fortauet med trallen. Han gav klar beskjed om at jeg ikke hadde noe der å gjøre, sykkellistene skulle i veien....

Er fortsatt interessert i å høre om andres erfaringer. Det å la datteren min stå foran meg på scooteren vil jeg ikke.

Det selges utstyr for det og det er lovlig i Norge.... Det er kanskje dette som får meg til å tenke at det ikke kan være så farlig. Trafikkreglene i Norge pleier ikke akkurat være for milde. Jeg synes det er rart at det er lov i forhold til resten av regelverket...

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

E-strom skrev:
Uaruman skrev:Spørsmålet er da. Er det best at barn er spendt fast til føreren, eller sykkelen i tilfelle velt? Jeg tenker det må være best om barnet er spendt fast til føreren?
Nix - det ville jeg aldri gjort...!

Bare tanken på å bruke en liten passasjer som "støtdemper" gir meg frysninger... =;

Jeg har vurdert det slik at passasjeren har større sjans om han får falle fritt av - og dessuten er det godkjent av konemor - riktignok bare for småturer i nabolaget, men det holder det! :prf
Men blir ikke barna festet til de setene du snakker om? Ser forresten at det GIVI setet er ment fra 5 år og oppover.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av olepeder »

Jeg kjørte noen turer med minstemann på setet FORAN meg på scooteren til datteren, følte at jeg hadde god kontroll på unge og kjøretøy.
D

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av ojda »

Jeg overveide veldig grundig om jeg i det heletatt skulle svare deg, før jeg skrev det
første innlegget mitt, nettopp fordi jeg vet mitt syn langtifra var det du ville ha.
Det er heller ikke hyggelig å se realitetene i øynene, om det skulle gå galt.
Det er veldig mange grunner til at en så liten unge ikke har noenting bakpå
en tohjuling å gjøre. En ting er å ta 5-6-7åringen med på en liten tur rundt
i nabolaget for å gi han/henne en stor opplevelse. Noe helt annet blir det
når dette er et så lite barn, og det etterhvert blir en daglig rutine.
Sjansen for at noe før eller siden skjer er absolutt tilstede.
Det er helt og holdent din avgjørelse, men jeg syntes det var på tide
å si min mening når dette kun ble en diskusjon om fastspenning eller
ikke. Og eventuellt til hva :-)å
Hadde det vert meg, ville jeg helt klart kjøpt sykkelsete og syklet
hensynsfullt på fortauet og gitt fullstendig fanden i om en hundeeier
var grinete på morgenkvisten. (Jeg er selv hundeeier).
Om du tror bilister tar mere hensyn til en scooter enn en tråsykkel
med barnetralle på slep, tar du garrantert feil.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar