Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjøring
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Sporvalg sitter etterhvert i ryggmargen. Det skjer for min del uten at jeg tenker over det. Man plasserer seg der hvor hodet vil være for å ha best oversikt, være best mulig forberedt på kommende hendelse, enten det er en sving, et kryss, en bakketopp, forbikjøring eller hva det måtte være. Men det er sjelden jeg tenker bevisst på hvor jeg ligger i veien..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Det er dette jeg tenker på. Klarte bare ikke å forklare meg ordentlig av en eller annen grunn :-)Snikendeugle skrev:I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )
Rett meg om jeg er helt på jordet nå!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Jeg tenkte det var dette du mente, men jeg stusset vel litt på problemstillingen ... det blir nesten som ... "Daemi skrev:Det er dette jeg tenker på. Klarte bare ikke å forklare meg ordentlig av en eller annen grunn :-)Snikendeugle skrev:I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )
Rett meg om jeg er helt på jordet nå!


Viktig å alltid være obs på dette ... da går det automatikk i det hele
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Sensor legger ihvertfall vekt på at du har gode svinger (både sporvalg og fartstilpasning). Du må ha et visst minimum av greit sporvalg ellers vil ikke sensor tørre å godkjenne deg - tenk på at sensor for all del ikke vil sende noen ut i trafikken som de tror kan kjøre seg ihjel pga for dårlig grunnlag.
Du føler ofte om det blir en god sving/godt sporvalg. Det trenger ikke å være perfekt på oppkjøringen, men at du f.eks. har evne til å innse hva du kan forbedre er også noe som forteller sensor at du vil forbedre deg over tid.
Du føler ofte om det blir en god sving/godt sporvalg. Det trenger ikke å være perfekt på oppkjøringen, men at du f.eks. har evne til å innse hva du kan forbedre er også noe som forteller sensor at du vil forbedre deg over tid.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Hehe jeg tenker mer på om det er noen steder hvor jeg ikke bør gjøre det. Er det f.eks. en skarp sving med dårlig sikt så er jo slike ting en selvfølge. Men er det feil av meg å gjøre det i en sving med god sikt som ikke er så skarp og hvor det kanskje ikke er helt nødvendig?jhn skrev:Jeg tenkte det var dette du mente, men jeg stusset vel litt på problemstillingen ... det blir nesten som ... "Daemi skrev:Det er dette jeg tenker på. Klarte bare ikke å forklare meg ordentlig av en eller annen grunn :-)Snikendeugle skrev:I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )
Rett meg om jeg er helt på jordet nå!skal jeg ta i bruk alt de har lært meg på kjøreskolen, eller skal jeg bevisst legge inn noen feil, som f.eks. feil sporvalg?
"
Viktig å alltid være obs på dette ... da går det automatikk i det hele
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Bruk det aktivt alltid er mitt råd.
MC-kjøring er ferdighetsbasert, jo mer du øver på det jo bedre sitter det.
Greit at man på en oversiktlig vei med mange små slake svinger bortover kan velge en tilnærmet rett linje som fortsatt er innenfor kjørefeltet ditt, men isåfall for å spare tid/kjøre fortest mulig - og hvis det er eneste interesse kan man like gjerne kjøre bil. Ellers er alle svinger god øvelse for de svingene der man ikke har oversikt.
Glemte forresten å nevne syklister - de kan fort være rundt en "blind" høyresving - så det påvirker både sporvalg og fart.
Regn, oljesøl, sand/grus, sprekker, trafikk foran, trafikk bak, vegetasjon/oversiktlighet, dyr på/ved veien, barn på/ved veien, fart, lesing av trafikken (erfaringsbasert), klokkeslett/ukedag, hvordan du velger plassering ift synlighet for annen trafikk og din planlegging av egen kjøring - alt påvirker sporvalg og fart i større eller mindre grad.
Blir som å kjøre mellom fotgjengerstripene på tørre dager, så blir det automatikk som sitter når det regner.
MC-kjøring er ferdighetsbasert, jo mer du øver på det jo bedre sitter det.
Greit at man på en oversiktlig vei med mange små slake svinger bortover kan velge en tilnærmet rett linje som fortsatt er innenfor kjørefeltet ditt, men isåfall for å spare tid/kjøre fortest mulig - og hvis det er eneste interesse kan man like gjerne kjøre bil. Ellers er alle svinger god øvelse for de svingene der man ikke har oversikt.
Glemte forresten å nevne syklister - de kan fort være rundt en "blind" høyresving - så det påvirker både sporvalg og fart.
Regn, oljesøl, sand/grus, sprekker, trafikk foran, trafikk bak, vegetasjon/oversiktlighet, dyr på/ved veien, barn på/ved veien, fart, lesing av trafikken (erfaringsbasert), klokkeslett/ukedag, hvordan du velger plassering ift synlighet for annen trafikk og din planlegging av egen kjøring - alt påvirker sporvalg og fart i større eller mindre grad.
Blir som å kjøre mellom fotgjengerstripene på tørre dager, så blir det automatikk som sitter når det regner.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Nei, det blir vel aldri feil ... når det er unødvendig, kaller vi det bare øving. Som RuneMc nevner, så kan det være steder og situasjoner som gjør det både unødvendig, og noen ganger direkte dumt å følge det ideelle sporetDaemi skrev:Hehe jeg tenker mer på om det er noen steder hvor jeg ikke bør gjøre det. Er det f.eks. en skarp sving med dårlig sikt så er jo slike ting en selvfølge. Men er det feil av meg å gjøre det i en sving med god sikt som ikke er så skarp og hvor det kanskje ikke er helt nødvendig?jhn skrev:Jeg tenkte det var dette du mente, men jeg stusset vel litt på problemstillingen ... det blir nesten som ... "Daemi skrev:Det er dette jeg tenker på. Klarte bare ikke å forklare meg ordentlig av en eller annen grunn :-)Snikendeugle skrev:I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )
Rett meg om jeg er helt på jordet nå!skal jeg ta i bruk alt de har lært meg på kjøreskolen, eller skal jeg bevisst legge inn noen feil, som f.eks. feil sporvalg?
"
Viktig å alltid være obs på dette ... da går det automatikk i det hele
Jeg vil anbeale å alltid ha fokus på riktig plassering.
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Jeg hadde oppkjøring i dag og brukte hele filen så godt jeg kunne de fleste aller fleste steder bortsett fra tettbygde strøk med mange utkjørsler og småveier og sensor mente jeg utnyttet filen veldig bra, både før og i svinger. Prøven ble bestått så takk for alle gode rådjhn skrev:Nei, det blir vel aldri feil ... når det er unødvendig, kaller vi det bare øving. Som RuneMc nevner, så kan det være steder og situasjoner som gjør det både unødvendig, og noen ganger direkte dumt å følge det ideelle sporetDaemi skrev:Hehe jeg tenker mer på om det er noen steder hvor jeg ikke bør gjøre det. Er det f.eks. en skarp sving med dårlig sikt så er jo slike ting en selvfølge. Men er det feil av meg å gjøre det i en sving med god sikt som ikke er så skarp og hvor det kanskje ikke er helt nødvendig?jhn skrev:Jeg tenkte det var dette du mente, men jeg stusset vel litt på problemstillingen ... det blir nesten som ... "Daemi skrev:Det er dette jeg tenker på. Klarte bare ikke å forklare meg ordentlig av en eller annen grunn :-)Snikendeugle skrev:I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )
Rett meg om jeg er helt på jordet nå!skal jeg ta i bruk alt de har lært meg på kjøreskolen, eller skal jeg bevisst legge inn noen feil, som f.eks. feil sporvalg?
"
Viktig å alltid være obs på dette ... da går det automatikk i det hele
Jeg vil anbeale å alltid ha fokus på riktig plassering.

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Gratulerer så mye :-)Daemi skrev: Jeg hadde oppkjøring i dag og brukte hele filen så godt jeg kunne de fleste aller fleste steder bortsett fra tettbygde strøk med mange utkjørsler og småveier og sensor mente jeg utnyttet filen veldig bra, både før og i svinger. Prøven ble bestått så takk for alle gode råd
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Daemi skrev:Jeg hadde oppkjøring i dag og brukte hele filen så godt jeg kunne de fleste aller fleste steder bortsett fra tettbygde strøk med mange utkjørsler og småveier og sensor mente jeg utnyttet filen veldig bra, både før og i svinger. Prøven ble bestått så takk for alle gode rådjhn skrev:Nei, det blir vel aldri feil ... når det er unødvendig, kaller vi det bare øving. Som RuneMc nevner, så kan det være steder og situasjoner som gjør det både unødvendig, og noen ganger direkte dumt å følge det ideelle sporetDaemi skrev:Hehe jeg tenker mer på om det er noen steder hvor jeg ikke bør gjøre det. Er det f.eks. en skarp sving med dårlig sikt så er jo slike ting en selvfølge. Men er det feil av meg å gjøre det i en sving med god sikt som ikke er så skarp og hvor det kanskje ikke er helt nødvendig?jhn skrev:Jeg tenkte det var dette du mente, men jeg stusset vel litt på problemstillingen ... det blir nesten som ... "Daemi skrev:Det er dette jeg tenker på. Klarte bare ikke å forklare meg ordentlig av en eller annen grunn :-)Snikendeugle skrev:I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )
Rett meg om jeg er helt på jordet nå!skal jeg ta i bruk alt de har lært meg på kjøreskolen, eller skal jeg bevisst legge inn noen feil, som f.eks. feil sporvalg?
"
Viktig å alltid være obs på dette ... da går det automatikk i det hele
Jeg vil anbeale å alltid ha fokus på riktig plassering.

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin
Gratulerer!
... da må du bare jobbe litt til med innstillingen din, nå som du kan øve på engenhånd - Sving er gøy! -> repeter hundre ganger
... da må du bare jobbe litt til med innstillingen din, nå som du kan øve på engenhånd - Sving er gøy! -> repeter hundre ganger

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- IvanB77
- Innlegg: 14
- Registrert: 30 mar 2016, 17:43
- Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 1999mod
- Bosted: Bykle
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjøring
Gratulerer!!!
Lurte på om sporvalget vist i bildet er godt sporvalg på oppkjøring, eventuelt hva ville dere ha gjort anderledes?
Sporvalg på tegning er lagt i venstre og høyre hjulspor.

Lurte på om sporvalget vist i bildet er godt sporvalg på oppkjøring, eventuelt hva ville dere ha gjort anderledes?
Sporvalg på tegning er lagt i venstre og høyre hjulspor.

MC: Honda CB600F 1999 (April 2016)
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjøring
Her er noe du kan lese gjennom, mye nyttig der. http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%2 ... %20res.pdf
Jeg ville ikke lagt meg så nær stripene, men prøvd å holde hjula i hjulspora, venstre i høyresving, og vise versa. Husk at du lener deg til siden og bruker mye av ditt kjørefelt, sensor skal føle seg trygg.
Jeg ville ikke lagt meg så nær stripene, men prøvd å holde hjula i hjulspora, venstre i høyresving, og vise versa. Husk at du lener deg til siden og bruker mye av ditt kjørefelt, sensor skal føle seg trygg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- IvanB77
- Innlegg: 14
- Registrert: 30 mar 2016, 17:43
- Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 1999mod
- Bosted: Bykle
Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjøring
Ja glemte å nevne at inntegnet sporvalg er i høyre og venstre hjulspor, og takk for lenke, må lese mere på den!Geiroe skrev:Her er noe du kan lese gjennom, mye nyttig der. http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%2 ... %20res.pdf
Jeg ville ikke lagt meg så nær stripene, men prøvd å holde hjula i hjulspora, venstre i høyresving, og vise versa. Husk at du lener deg til siden og bruker mye av ditt kjørefelt, sensor skal føle seg trygg.

MC: Honda CB600F 1999 (April 2016)