Betyr det at alle nå er opptatt med å skaffe seg en Super Tenere 1200 så de også kan kose seg med skikkelig kvalitets-sykkel framover

Jeg er langt fra sikker, men mener det var noen her som sa noe om at det hadde en hensikt. Aerodynamikk kanskje..?Snikendeugle skrev:Dagens dumme spørsmål:
Jeg ser at _veeeeldig_ mange av de nyere (typ 2011+) "adventure" syklene til diverse produsenter har disse fæle nebbene i fronten.
Er det mest for merkenavnet "adventure Eller er det bare en trend som plutselig alle slang seg på for å lettere skille syklene ved første øyekast?
Jeg syns mange av de nye adventure syklene ser kjemperåe ut, bortsett fra den ene tingen som går igjen om og om igjen.. nebbet
Hmmm.. Aeorodynamikk ? Har et par små "vinger"men ikke noe "nebb "på zx12,ern min men..SuperMorten skrev:Jeg er langt fra sikker, men mener det var noen her som sa noe om at det hadde en hensikt. Aerodynamikk kanskje..?Snikendeugle skrev:Dagens dumme spørsmål:
Jeg ser at _veeeeldig_ mange av de nyere (typ 2011+) "adventure" syklene til diverse produsenter har disse fæle nebbene i fronten.
Er det mest for merkenavnet "adventure Eller er det bare en trend som plutselig alle slang seg på for å lettere skille syklene ved første øyekast?
Jeg syns mange av de nye adventure syklene ser kjemperåe ut, bortsett fra den ene tingen som går igjen om og om igjen.. nebbet
Vil tippe dette stemmer ganske greit : )knutk skrev:Nå må cross/adventure gutta rette meg om jeg tar feil.
Cross-sykler har høy skjerm for å hindre at dritt og møkk kiler seg mellom skjerm og fremhjul. Således var nebbet på første GS rett og slett en høy skjerm, basert på erfaring med cross sykler.
Siden de fleste adventure syklene faktisk ikke kjører offroad har BMW, som begynte med denne klasse sykler, stadig redusert størrelsen på nebbet. De har også montert en skjerm nærmere hjulet, og nebbet er redusert og gitt en utforming som leder luft til oljekjøler (oljekjøleren sitter under lykta).
Nebbet funger således ikke lenger som en høy skjerm, men man tukler ikke med et design som har "satt" seg i markedet.
Etterhvert har de andre kommet til og kopiert BMW, og nebbet har vel blitt noe man assosierer med adv. sykler, og således er det blitt værende.
Men nebbet startet altså som en høy framskjerm før evolusjonen gjorde sitt.
For meg handler det om hva som interesserer meg , og slikt interesserer meg overhode ikkemaglil skrev:Her ble det stille etter at jeg la ut forrige innlegg?
Betyr det at alle nå er opptatt med å skaffe seg en Super Tenere 1200 så de også kan kose seg med skikkelig kvalitets-sykkel framover![]()
![]()
, eller er dere bare så stumme av beundring at dere er blitt lamma
![]()
![]()
?
Det er jo et veeeldig lite nebb i forhold til mange andre ja, "gamle" 990 adventure hadde vel ikke dette såvidt jeg vet.Snikendeugle skrev: Alas: KTM sin nye har et litt mer diskrét nebb, som ligger litt flatere i designen sammen med lykten og sidekåpen. Ser bedre ut slik ihvertfall![]()
BMW R1100GS kom vel i 1993knutk skrev:Etterhvert har de andre kommet til og kopiert BMW, og nebbet har vel blitt noe man assosierer med adv. sykler, og således er det blitt værende.
Men nebbet startet altså som en høy framskjerm før evolusjonen gjorde sitt.
Når jeg tolket ditt innlegg med bilde R1100GS som et hint til BMW`s farskap til det ettertraktede, men dog så utskjelteknutk skrev:
R80 G/S kom på markedet i 1980.
Den kom på markedet med høy skjerm. For mere detaljer, les mitt tidligere innlegg.
Spar meg for en konkuranse om hvem som pisser lengst, jeg bare nevnte det siden spørsmålet kom opp.