Jeg har en BMW R850R (98 mod) og har fått en lekkasje ved simringen i kardangklokka.
Er det noen som vet om jeg må dele "klokka" i to, for å få av simringen?
Eller finnes det noen lure "triks" for å slippe lettere unna?
Hvis det ikke finnes snarveier, kan jeg da dele klokka i to mens den sitter fast på sykkelen, elle må den demonteres komplett?
mvh
Roger
Bytte av simring på kardang (bmw)?
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Re: Bytte av simring på kardang (bmw)?
Jeg er litt usikker på hva du mener men uansett må du ta ut drivakselen for å få av "housingen" til klokken og det betyr at du må tømme huset for olje.
Og du vet vel ikke allerede nå hvilken oljetetting som lekker?
Er det den innerste, så må du frem med tersjen og ta av bit for bit til du kommer til og montere i motsatt rekkefølge.
Hvis jeg husker rett, så er den ytterste tettingen lett å dra ut.. lenge siden jeg har tatt av en kardangklokke :)
Men uansett greit å ha alle tettingene for hånden når du først er igang.
Og du vet vel ikke allerede nå hvilken oljetetting som lekker?
Er det den innerste, så må du frem med tersjen og ta av bit for bit til du kommer til og montere i motsatt rekkefølge.
Hvis jeg husker rett, så er den ytterste tettingen lett å dra ut.. lenge siden jeg har tatt av en kardangklokke :)
Men uansett greit å ha alle tettingene for hånden når du først er igang.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ligger mange vidoer på youtube med det emnet, men fant ikke R850R. Kanskje en av dem som ligger der er lik?
Ellers er vel en BMW forhandler nærmeste til å svare korrekt
Lykke til med mekkingen!!
Ellers er vel en BMW forhandler nærmeste til å svare korrekt

Lykke til med mekkingen!!
I teorien kan man nok la klokka sitte fast i svingarmen for å skifte den store simmerringen.
Men det blir fryktelig tuklete.
Det er så enkelt å løsne klokka fra svingarm at det er ikke bryet verdt å la være.
På samme måte virker det som om det kunne være mulig å dra ut simmerringen uten fjerne lokket,. men igjen, fryktlig trangt og tuklete.
Enklest er nok å gjøre som BMW beskriver i manual.
Litt flere arbeidoperasjoner, men man benytter trolig kortere tid totalt siden hver operasjon blir enklere og greiere å komme til.
Men jeg må presisere at jeg aldri har gjort dette selv på denne modellen.
Men det blir fryktelig tuklete.
Det er så enkelt å løsne klokka fra svingarm at det er ikke bryet verdt å la være.
På samme måte virker det som om det kunne være mulig å dra ut simmerringen uten fjerne lokket,. men igjen, fryktlig trangt og tuklete.
Enklest er nok å gjøre som BMW beskriver i manual.
Litt flere arbeidoperasjoner, men man benytter trolig kortere tid totalt siden hver operasjon blir enklere og greiere å komme til.
Men jeg må presisere at jeg aldri har gjort dette selv på denne modellen.
- Rogertob
- Motorsykkelen din: BMW 850R (98 mod)
Hvis noen lurer, så er det djævelsk enkelt å fjerne gammel simringen i kardangklokka, og montere ny.....
det tok 10 min etter at hjul og bremseskive var fjernet, og da hadde jeg fylt på ny olje også....
det tok 10 min etter at hjul og bremseskive var fjernet, og da hadde jeg fylt på ny olje også....

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Så bra, var vel en lettelse tenker jegRogertob skrev:Hvis noen lurer, så er det djævelsk enkelt å fjerne gammel simringen i kardangklokka, og montere ny.....

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:

Om du har en 7mm hex i bagasjen kan du åpne klokken og ta ut lageret.
Har du en (liten) trekker kan du dra av det gamle lageret, og med varme fra eksosen,
for eksempel, kan du få det nye på plass.
Eller med andre ord: Med en skvett olje, en 7mm hex og en liten trekker kan du skifte
bakhjulslageret hvor som helst.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Takk for tilbakemelding.
Altiltid lærerikt å høre om hva som ble gjort og hvordan.
Og ikke minst, hvor enkelt det kan gjøres om man tenker litt først.
Når man leser verkstedsmanual får man iblandt bakoversveis for prosedyren tyskerne beskriver.
Om man skifter lager på denne kardangklokka viser manual en omstendlig prosedyre med målinger både hær og der.
Kom over en som beskrev jobben på nett. Etter å ha skiftet lager satte han på et par biter loddetråd som kom i klem, og satte det hele sammen, demonterte lokket igjen og målte tykkelsen på loddetråden...
Altiltid lærerikt å høre om hva som ble gjort og hvordan.
Og ikke minst, hvor enkelt det kan gjøres om man tenker litt først.
Når man leser verkstedsmanual får man iblandt bakoversveis for prosedyren tyskerne beskriver.
Om man skifter lager på denne kardangklokka viser manual en omstendlig prosedyre med målinger både hær og der.
Kom over en som beskrev jobben på nett. Etter å ha skiftet lager satte han på et par biter loddetråd som kom i klem, og satte det hele sammen, demonterte lokket igjen og målte tykkelsen på loddetråden...
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:

Vel......knutk skrev: Om man skifter lager på denne kardangklokka viser manual en omstendlig prosedyre med målinger både hær og der.
Det har vært massevis med problemer med lageret der. Selv har jeg blitt strandet fire ganger (Arezzo i Italia, Alcoi i Spania, Hanover i Tyskland og Sardinia i Italia).
Saken er at designet som BMW har her er avhengig av meget (meget!) presis shimming. Erfaringen er at enten varer lageret like lenge som sykkelen (la oss si 200.000 km), eller så varer det 50-70.000 km. Den teorien som best forklarer dette er at når du shimmer opp, da skal du måle og så velge en shim som er nærmest (+/- 0.5mm). Men det, sier teorien, er for mye.
Det vil si, "treffer" du rett på en shim vil lageret vare "uendelig" men må du gå til nærmeste shim, ja da må du regne med å måtte skifte det efter 50-70.000 km.
Det er ingen tegn til at hvordan du kjører påvirker dette.
BMW sier i manualen at dersom du bare skifter det store lageret, da trenger du ikke shimme på nytt. Shimming er altså bare nødvendig dersom du skifter det lille lageret, eller selve huset.
Uansett - shimmingen er til for å skape en "preload", så å måle hvor mye plass det er igjen når du skrur klokken sammen, det har jeg ingen tro på at vil vare.
Konklusjon: Skal du på skikkelig langtur må du ha med deg et lager en en simring. Olje, trekker og presse finner du overalt, men lageret er ikke standard.
[TaSK]
Oslo øst
Vel, har aldri hadt behove for å gjøre det selv, men artikkelforfatter mente at når han målte tykkelsen på det sammenklemte tinnet og la til "preload" (synes å erindre 0,05 - 0,1mm?) så skulle det være bra.tagesk skrev:
Uansett - shimmingen er til for å skape en "preload", så å måle hvor mye plass det er igjen når du skrur klokken sammen, det har jeg ingen tro på at vil vare.
Han var i allefall fornøyd selv.
Hvor lenge det holdt sier historien ingen ting om, men jeg må innrømme at jeg synes det høres fornuftigt ut