Svigermor sto og måpte før det gikk opp for henne at jeg skulle bare ha hjelp til å spraye mens jeg bikket sykkelen over på støtten.

Med jevne mellomrom får jeg fortsatt høre det.

De kommer til å huske forskjellen foreverVoodoodoo skrev:Da er det vel lett å forklare forskjellen:kjellv skrev:...litt useriøs nå men...
En av mine kjepphester er en forflating av språket vårt. Jeg synes det er ille når en hel generasjon går over i den voksne verden og aldri har lært å høre forskjell på kj- og sj- lyden.
..men jeg gleder meg til en ungdom kommer innom butikken vår en dag og skal kjøpe "skjedesmørning" eller "skjederens"![]()
Den skal dras så langt den kommer...
![]()
Regner med at det like godt kan henges opp en informasjonsplakat med en gang så kundene vet hva de skal spørre om
Jeg bruker diesel og en oppvaskbørste til å rengjøre kjedet med... Men om det er bra aner jeg ikke, men ifølge utdanningen min vet jeg at ikke alle o-ringer har så altfor godt av diesel. Men tror ikke det vil påvirke kjedet...fs650e skrev:Dere som har peiling på dette.
Jeg har nettopp tatt av kjedet på ene sykkelen min, og det ser fankern ikke ut!
Tenkte jeg skulle rengjøre det osv, da husaberg sa at kjedet så greit ut mtp slitasje.
Det jeg lurer på er: Hva skal jeg bade driten i? (Innholdet, ikke balja)
Noen sier parafin, noen sier diesel, andre sier lampeolje.
Noen som har erfaring med biltema kjeder?
Kan gå hvis du har kjedelås, men desverre er det ikke alle som har det.MGR1 skrev:En kjapp og grei måte å vaske kjeder på er å putte det oppi en 5-litersdunk sammen med 1-2 liter parafin, lampeolje, whitesprit eller tilsvarende. Rist i 5 minutter og presto, du har et rent kjede. Skyll lett av og heng til tørk.
Parafinen (eller tilsvarende) kan du la stå i dunken. Etter en ukes tid har bunnfallet sunket ned og du kan helle over den klare væsken til en annen dunk for gjenbruk. Det er som oftest bare en liten skvett skittent bunnfall som blir igjen.
En kjapp og grei måte å ta av/sette på kjeder (med kjedelås) er løsne kjedelåsen, klipse på et brukt tilsvarende kjede, og dra av det skitne kjedet mens du mater inn det andre. Gjenta prosedyren motsatt vei etter rengjøringen.
Lampeolje eller parafin vil på ingen måte tørke ut kjedet. Tvert i mot anbefaler mange mc produsenter at du renser kjedet i parafin.fs650e skrev:Er dette greit til å vaske kjedet i ?
Merk at jeg skal tørke det og lube det igjen rett etterpå, så uttørkingen blir vel minimal?
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og ... in-361542/
Dumt? Nææh, det som er "til overs" vil jo bare kastes av kjedet når du kjører.mortenolb skrev:Jeg gjorde dette for første gang i går(nybegynner), også så jeg en gang til på "instruksjonsvideoen" fra Motul på smøresprayen, og jeg brukte sikkert 5 ganger så mye som de gjorde i videoen. Er det dumt?
Kjedet tar vi av og vasker hver søndagmortenolb skrev:Hvor ofte rengjør folket kjedet? Nå har jeg kjørt ca. 30 mil siden siste smøring, så er vel på tide å dytte på litt smøring, men det bør være unødvendig å rengjøre det allerede?